موازی‌کاری ارگان‌های حمایتی فعالیت‌های خیریه را بی‌ثمر می‌کند
کد خبر: 4021880
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

موازی‌کاری ارگان‌های حمایتی فعالیت‌های خیریه را بی‌ثمر می‌کند

مدیر مرکز نیکوکاری مسجد بقیةالله محله شهر قائم قم با اشاره به اینکه مراکز نیکوکاری باید در جهت کاهش تعداد مددجویان و خودکفایی آن‌ها قدم بردارند گفت: علی‌رغم حمایت‌های فراوان مراکز خیریه از نیازمندان، تعداد آن‌ها کاهش نیافته که یکی از دلایل آن موازی‌کاری مراکز و ارگان‌های ذی‌ربط است.

محمدعلی محمد خانی، مدیر مرکز نیکوکاری مسجد بقیه‌اللهشهر قائم یکی از محلات حاشیه استان قم و از مناطق محروم است؛ این محله در حال حاضر ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۸ درصد آن را اتباع تشکیل می‌دهند و اهالی آن با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با مدیریت جهاددانشگاهی استان قم آغاز کرده و تأثیر مناسبی در بهبود وضعیت محله شهر قائم داشته است و با مساجد این محله و مراکز خیریه و نیکوکاری محله ارتباط برقرار کرده است تا با همکاری این مراکز بتواند گام‌هایی در راستای رفع مشکلات ساکنین این محله بردارد. در همین راستا خبرنگار ایکنای قم با حضور در دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی شهر قائم با یکی از مدیران مرکز نیکوکاری در این محله گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

محمدعلی محمدخانی، مدیر مرکز نیکوکاری مسجد بقیةالله محله شهرقائم قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره نحوه شکل‌گیری این مرکز و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در آغاز با راه‌اندازی این مرکز نیکوکاری موافقت نمی‌کرد؛ علت اصلی مخالفت کمیته امداد امام خمینی(ره) با راه‌اندازی این مرکز در محله شهر قائم قم، عدم استقبال و مراجعات مردم محله پایین شهر است و آن‌ها بر این باور بودند که در محله‌های پایین شهر مردم استقبال خوبی از این مراکز نمی‌کنند اما با پافشاری‌های من و همکارانم این مرکز فعالیت خود را در سال 1394 آغاز کرد و تا به امروز موفق بوده‌ایم.

خانی با اشاره به اینکه از ابتدا تاکنون حدود یک‌هزار و 22 نفر مددجو در این مرکز تحت پوشش بودند، بیان کرد: از این تعداد 791 نفر به صورت دائمی و ثبت شده هستند و الباقی به صورت مقطعی درخواست‌هایی مثل درمان و یا جهیزیه یا اشتغال داشتند که توسط خود مرکز و یا معرفی به خیرین و ارگان‌های ذی‌ربط مشکل آن‌ها حل شده‌ است.

مدیر مرکز نیکوکاری مسجد بقیةالله گفت: از 791 نفر مددجو، 440 نفر از مددجویان کمیته امداد، 197 نفر از اتباع و مابقی از مددجویان موردی مثل خانواده‌های زندانی یا بدسرپرست هستند، که این افراد به‌طور مستمر از مرکز کمک دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با کم بودن تعداد اتباع تحت حمایت نسبت به جمیعت اتباع ساکن در شهر قائم، اظهار کرد: با توجه به اینکه اتباع اکثرا مدرک شناسایی ندارند آن‌ها را نمی‌توان در سیستم ثبت کرد، اما مددجویان موردی از اتباع زیاد هستند که به دلیل عدم امکان ثبت، مددجوی دائمی نیستند ولی کمک‌های فراوانی مانند کمک‌های درمانی، جهیزیه و اشتغال به آن‌ها صورت گرفته است که کمک برای اشتغال بصورت کمک‌های بلاعوض، وام و یا معرفی به ارگانی خاص و همچنین کمیته امداد بوده‌ است.

