«سوادآموزی مدرسه‌محور»؛ راهبرد به صفر رساندن بی‌سوادی در زنجان
کد خبر: 4022836
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

«سوادآموزی مدرسه‌محور»؛ راهبرد به صفر رساندن بی‌سوادی در زنجان

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: «سوادآموزی مدرسه‌محور» راهبرد به صفر رساندن بی‌سوادی است، به طوریکه مدیران مدارس موظف هستند علاوه بر توجه به امر رسمی آموزش، اولیای بی‌سواد را شناسایی کنند و آموزش آن‌ها به مدرسه واگذار می‌شود.

نشست خبری سوادآموزی زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، علی حیاتی، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان، 1 دی‌ماه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار کرد: معمار کبیر انقلاب ۴۲ سال پیش فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی برای باسواد کردن آحاد جامعه با استفاده از ظرفیت بسیج اقشار و همه مردم صادر کردند.

وی به روزشمار هفته سوادآموزی اشاره کرد و گفت: شعار روز نخست «سوادآموزی و رسانه» در نظر گرفته شده و برای روز پنجشنبه « سوادآموزی و فرهنگ ایثار، شهادت و مسئولیت پذیری اجتماعی»، روز جمعه « سوادآموزی و ترویج  فرهنگ نماز و انتظار» و روز شنبه «سوادآموزی و تکریم از فعالان سوادآموزی» نام‌گذاری شده است.

وی شعار روزهای یکشنبه و دوشنبه را به ترتیب «سوادآموزی، فرهنگ کتابخوانی و تولید» و «سوادآموزی و مسئولان» عنوان کرد و افزود: سواد و اهمیت آن در فرهنگ غنی اسلامی جایگاه والایی دارد و در جای جای تعالیم اسلام بر علم و دانش تاکید شده است و خداوند یکی از مواردی که به آن قسم یاد کرده، قلم است. اولین فرمان آخرین کتاب آسمانی بر قلب پیامبر(ص) خواندن بود و ایشان از فرصتی برای باسواد کردن مردم استفاده می‌کرد.

حیاتی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی بی‌سوادی است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار زندانیان بی‌سواد درصد بیشتری را به خود اختصاص داده و بی‌سوادی بیشتر افراد بی‌سواد را در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد. زمانی تعداد بی‌سوادان زیاد بود و امکانات برای باسواد کردن آن‌ها کم، اما امروز مفتخریم که آمار بی‌سوادان آنقدر کم شده که برای یافتن آن‌ها باید با سازمان‌های مختلف قرارداد ببندیم.

وی با اشاره به اینکه در معاونت سوادآموزی افراد 10 تا 49 ساله به عنوان جامعه هدف محسوب می‌شوند، ابراز کرد: در سرشماری سال 55 حدود 30 درصد جمعیت 6 سال به بالا باسواد بودند که در سرشماری سال 95 این رقم به 84.83 درصد رسید و با فعالیت‌های انجام شده اکنون جمعیت باسوادان 10 تا 49 ساله استان 95.1 گزارش شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه اختلاف میزان باسوادی زن و مرد 13.6 درصد است، عنوان کرد: در سال 95 این اختلاف 33.5 درصد بود که 19 درصد این از این اختلاف کم شده است. در جمعیت شهری و روستایی نیز این اختلاف به 19.89 درصد رسیده است.

وی یادآور شد: یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی است که یکی از مصادیق عینی این امر فراهم کردن فرصت دوم آموزشی محسوب می‌شود. یکی از راهبردهای این اداره در آینده برای اینکه بی‌سوادی به صفر برسد، استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها، دانشجومعلمان و بازنشستگان برای آموزش است.

حیاتی ادامه داد: همچنین راهبرد بعدی «سوادآموزی مدرسه‌محور» است، به طوریکه مدیران مدارس موظف است علاوه بر توجه به امر رسمی آموزش، اولیای بی‌سواد را شناسایی کنند و آموزش آن‌ها به مدرسه واگذار می‌شود. البته آموزش و پرورش آمار افراد بی‌سواد که اولیای دانش‌آموز نباشند را ندارد، به همین خاطر از ظرفیت ارگان‌هایی مثل بسیج و مراکز بهداشت استفاده می‌کند.

انتهای پیام
captcha