دبیرخانه شهر جهانی کلاش؛ ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان
کد خبر: 4039866
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

دبیرخانه شهر جهانی کلاش؛ ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان با اشاره به ثبت جهانی کلاش بافی مریوان در سال 1396 گفت: در این راستا به زودی دبیرخانه این رویداد جهانی در مریوان احداث خواهد که احداث این دبیرخانه ظرفیت مهمی برای توسعه گردشگری استان کردستان خواهد بود.

کلاش بافی

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان امروز، 11 اسفندماه چهارشنبه در بازدید از عملیات احداث دبیرخانه شهر جهانی کلاش مریوان اظهار کرد: مریوان به ‎عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهر کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

وی با اشاره به اینکه بافت کلاش یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار بوده است، افزود: مردم استان کردستان از طریق کلاش بافی معاش خود را تأمین می‌کنند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان بیان کرد: قدمت کلاش بافی بین مردم شهرستان مریوان به یک‌ هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان مریوانی کلاش‌ها را با میل و رغبت خاصی و با استفاده از مواد کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

وی ادامه داد: این شهر با بیش از چهار هزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

گویلیان افزود: مریوان به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم این هنر شهریورماه سال ۱۳۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع ‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شد. ثبت جهانی کلاش باعث شد این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش مردم و مسئولان قرار گیرد و در جذب گردشگر داخلی و خارجی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، گفت: در راستای توسعه، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان کلاش‌ مریوان و سایر مناطق دیگر استان، آموزش، بازاریابی، فروش و پیگیری مشکلات کلاش‌بافان و تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این دبیرخانه در حال احداث است.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم این دبیرخانه بتواند توسعه بیش از پیش صنایع‌ دستی مریوان و همچنین استان را فراهم آورد و موجب توسعه گردشگری در استان شود.

انتهای پیام
captcha