نمایش آیینی «مستوره»؛ روایت فریاد حق‌طلبی ام‌سلمه
کد خبر: 4026439
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کارگردان تئاتر آیینی بیان کرد:

نمایش آیینی «مستوره»؛ روایت فریاد حق‌طلبی ام‌سلمه

یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش آیینی «مستوره» نگاهی به زندگی ام‌سلمه، همسر پیامبر(ص) و همراهی ایشان با حضرت زهرا(س) در راستای فریاد حق‌طلبی ایشان پس از رحلت پیامبر(ص)، است.

نمایش آیینی محمد جهان‌پا، کارگردان تئاتر آیینی «مستوره» در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: نمایش «مستوره» به نوعی مربوط به دوران زندگی ام‌سلمه، همسر پیامبر(ص) می‌شود که در دوران پس از رحلت پیامبر(ص)، ایشان دوشادوش حضرت زهرا(س) صدای اهل بیت(ع) هستند و ما در این نمایش سعی کرده‌ایم که صدای حق‌طلبی ایشان را نشان دهیم.

وی عنوان کرد: داستان این نمایش درباره هجرت ام‌سلمه از مدینه به کوفه در زمان حکومت مغیره که حاکم کوفه بوده است که در این مدت فرزندان ام‌سلمه به واسطه در خطر بودن جان مادرشان در راستای اقدامات تروریستی که حکومت معاویه بر علیه ام‌سلمه به دلیل روشنگری‌های او، انجام می‌داده،  موجب نگرانی‌های فرزندان می‌شود.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: این اتفاقات از آن جایی آغاز می‌شود که نامه‌ای از معاویه به دست مغیره رسید، مبنی بر اینکه باید ام‌سلمه ساکت شود و مغیره تصمیم به ترور ام‌سلمه می‌گیرد و در این بین که فرزندان برای اینکه به این ماجرای ترور رسیدگی کنند، در دارالخلافه کوفه در مقابل مغیره قرار می‌گیرند و ماجراهایی چون شهادت حضرت زهرا(س)، بردن حضرت علی(ع) برای بیعت و سایر اتفاقاتی که پس از رحلت پیامبر(ص) رخ می‌دهد را سعی کرده‌ایم که به نمایش بگذاریم.

جهان‌پا بیان کرد: ما به واسطه این مقابله‌ها و اتفاقات درصدد بوده‌ایم که مجدداً تاریخ را با روایت این دو برادر مرور کنیم. واقعیت این است که ما نسبت به نمایش‌هایی که راجع به حضرت زهرا(س) اجرا می‌شود، هوای پر طمطراق نوری و اتفاقات خاصی که به لحاظ افکت و روایت‌های تاریخی را صرفاً بازگو می‌کنند، تصمیم گرفتیم در دل تاریخ ورود پیدا کنیم و به سمت افرادی رویم که حامی اهل‌بیت(ع) بودند و به نوعی کمتر در مورد این‌ها شنیده شده است.

وی بیان کرد: ما در این نمایش بنای خود را بر این گذاشتیم که داستان را از زبان این افراد روایت کنیم و همواره وقایعی را که در طول تاریخ نیز کمتر به آن‌ها اشاره شده را نشان دهیم و سعی کرده‌ایم به نوعی با یک نگاه روشنفکرانه‌ای نسبت به زن و اسلام، ذهن مخاطب را همراه خود کنیم و نشان دهیم که اسلام دینی نیست که دست و پای زن‌ها را بسته باشد و افرادی مانند ام‌سلمه که همسر پیامبر(ص) بوده است در جایی حاضر می‌شود که فریاد حق‌طلبی سر می‌دهد و به این بسنده نمی‌کند که چون همسر پیامبر است خانه نشین باشد و سکوت کند.

کارگردان تئاتر «مستوره» تصریح کرد: این نمایش حاصل تلاش دو گروه «جلوه هشتم» و «ماهو» است که این روزها در سالن تئاتر شهر در حال اجراست. بازیگران این نمایش افرادی چون فرهاد قائمی، مهدی کیومرثی، علی زکریایی، محمدرضا علوی، سجاد علی‌آبادی و غیره هستند، آهنگسازی این کار را نیز امید سنگرموسوی و دستیار کارگردان را هم سهیل حریمی بر عهده دارند.

جهان‌پا عنوان کرد: خوشبختانه تا امروز نیز از این نمایش استقبال خوبی به عمل آمده، به گونه‌ای که تمام سانس‌های این سالن تکمیل شده است.

تئاتر آیینی «مستوره» به کارگردانی محمد جهان‌پا، در سانس اول 17:30 تا 19:30 و سانس دوم 19:30 تا 21:30 واقع در پارک ملت، سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌‌مندان برای دریافت بلیط این تئاتر آیینی می‌توانند به سایت mahogroup.ir مراجعه و یا با شماره‌های 09934141570 و 09384208646 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha