26 اسفندماه؛ کارناوال آیین‌های نوروزی وارد کردستان می‌شود
کد خبر: 4040055
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

26 اسفندماه؛ کارناوال آیین‌های نوروزی وارد کردستان می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، از میزبانی مسیر گردشگردی غرب کشور از برگزاری مراسم و آیین‌های نوروزی خبر داد و گفت: حرکت کارناوال این آیین از تایخ ۲۳ اسفند در تهران آغاز و در روز ۲۶ اسفندماه وارد کردستان و شهرستان سنندج می‌شود.

آیین های نوروز

به‌ گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان شامگاه گذشته، ۱۱ اسفندماه در نشستی که با حضور رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: نوروز از آیین‌های زیبا و با مفهوم ایران باستان بوده که تاکنون سینه به سینه حفظ شده است.

وی از میزبانی مسیر گردشگردی غرب کشور از برگزاری مراسم و آیین‌های نوروزی خبر داد و گفت: حرکت کارناوال این آیین از تایخ ۲۳ اسفند در تهران آغاز و در روز ۲۶ اسفندماه وارد کردستان و شهرستان سنندج می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: امسال در راستای معرفی هر چه بیشتر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگردی غرب کشور و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آیین نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این مراسم در سالن ورزشی ۶ هزار نفری ورزشگاه ۲۲ گولان به‌ منظور ترویج و آشنایی هر چه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و آیین نوروزی مردم کردستان برگزار می‌شود.

گویلیان افزود: برنامه‌های جذاب و شادی نظیر برگزاری نمایشگاه لباس نوروز در خانه کُرد، برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، اجرای هزار دف، اجرای پیک نوروزی، پخش کلیپ نوروزی، برگزاری جشنواره غذا و... در این روز پیش‌بینی شده است.

وی گفت: میزبانی کردستان فرصت بی‌نظیری برای معرفی و توسعه گردشگری استان است و باید همه دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند با برنامه‌ریزی دقیق میزبان شایسته‌ای باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: ستاد سفرهای نوروزی کردستان با پیش‌بینی حجم زیاد مسافر و گردشگر نوروزی پس از دو سال وقفه و محدودیت، از ۲۹ اسفندماه کار خود را آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: تمامی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان، در چارچوب رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی کرونا برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، آماده‌سازی و بهسازی شده‌اند.

گویلیان از تشدید برخورد با فعالیت خانه‌های استیجاری در استان خبر داد و افزود: براساس مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، ارائه هرگونه خدمات اقامتی غیرمجاز دراستان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال با قاطعیت و با هماهنگی دستگاه قضایی و اماکن با فعالیت خانه‌های استیجاری برخورد می‌شود، اظهار کرد: مسئولیت و عواقب بعدی اقامت در منازل استیجاری متوجه خود مسافران خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: خدمت‌رسانی به مهمانان ویژه یک اداره یا دستگاه خاصی نیست، بلکه باید تمام دستگاه‌ها دست در دست یکدیگر دهند تا زمینه مساعد و مطلوبی برای مسافران و گردشگران فراهم شود.

وی یادآور شد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله انتظامی، دادستانی، پلیس فتا، اماکن و همچنین بخش خصوصی، خانه‌های استیجاری و تورهای غیرمجاز گردشگری در استان شناسایی، تا از فعالیت آن‌ها ممانعت به‌عمل آید.

شناسایی خانه‌های استیجاری و تورهای غیرمجاز گردشگری در کردستان

سرهنگ پیمانی، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان در ادامه این نشست از شناسایی و برخورد با خانه‌های استیجاری و تورهای غیرمجاز گردشگری در استان خبر داد.

وی با اشاره به نظارت بیش از پیش بر مراکز اقامتی و شناسایی خانه‌های استیجاری غیرمجاز در ایام نوروز، گفت: با مالکان خانه‌های استیجاری و سایت‌های رزروکننده این اقامتگاه‌های غیرمجاز که قصد پذیرش مسافر را دارند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی کردستان، اظهار داشت: خوشبختانه شهرستان‌های مریوان و بانه در ساماندهی خانه‌های استیجاری عملکرد خوبی داشته و با اقدامات صورت گرفته این اماکن با اخذ مجوز به خانه مسافر تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه عاملان غیرمجاز تورهای گردشگری در فضای مجازی شناسایی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد، یادآور شد: پلیس هیچگاه مخالف شادی مردم نیست، ولی مخالف با بی‌قانونی و ناامنی هستیم و به همین منظور با افرادی که عملی خارج از چهارچوب قوانین انجام دهد، به‌شدت برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha