اخلاق نبوی معجزه‌ای در امر پیامبری محمد رسول‌الله
کد خبر: 4039889
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

اخلاق نبوی معجزه‌ای در امر پیامبری محمد رسول‌الله

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رنجبر، به‌مناسبت ایام بعثت پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: یکی از ابزارهای مهم موفقیت نبی اکرم، اخلاق و سیره عملی در این حوزه است. بعد از قرآن، اخلاق نبوی به عنوان یک معجزه، از ساز و کارهای موفقیت پیامبر خدا در برهه دعوت الهی در مکه و مدینه بود.

نشست تخصصی رسول اکرم(ص) بهترین الگوی زیست مومنانه

به گزارش ایکنا از گیلان، در نشست تخصصی «رسول اکرم(ص)، بهترین الگوی زیست مؤمنانه» که به مناسبت مبعث پیامبر اسلام(ص) از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، صبح امروز ۱۱ اسفندماه در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رنجبر، رابط نهاد رهبری دانشگاه علمی کاربردی در منطقه دو در سخنانی بیان کرد: قرآن کریم در مورد لزوم وجود انبیا می‌فرماید «وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ»، خداوند برای همه امت‌ها از زمان حضرت آدم یعنی اولین انسانی که پا بر کره خاکی گذاشت، شخصی را به عنوان سفیر و نماینده خود بر روی زمین و برای هدایت بشر به سمت کمال و سعادت دنیا و آخرت معرفی کرد.

رنجبر ادامه داد: حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر الهی بوده و به تعبیری خاتِم انبیا است، یعنی ختم‌کننده سلسله انبیا و به تعبیری دیگر خاتَم انبیا است یعنی زینت‌بخش انگشتری سلسله رسولان الهی. رسول خدا زمانی مبعوث شد که دنیا را جهالت فراگرفته بود. خداوند پیامبرش را به سوی بشریت فرستاد تا آن را از منجلاب جهالت و گمراهی نجات دهد.

رابط نهاد رهبری دانشگاه علمی کاربردی در منطقه دو با اشاره به برخی ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اکرم بیان کرد: یکی از ابزارهای مهم موفقیت نبی اکرم، اخلاق و سیره عملی در این حوزه است. به حقیقت بعد از قرآن، اخلاق نبوی به عنوان یک معجزه از ساز و کارهای موفقیت پیامبر خدا در برهه دعوت الهی در مکه و مدینه بود. بزرگ‌ترین و ماندگارترین معجزه رسول خدا قرآن است که کلام خدا و به عنوان یگانه نسخه سعادت بشر تا روز قیامت از جانب خدا به بشر عرضه شده اما آن چیزی که توانست توجه مردم را به قرآن و پیام الهی پیامبر معطوف کند به نظر می‌رسد اخلاق نبوی است، لذا ما معتقدیم که اخلاق نبوی معجزه دوم پیامبر است.

وی اخلاق نبوی را از اخلاق قدسی و الهی برشمرد و تصریح کرد: ویژگی اخلاقی الهی و قدسی این است که خدامحور و کمال‌طلب است. اگر در منابع دینی بنگریم در مورد اخلاق پیامبر نکات جالبی وجود دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم» ای پیامبر من! تو دارای خلق عظیمی هستی و همچنین در جایی دیگر آمده است «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» ما تو را مایه رحمت جهانیان فرستادیم. اگر وجود پیامبر وجودی بی‌کران در حوزه امکان است، کمالات وجودی ایشان نیز باید هم برای کفار و مومنین بی‌کران باشد. همان‌طور که اسلام دین بشریت و مایه رحمت است، پیامبر اسلام نیز مایه رحمت برای جهانیان است. پیامبر خدا نیز می‌فرماید «إِنَّی بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»، من مبعوث شدم که مکارم اخلاق را به کمال برسانم.

رابط نهاد رهبری دانشگاه علمی کاربردی در منطقه دو  اظهار کرد: مکارم اخلاق با اخلاق فرق دارد. اخلاق ممکن است از حیث رفتاری و ظاهری تصنعی باشد یعنی کسی ظاهراً رفتاری را انجام دهد که پسندیده است هم در شرع و هم در نزد عرف، اما مکارم اخلاق برخاسته از بزرگواری و کرامت نفس است. پیامبر اکرم شخصیتی بود که متخلق به صفات اخلاق الهی بود. همین ویژگی‌های اخلاقی باعث جذب مردم به سوی پیامبر می‌شد.

رنجبر با اشاره به الگوگرفتن از سیره اخلاقی نبی اکرم، تصریح کرد: مسئولان و مردم باید خودشان را متخلق به اخلاق نبوی کنند. ما نمی‌توانیم خود را پیرو پیامبر خدا بدانیم اما در حوزه سیاست همدیگر را تحمل نکنیم و در حوزه مدیریت طوری عمل کنیم که به آن اخلاق سکولار یا انسان‌محور بگویند. ما باید خدامحور و کمال‌طلب باشیم. مهم‌ترین پیام عید مبعث نیز همین است. یعنی باید در رفتار خود مانند پیامبر با رحمانیت و محبت رفتار کنیم.

وی موضع گیری‌های تند و بی‌اخلاقی‌های امروزه به‌ویژه در فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: در فضای کنونی بدون اینکه از صحت و سقم چیزی مطلع باشیم می‌توان به راحتی آبروی یک انسان را برد. باید آگاه باشیم که اینها مسئولیت دارد. در روایات ما آمده که اگر کسی حتی به فعل قومی راضی شود، مثل این است که آن کار را انجام داده است. حال ما اگر راضی شویم به فعل بدکاران مثل آنها هستیم و بالعکس.

رنجبر در پایان افزود: در روزهای پایان سال قرار داریم و اقتضای اخلاق نبوی این است که از مستمندان و مستضعفان دستگیری کنیم. همچنین نیمه ماه اسفند روز درختکاری است و یکی از سفارشات پیامبر خدا بر همین است. در روایتی در نهج‌الفصاحه نقل شده است که هر کسی درختی بکارد، هر بار انسانی یا یکی از مخلوقات خدا از میوه یا سایه آن درخت استفاده کنند، برای او صدقه‌ای محاسبه می‌شود و حسنه‌ای برایش حساب می‌کند که در روز قیامت همین می‌تواند ما را نجات دهد.

انتهای پیام
captcha