اردبیل از نظر لرزه‌ خیزی با خطر نسبی زیاد مواجه است
کد خبر: 4024701
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

اردبیل از نظر لرزه‌ خیزی با خطر نسبی زیاد مواجه است

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: استان اردبیل از لحاظ لرزه ‌خیزی در نقشه پهنه‌بندی زلزله منطقه با خطر نسبی زیاد مواجه است.

اردبیل از نظر لرزه‌ خیزی با خطر نسبی زیاد مواجه استامیر دانش، رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، با تاکید بر توجه بیشتر و دقیق‌تر جامعه مهندسی به ساخت و سازها، اظهار کرد: با تلاش مستمر مدیریت بحران این اداره کل تعداد شتاب نگارها در سراسر استان به ۳۶ دستگاه افزایش یافته و این دستگاه‌ها در مواقع زلزله با ثبت شتاب، مسئولان محلی و کشوری را به محل خرابی و آسیب بیشتر ناشی از آن هدایت می‌کند.

وی افزود: کشور ما جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیاست و از نظر بلایای طبیعی ناشی از زلزله به طور میانگین در هر پنج سال با وقوع  زلزله زیان بار در سطح کشور خسارت‌های مالی و جانی به مردم وارد می‌شود.

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به اجرای مقررات ملی ساختمان ایران در سال‌های اخیر، بر کیفی‌سازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی توجه شده بطوریکه کاهش تلفات در زلزله های اخیر سطح کشور نشان می‌دهد، اجرای این مقررات نتایج مثبت و مطلوبی نیز به همراه داشته است.

دانش تصریح کرد: در این استان در قالب کارگروه زلزله با برگزاری جلسات منظم به رغم شرایط کرونایی سعی شده تا مسایل مربوط به زلزله خیزی مورد توجه قرار گیرد و ضمن رعایت مقررات ملی ساختمان  به کیفیت ساخت و سازها و کاهش آسیب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای توجه شود.

وی با اشاره به استفاده از نماهای سنگی سنگین در ساختمان‌ها بیان کرد: با وقوع زلزله و یا بارش برف امکان رها شدن سنک از نمای ساختمان‌های مرتفع بیشتر شده و از این رو به دستگاه‌های مجری قانون نظام مهندسی  ابلاغ شده تا در نماسازی‌ها از معابر شهری رفع خطر کنند.

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: اجرای نماهای رومی و سنگی به ویژه در نماهای مشرف به معابر شهری، خیابان و کوچه‌ها، خطر ریزش این نماها را بیشتر کرده و ضروری است این فرآیند با همکاری نظام مهندسی و شهرداری‌ها اصلاح شود.

گفتنی است؛ آخرین زمین لرزه بزرگ در استان اردبیل با قدرت ۶.۵ درجه در مقیاس ریشتر بود که در زمستان سال ۱۳۷۵ رخ داد و خسارتی زیادی به شهرهای اردبیل، نیر، سرعین، روستاهای اطراف و نیز تعدادی از روستاهای بخش هیر و شهرستان مشگین‌شهر وارد کرد.

انتهای پیام
captcha