خانی با بیان اینکه تمام منابع مالی مرکز از خیرین تأمین می‌شود، گفت: به جز موارد هم‌افزایی که با ارگان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی داریم، دریافت منابع مستمر از هیچ نهادی نداریم؛ علی‌رغم مراجعه به نهادهای مختلف به دلیل اینکه خود آن‌ها به طور مستقیم با نهادهای حمایتی کار می‌کنند، پاسخ مناسبی برای وارد شدن و دریافت کمک از این نهادها دریافت نکرده‌ایم. 

وی با تأکید براینکه اقدامات فراوانی برای حمایت از نیازمندان در این سال‌ها انجام شده‌ است و طبق آمار نزدیک به 300 مؤسسه ثبت شده در قم وجود دارد، تصریح کرد: آنچنان که باید نیازهای مستضعفین برطرف نشده‌ است و یکی از دلایل ناموفق بودن این کارها عدم هم‌افزایی و موازی کاری ارگان‌های مختلف است.

خانی مهم‌ترین هدف مرکز نیکوکاری بقیه‌الله را فقرزدایی معرفی کرد و گفت: در همین راستا مراکز خیریه و نیکوکاری باید در جهت کاهش تعداد مددجویان و خودکفایی آن‌ها قدم بردارند و بیشتر سعی در ایجاد اشتغال و تشویق به کار کردن افراد داشته باشند تا از به اصطلاح گداپروری جلوگیری شود، این مرکز نیز با این هدف به فعالیت خود در زمینه فقرزدایی ادامه می‌دهد تا به مراحل مثبتی برسد.

وی در رابطه با آمار ایجاد اشتغال توسط این مرکز نیکوکاری گفت: آمار دقیقی از ایجاد اشتغال توسط مرکز وجود ندارد، اما به طور مثال در سال 1400 تاکنون 12 نفر از فرزندان خانواده‌های نیازمند توسط مرکز مشغول به کار شدند و حدود 18 نفر نیز به نهادها معرفی شدند و وام اشتغال دریافت کردند و مابقی نیز ایجاد اشتغال خانگی بوده‌ است.

مدیر مرکز نیکوکاری مسجد بقیةالله تصریح کرد: این مرکز با مراکز نیکوکاری و کارآفرینی دیگر همکاری و تعامل دارد؛ لیکن از نظر شغل و نیاز به کارگر مشکلی وجود ندارد اما استقبال کم است؛ در شهرقائم نیز ظرفیت برای اشتغال افراد و خانم‌های سرپرست خانوار توسط مرکز ایجاد شده‌ است و همه وام‌هایی که به مددجویان اعطا می‌شود چه بلاعوض و چه قرض‌الحسنه تماما از طرف خیرین است و از طرف بانک‌ها نیست.

خانی افزود: بیشترین دغدغه و مشکلی که با آن روبه‌رو هستیم، فقر فرهنگی است که در این زمینه کم و یا مقطعی کار شده‌ و تنها ارگانی که با ما به خوبی همکاری دارد دفتر تسهیل‌گری شهرقائم است؛ اگر بودجه‌هایی که برای مناطق محروم تخصیص داده‌می‌شود با برنامه‌ریزی و نظام‌مند استفاده شود، قطعا موفق‌تر هستیم و شاهد کاهش آسیب‌ها خواهیم بود.

وی در پایان ابراز کرد: آسیب‌‌هایی که ما در محله شهرقائم با آن روبه‌رو هستیم، فقر دینی و دین‌زدایی، فقر فرهنگی اجتماعی و اعتیاد است که سن بسیار پایین را در این منطقه درگیر کرده‌، که مرکز ما با جذب خیرین از طریق اعتمادسازی و ارتباط آن‌ها با نیازمندان و مشاهده مشکلات این افراد سعی در برطرف کردن این آسیب‌ها دارد.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha