کارکردهای معنویت‌گرایی و تمدن‌سازی انقلاب نیازمند جهاد تبیین است
کد خبر: 4036419
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

کارکردهای معنویت‌گرایی و تمدن‌سازی انقلاب نیازمند جهاد تبیین است

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی ضمن بیان کارکردهایی همچون معنویت‌گرایی و تمدن‌سازی در انقلاب و ایجاد تحول در جامعه از سوی امام راحل(ره)، تبیین این موارد را نیازمند حرکتی جهادی دانست.

 انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی احمدی نیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با عنوان «انقلاب اسلامی، تمدن‌سازی و معنویت‌گرایی» با اشاره به آیه 32 سوره توبه «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» بیان کرد: بدخواهان، مشرکان، کافران دین خدا را که در آئین اسلام جلوه کرده است می‌خواهند با دهان خود خاموش کند، اما خدا نخواهد گذاشت که چنین شود.

وی افزود: در آیه هشت سوره صف هم شبیه این آمده است «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ»؛ بر خلاف میل مستکبران با وجود اینکه دشمنان کراهت دارند، اما دین خدا ماندگار و پابرجا خواهد ماند.

تلاش بی‌نتیجه دشمنان در خاموشی نور اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی ابراز کرد: بر اساس نظر مفسران در این آیه شریفه در حقیقت مراد از نورالله، قرآن و تعالیم اسلام است. این آئین به نور تشبیه شده و نور آفتاب هم سرچشمه حیات و رشد و نمو و آبادی بر روی زمین  و منشأ هرگونه زیبایی است.

وی افزود: اسلام هم همانند نور آفتاب سرچشمه حیات نمو و تکامل انسان‌هاست که جامعه اسلامی را در این مسیر پیش می‌برد و سرچشمه خیر و برکت برای انسان و دنیا و آخرت آنها خواهد بود. تلاش‌ها و کوشش‌های دشمنان را این آیه قرآن به دمیدن و فوت کردن با دهان تشبیه کرده که این تعبیر بسیار زیبایی است.

وی ادامه داد: نور آفتاب با دمیدن خاموش نمی‌شود، حال بدخواهان می‌خواهند نور اسلام را که به مراتب برتر از نور آفتاب است با دمیدن خاموش کنند! چقدر مضحک است. برای این فعل آن‌ها تعبیری رساتر از این به نظر نمی‌رسد که یک مخلوق ناتوان بخواهد قدرت لایزال الهی را تحت تاثیر قرار دهد.

احمدی نیک بیان کرد: در هر دو مورد آیه قرآن، خداوند به عنوان انتقاد از تلاش‌های بی‌نتیجه دشمنان یاد می‌کند، اما تفاوت اندکی بین این دو آیه وجود دارد که در آیه اول در سوره توبه می‌فرماید: «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا» و در آیه دوم در سوره صف «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا» به کار برده است که راغب اصفهانی در مفردات می‌گوید آیه اول اشاره به خاموش کردن اسلام بدون مقدمه دارد وارد جنگ شده و علنی می‌خواهند اسلام را از بین ببرند، اما آیه دو اشاره به تلاش خاموش کردن نور اسلام با توسل به مقدمات و اسباب دارد.

وی افزود: به هر حال اراده خدا بر شکست آن‌ها استوار شده و با مقدمه‌یابی راه به جایی نمی‌برند. اگر به آیه بعد توجه کنیم بشارت عالم گیر شدن اسلام را داده یعنی تلاش دشمنان که به جایی نمی‌رسد بماند، خداوند بر خلاف میل دشمنان این دین را فراگیر می‌کند. براهین آشکاری در آئین اسلام وجود دارد که با گذشت زمان و پیشرفت جوامع واقعیت‌ها چهره خود را از پشت پرده تبلیغات مسموم نشان خواهد داد و موانع دشمنان بی‌تاثیرخواهد بود.

تصور پایان دوران معنویت‌گرایی و ظهور انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی عنوان کرد: انقلاب در شرایط  و فضایی رخ داد که باور همه بر پایان دوران دینداری و معنویت بود و با توجه به غلبه فرهنگ غرب و شرق در  بسیاری از مناطق مثل کشور ما مادیات مقدم بر معنویات شد.

وی افزود: اصولاً اخلاق، فرهنگ، روابط خارجی و بین‌المللی صرفاً بر مبنای مادیات و سود و قدرت و لذت شکل گرفته و تعریف می‌شد در چنین شرایط و فضایی هر نوری که در برابر ظلم، شرک، هواپرستی و فسادگستری روشن شود و روشنگری و هدایت افکار عمومی را به دست گیرد دشمنان و بدخواهان از هیچ تلاشی برای خاموش کردن آن فروگذار نخواهند بود.

استاد حوزه علمیه افزود: از فضای رخداد انقلاب بعد واکنش امام در سال 41، علیه لایحه انجمن‌های ولایتی و ایالتی و انقلاب سفید و کاپیتولاسیون از همان زمان ورود به مبارزه مستقیم با شاه و قدرت‌های بزرگ، دشمن به شکل‌های مختلف تلاش در عدم ثمره این حرکت داشت.

وی گفت: بعد انقلاب هم اکثر کشورهای غربی و برخی شرقی در ضدیت با انقلاب فعالیت می‌کردند. در جریان دفاع مقدس همه این واکنش‌ها در برابر انقلاب گویای آن است که سعی کردن نور الهی انقلاب که به احیای احکام و اراکان خداوند برخواسته را از بین ببرند.

امام خمینی(ره)، امام تحول

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی اظهار کرد: اسلام‌خواهی، معنویت‌گرایی و عدالت‌ورزی واقعه‌ای الهی بود که در فضای جامعه رخ داد، حتی در حوزه عده‌ای طرفدار تفکر جدایی دین از سیاست بودند که امام با رهبری خردمندانه خود و بیان آموزه‌های دینی به تغییر افکار پرداخته و تفکرات انحرافی را کنار زدند.

وی افزود: مقایسه اجمالی شعارهای انقلاب اسلامی با انقلاب‌های معاصر گویای تفاوت عمیق بین آن‌هاست. اهداف مالی وجه مشترک همه انقلاب است، اما ویژگی‌های این انقلاب حساب و کتاب و برنامه‌ها و تصورات دشمنان را برهم زد و اهداف و آرمان‌های مادی‌گرایی را به آرمان الهی اخلاق و معارفی تبدیل کرد. امام خمینی، امام تحول بود در جوانان، حکومت، سیاست در آداب و رسوم و باورهای حاکم بر مردم تحول در نگرش‌ها  ایجاد کرد و بیان مفاهیم، جهاد، مقاومت، مبارزه با ظلم و دستگیری از مستضعفان را احیا  کرد.

استاد دانشگاه رضوی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هدف معنویت‌گرایی و ترویج دین در دنیای مادی گرای امروز، به حق تبلور نورالهی بوده و  به رهبری مردی از تبار دین و دین‌باوران صالح و بی‌نظیر، شجاع و دوراندیش، تمام ظواهر سایه افکنده بر جامعه را برچید.

انتهای پیام
captcha