حضرت علی(ع) الگوی تمام نمای اخلاق است
کد خبر: 4036597
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲

حضرت علی(ع) الگوی تمام نمای اخلاق است

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حضرت علی(ع) الگوی تمام نمای اخلاق و فضایل در تمام مسائل زندگی است بنابراین باید رفتار ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام امیر جوان آراسته، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبحجت‌الاسلام امیر جوان آراسته، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: در قرآن کریم صراحتا نامی از امیرالمؤمنین علی(ع) برده نشده اما در مسائلی از قبیل اطعام مساکین و فقرا در سوره هل اتی به صورت ضمنی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در سوره مباهله به صورت کامل می‌توان فضائل حضرت علی(ع) را دریافت، ادامه داد: در آیه تطهیر و همچنین در بحث اطعام فقرا و غیره به صورت ضمنی بر امیرالمومنین(ع) اشاره دارد‌.

استاد دانشگاه در خصوص شیوه برخورد حضرت علی(ع) با منافقان، افزود: نفاق بعد از فوت پیامبراکرم(ص) علنی می‌شود و در زمان امامت حضرت علی(ع) برخی نفاق را شخصا پیش گرفتند، اما حضرت علی(ع) با آنان با روشنگری برخورد می‌کردند.

جوان آراسته بیان کرد: منافق اصلی در دوران امام علی(ع)، معاویه بود که این امام بزرگوار نامه‌هایی به معاویه می‌نوشتند و از او می‌خواستند که از این رویه نفاق دست بردارند اما زمانیکه مشاهده کردند که بر نفاق خود جدی است، امام دست به روشنگری زده و مردم را با روش نادرست و خطای معاویه، آشنا می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه افراد کمی همراه امیرالمومنین(ع) بودند و ایشان را درک و با حضرت در مسیر درست حرکت کردند، عنوان کرد: امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که اگر پیامبر(ص) با مشرکان می‌جنگید اما من در سه جنگ با مسلمانان مجبور به جنگ شدم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: رویه حضرت علی(ع) در ابتدا هدایت و روشنگری بود اما زمانی که منافقان دست به شمشیر می‌بردند با آن‌ها می‌جنگیدند.

وی در خصوص فضایل اخلاقی حضرت علی(ع)، افزود: بسیاری از فضایل اخلاقی مقید به زمان و مکان خاصی نیست از جمله صفت امیرالمومنین(ع) که اهل رسیدگی به فقرا، ایتام و ساده‌زیستی بودند که باید برجسته‌سازی شود.

جوان آراسته با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) با وجود داشتن قدرت، ساده‌زیست بودند، گفت: ساده زیستی، شجاعت، زهد، لطافت روحی از ویژگی‌های بارز این امام بزرگوار بود و نمی‌توان فردی را یافت که همه این صفات را به صورت مشترک داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که قبل از اینکه دستور دهم، خود به آن عمل می‌کنم که مسئولین و علمای امروز جامعه باید از این صفت حضرت الگوبرداری کنند.

وی ابراز کرد: زندگی با مردم طبقات پایین جامعه، از دیگر ویژگی‌های حضرت علی(ع) است که باید از آن الگوگیری کرد، زیرا امروزه متاسفانه برخی پس از پیدا کردن جایگاه، خود را از توده مردم جدا می‌کنند.

جوان آراسته گفت: امیرالمومنین علی(ع) الگوی تمام نمای اخلاق و فضایل در تمام مسائل زندگی است، بنابراین باید رفتار ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی در خصوص اخلاص حضرت علی(ع) افزود: آنچه می‌تواند اعمال انسان را در مسیر دینداری قرار دهد، اخلاص است؛ اخلاص امیر المومنین(ع) در زندگی فردی، عبادی، اجتماعی و حکومت داری ایشان زبانزد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: عقیل برادر حضرت علی(ع) از بیت‌المال پول درخواست کرد، حضرت علی(ع) آهن گداخته‌ای را به دست عقیل نزدیک کرد و عقیل از حرارت آن دستش را عقب برد، سپس حضرت به عقیل گفت که من چگونه از بیت‌المال به تو پول بدهم و آتش جهنم را برای خود بخرم‌.

وی گفت: نقل شده که شخصی به همراه فرزندش میهمان امیرالمومنین(ع) شد، پس از پایان غذا، ایشان آب برای شستن دست‌های میهمان آورد و بعد از امام حسن مجتبی(ع) خواست که دست پسر میهمان را بشورد تا نشان دهد که نباید میان پدر و پسر یک جایگاه قائل شد و احترام به پدر باید محفوظ بماند.

جوان آراسته عنوان کرد: حضرت علی(ع) همراه با جاذبه دارای دافعه نیز بود یعنی علاوه بر اینکه عده‌ای را جذب می‌کرد، برخی را نیز دفع می‌کرد، زیرا حرکت ایشان بر پایه عدالت بود و این عدالت برای برخی خوشایند نبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: روزی همه اعضای خانواده برای سلامتی حسنین که بیمار بودند، روزه گرفتند، در آن روز سائل جلوی درب منزل تقاضای غذا کرد، حضرت نان خود را و حضرت زهرا(س) نیز نانش را به او داد اما فرزندان را مجبور به این کار نکردند و بچه‌ها خودشان تصمیم گرفتند که نانشان را به سائل بدهند که این مهم می‌تواند الگویی باشد که خانواده‌ها باید راه درست را به فرزندان نشان دهند و در کنار آن، آزادشان بگذارند تا فرزندان بتوانند انتخابی ارزشمند داشته باشند.

انتهای پیام
captcha