از زمان‌شناسی برای تجلیل از قرآن‌آموزان تا حضور پرشور خانواده‌ شهدا و ایثارگران
کد خبر: 4024900
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن خانواده‌ شهدای چهارمحال‌وبختیاری

از زمان‌شناسی برای تجلیل از قرآن‌آموزان تا حضور پرشور خانواده‌ شهدا و ایثارگران

مرحله استانی سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته با حضور شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات و مدیران و مسئولان این نهاد در شهرکرد برگزار شد.

مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران چهارمحال‌وبختیاریمرحله استانی سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته، ۹ دی‌ماه با حضور متسابقان، مدیران و مسئولان این نهاد در شهرکرد برگزار شد تا نفرات برتر راه‌یافته به مرحله کشوری در رشته‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق تعیین و معرفی شوند. یکی از نکات قابل توجه این مسابقات استقبال و حضور پرشور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران بود که غالباً به‌صورت خانوادگی متسابق خود را در مسابقات همراهی می‌کردند و لذا سالن مسابقات در زمان برگزاری آیین افتتاحیه این رویداد قرآنی مملو از جمعیت بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله مستقر شده بودند. نکته دیگر آنکه حضور پدران و مادران شهدا و نیز جانبازان و ایثارگران پیشکسوت معنویت و نورانیت ویژه‌ای به آیین افتتاحیه و مسابقات بخشیده بود.

در این آیین همچنین از تعدادی از برگزیدگان و فعالان قرآنی جامعه شاهد و ایثارگر استان تجلیل به عمل آمد و این موضوع، رونق محفل را دو چندان کرد. قطعاً خروجی این زمان‌شناسی و جانمایی خوب برای تقدیر از فعالان و برگزیدگان مسابقات گوناگون قرآنی و قرآن‌آموزان جامعه هدف بنیاد، همین استقبال خوب و پرشور از رویدادها و فعالیت‌های قرآنی خواهد بود که نمونه‌ای از آن‌ را روز گذشته در جریان مسابقات قرآن مشاهده کردیم و امید است الگوی خوبی برای سایر نهادهای فرهنگی و قرآنی باشد. برای آشنایی بیشتر با فضای مسابقات قرآن ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران چهارمحال‌وبختیاری، گفت‌وگوی ایکنا را با مدیرکل و معاون فرهنگی و نیز یکی از داوران که در حاشیه این مسابقات انجام شده است می‌خوانیم.

فریبرز نجفی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حضور ۱۵۰ نفر از جامعه هدف شاهد و ایثارگر استان در مرحله استانی این دوره از مسابقات قرآن، اظهار کرد: این دوره از مسابقات قرآن در چهار گروه فرزندان دختر و پسر ۱۸ سال و بالاتر، گروه فرزندان دختر و پسر ۱۳ تا ۱۸ سال، گروه همسران شهدا و جانبازان و آزادگان و گروه جانبازان و آزادگان برگزار می‌شود که در پایان و ۲۵ برگزیده استانی به مرحله کشوری معرفی خواهند شد.

فعالیت ۲۲۰۰ قرآن‌آموز در ۸۹ کانون قرآنی بنیاد

وی در ادامه به فعالیت ۸۹ کانون قرآنی ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر استان و در مباحث گوناگون قرآنی اشاره کرد و افزود: قریب به ۲۲۰۰ عضو این کانون‌ها در حسینیه‌ها و منازل شهدا مشغول فراگیری مباحث قرآن و عترت(ع) هستند که با شیوع کرونا، بخشی از این کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.

نجفی با ذکر اینکه بنیاد چهارمحال‌وبختیاری در حیطه فعالیت‌های قرآنی و کسب رتبه‌های برتر مسابقات در سطح کشور جزو سه استان برتر است، تصریح کرد: نزدیک ۱۷۰ نفر از استان عضو مجمع قرآنی هستند که ۷۰ نفر از آنان حافظ قرآن و ۱۳ نفر حافظ کل هستند؛ استان ما همچنین یکی از شش عضو شورای مرکزی قرآنی کشور می‌باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: تقویت برنامه‌های قرآنی و عضوگیری جدید برای کانون‌ها در دستور کار قرار دارد تا بتوان مباحث گوناگون قرآنی اعم از روانخوانی و روخوانی، حفظ، تفسیر و مفاهیم و تدبر در قرآن را در میان جامعه هدف توسعه داد.

 افزایش ۵۱ درصدی بودجه بنیاد شهید

در ادامه فریدون ظفری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امسال به‌دلیل شرایط کرونایی مراحل شهرستانی و استانی مسابقات ادغام شده است، لذا مرحله شهرستانی برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: امسال همچنین دو رشته تفسیر و مفاهیم از فهرست رشته‌های مسابقه حذف شده‌اند و رشته‌های امسال شامل قرائت تحقیق، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل قرآن کریم می‌باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌گذاری بنیاد مسابقات قرآن جامعه هدف این نهاد از چهار سال پیش برون‌سپاری شده بود، افزود: این بدان معناست که مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن از ادارات بنیاد استان‌ها سلب شد و افراد جامعه هدف می‌توانستند در مسابقات سراسری قرآن اوقاف شرکت کنند که خوشبختانه با اعتراض و پیگیری استان‌ها، امسال این روند منتفی شد و به روال سابق بازگشت.

ظفری بیان کرد: چهارمحال‌وبختیاری در زمره ۶ استان برتر قرآنی و عضو شورای قرآنی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است که با حدود ۳۰۰ نفر یکی از بالاترین آمار پیشتازان، یعنی مجموع افراد صاحب رتبه اول تا سوم کشوری در دوره‌های پیشین مسابقات قرآن را داراست. در داوری مراحل شهرستان و استان نیز از پیشتازان استان که جزئی از جامعه هدف بنیاد هستند، استفاده می‌شود؛ برخی از این پیشتازان جزو داوران کشوری مسابقات قرآن هستند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تصریح کرد: با توجه به افزایش ۵۱ درصدی بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۱، برنامه معاونت فرهنگی این است که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی توسعه یابد و بتوانیم بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، برنامه‌های وسیع‌تری را برای جامعه هدف شاهد و ایثارگر استان طراحی و اجرا کنیم.

رونق جلسات و محافل خانگی قرآنی

معصومه یوسفی، حافظ کل قرآن، رتبه نخست کشور در مسابقات قرآن بنیاد در رشته حفظ کل و داور این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به استقبال خوب خانواده‌ها از مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار کرد: همه ساله شاهد استقبال گرم و پرشوری از این مسابقات هستیم که خانواده‌ها چه برای شرکت در رشته‌های گوناگون قرآنی و چه به‌عنوان مستمع از این رویداد قرآنی استقبال کرده و حضور می‌یابند.

وی با اشاره به سابقه حضور ۱۸ ساله خود در این مسابقات به‌عنوان متسابق و داور، افزود: این مسابقات در دو سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی برگزار نشد و با این حال امسال شاهد حضور خوب خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در سالن مسابقات هستیم که به‌نظر می‌رسد تبلیغات خوب برای دعوت از مردم برای حضور در مسابقات یکی از دلایل است. این تبلیغات به‌صورت حضوری و مجازی انجام شده و از حدود یک ماه قبل شاهد تبلیغات گسترده در میان گروه‌های هدف بنیاد برای حضور در این مسابقات هستیم.

یوسفی لحاظ کردن رده‌های سنی در مسابقات قرآن بنیاد را یادآور شد و گفت: تقسیم‌بندی متسابقان بر اساس رده‌های سنی باعث افزایش تعداد شرکت‌کنندگان شده است‌. خانواده‌های شاهد و ایثارگر در دهه اخیر عملکرد خوبی در مسابقات قرآن بنیاد در سطح کشوری داشته و خوب درخشیده‌اند و هر ساله شاهد حداقل ۶ رتبه کشوری از استان بودیم.

حافظ کل قرآن کریم در استان با اشاره به اقدام خوب بنیاد در جهت تجلیل شایسته از برگزیدگان و فعالان قرآنی جامعه شاهد و ایثارگر، بیان کرد: قطعاً این تجلیل و تشویق‌ها هم در ایجاد انگیزه بیشتر در قرآنیان و هم در جذب تعداد بیشتری از افراد به مسابقات و فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار است.

یوسفی در پایان با اشاره به برگزاری جلسات و محافل خانگی قرآن در جامعه هدف بنیاد، بیان کرد: این محافل که از حمایت‌های خوبی برخوردار هستند، بستری برای تربیت و ارتقای نیروهای قرآنی و نیز اطلاع‌رسانی برای این دست رویدادها و مسابقات قرآنی است. مشاهداتم در طی حدود ۱۲ سال داوری رشته حفظ در این مسابقات گویای آن است که حافظان خانواده‌های شاهد و ایثارگر هر ساله ارتقا می‌یابند و در جزءهای بالاتر وارد مسابقات می‌شوند.

انتهای پیام
captcha