برگزاری نشست «جلوه‌هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا(س)» در آمل
کد خبر: 4025333
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

برگزاری نشست «جلوه‌هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا(س)» در آمل

نشست علمی ـ تخصصی «جلوه‌هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا(س)» امروز، 12 دی‌ ماه از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

جلوه‌هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا(س)به گزارش ایکنا از مازندران، نشست علمی ـ تخصصی «جلوه‌هایی از منزلت قرآنی حضرت زهرا(س)» امروز، 12 دی‌ماه از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه محسن دیمه کارگراب، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست، کارگراب، سخن گفتن درباره اهل بیت(ع) را بسیار سخت و دشوار دانست و افزود: باید در مورد افرادی حرف بزنیم که هیچ‌گاه سعه‌ وجودی، میزان عقلانیت، میزان علم، عقلانیت، ایمان و درجات تقوایی والای آنها را درک نخواهیم کرد.

دیمه‌کار گراب تصریح کرد: ما هرچقدر سعی کنیم، این امکان را نداریم که کُنه معرفت اهل بیت(ع) را بدست آوریم. آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره و نیز آیات دیگر، ثابت می‌کند که مقام امامت، مقامی برتر از مقام نبوّت است. در روایات ذکر شده است که حضرت زهرا(س) حجت خدا بر اهل بیت(ع) هستند. به صراحت این روایت می‌رساند که مقام حضرت زهرا(س) والاتر از مقام اولاد معصومین(ع) است. هرگاه در آیات قرآن، فضیلتی، علمی، شأنیت ایمانی، ایثار، تقوا، صحنه‌ی جهاد، صحنه بی‌نظیر ایمانی و تقوایی دیدید، ناظر به شأنیت والای امیرالمؤمنین(ع) در عین حال آیه‌ی شریفه که شأنیت والای امیرالمؤمنین(ع) را برای ما رقم می‌زند، خود به خود به نوعی جایگاه حضرت زهرا(س) هم نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: لَیلَةُ‌القَدرِ خَیر مِن اَلفِ شَهر؛ عظمت شب قدر را خدا می‌داند. این روایت به کرات نقل شده است که مطلب زیبایی را می‌رساند؛ همینطور که شب قدر برای ما مجهول است، همان قدر شأنیت والای حضرت زهرا(س) هم برای ما مجهول است و ما به آن علم نداریم. این شخصیت را خدا باید توصیف کند و این هست که سراغ قرآن می‌رویم. بهترین فردی که می‌تواند ایشان را توصیف کند، خود خداوند است.

وی ادامه داد: در آیه‌ مباهله که ماجرایش خیلی مفصّل است آنجا تعبیر شده که «وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُم»، این آیه شریفه نشان می‌دهد که پیامبر اکرم(ص) هرچه در امت گشتند، از حضرت زهرا(س) بهتر و عالی‌تر پیدا نکردند؛ و این سببی بر سیده نساء عالمین است، این فضیلت قرآنی حضرت زهرا(س) است و آیه مباهله نیز، نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) سیده‌ نساء عالمین است، چون پیغمبر(ص) اگر کسی بهتر سراغ داشتند آن را اینجا می‌آوردند.

دیمه‌کارگراب اظهار کرد: حضرت زهرا(س) سیده نساءالعالمین بودنش اطلاق دارد، کل عالم است، چه دنیا و چه آخرت. «وَنِسَاءَنَا وَ نِساءَکُم»، سند الهی بر استجابت دعا برای حضرت زهرا(س) و مستجاب‌الدعوت بودن ایشان است و آیه‌ تطهیر هم، سند عصمت حضرت صدیقه طاهره(س) است.

انتهای پیام
captcha