موضوع مهدویت به همایش‌ها محدود نشود
کد خبر: 4042517
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام قرائتی:

موضوع مهدویت به همایش‌ها محدود نشود

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه همایش‌ها و کنگره‌ها با موضوع مهدویت نباید لحظه‌ای باشد گفت: همایش‌ها باید هدایت و دنبال شود نه اینکه فصلی برگزار و به دست فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام قرائتیبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، امروز، 22 اسفندماه در همایش تعلیم و تربیت مهدوی در دانشگاه فرهنگیان یزد با اشاره به آیه 259 سوره بقره اظهار کرد:‌ پیام‌هایی در این آیه وجود دارد که باید به تمدن‌هاى ویران شده گذشته به دیده عبرت نگریست و درس‌هاى تازه گرفت. هرچند مى‏‌دانید، اما باز هم علم خود را با تجربه و پرسیدن افزایش دهید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این آیه رجعت و زنده شدن مردگان در همین دنیا و قبل از قیامت قابل قبول است گفت: با اراده الهى استخوان محکم، متلاشى مى‌‌شود، ولى غذایى که زود فاسد مى‌شود، صد سال سالم باقى مى‌ماند. نمایش قدرت پروردگار براى ارشاد و هدایت مردم است، نه براى سرگرمى و یا حتى قدرت‌‏نمایى همان‌گونه که در آیه آمده است.

قرائتی در ادامه گفت: معاد، جسمانى است؛ زیرا اگر معاد روحانى بود، سخن از استخوان به میان نمى‌‏آمد همان‌گونه که در این آیه داریم: «وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ» خداوند گوشه‌هایى از قدرت خود در قیامت را در دنیا به نمایش گذارده است.

این مفسر قرآن با اشاره به آیه 101 سوره آل‌عمران نیز گفت: خداوند در  این  آیه  می‌فرماید: «و چگونه شما کفر مى‏‌ورزید در حالى که آیات خدا بر شما تلاوت مى‌شود و رسول او در میان شما است و هر کسی به دین و کتاب خدا تمسک جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است». در این آیه نیز نکته‌هایی وجود دارد که زمینه‌هاى انحراف و کفر، یا فقدان راه و راهنما است. اما با وجود کتاب و سنت و قوانین و رهبر الهى دیگر انحراف چرا؟ «كَيْفَ تَكْفُرُونَ ...» وجود قانون به تنهایى براى جلوگیرى از کفر و انحراف کفایت نمى‏‌کند، رهبر نیز لازم است.

قرائتی با اشاره به اینکه طبق آیه تکیه و توکل به خداوند و استمداد از او رمز مصونیت از تمام وسوسه‌ها و انحرافات است گفت: راه اعتصام به خداوند به روى هر کسى باز است رو کردن به هر کسی و هر مقامى غیر از خداوند، انحراف است. آنچه مهم ‌تر از حرکت است، پیدا کردن راه مستقیم و حرکت در آن است لذا هدایت، نتیجه قطعى اعتصام به خداوند است و اعتصام به خداوند، یک حرکت جدى توأم با انتخاب آگاهانه است که لازمه‏ آن رهسپارى با اولیاى خدا است. 

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه همایش‌ها، کنگره‌ها و جلسات با موضوع مهدویت نباید لحظه‌ای و موسمی باشد، گفت: این همایش‌ها باید هدایت و دنبال شود نه اینکه لحظه‌ای و فصلی برگزار و به دست فراموشی سپرده شود. اینکه انسان وقت و زمان خود را برای پژوهش در زمینه امام زمان(عج) صرف کند افتخاری بزرگ است. همان‌گونه که امام صادق(ع) در زمینه امام زمان فرمودند: «لا وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی؛ اگر دوران او را درک می‌کردم، همه‌ زندگی‌ام را در خدمت به او می‌گذراندم».

انتهای پیام
captcha