مردم کردستان پاسداران مرزهای فرهنگی ایران هستند
کد خبر: 4043959
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

مردم کردستان پاسداران مرزهای فرهنگی ایران هستند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مردم کردستان را پاسداران مرزهای فرهنگی ایران دانست و گفت: مردم کردستان در طول سالیان متمادی از این مرزها به شایستگی پاسداری کردند و بر همین مبنا توانستند دبیرخانه دائمی جشن جهانی نوروز از آن خود کنند.

مراسم جشن جهانی نوروز در سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم جشن جهانی نوروز در استادیوم شش هزار نفری گولان سنندج، اظهار کرد: مردم سنندج و کردستان هنرپرور هستند و طی هزاران سال نوروز را با همان اصالت و قدمت حفظ و حراست کرده‌اند و بر همین مبنا می‌توان اذعان کرد مردم سنندج شایسته دریافت عنوان پایتخت نوروز جهان هستند.

وی با اشاره به اینکه قدر هنر را کسی داند که هنرنامه‌ها خواند، افزود: گروه دف‌نوازی کردستان تهران و ایران را در پایتخت به آسمان بردند و این برنامه آسمانی مردم کردستان جایگاه استان را به جهانیان نشان داد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران بیان کرد: سال ۸۳ گروه چهل دف کردستان در فرانسه برنامه اجرا کرد و موجب ایجاد شادی و نشاط مردم و معرفی هنر مردم این مرز و بوم به جهانیان شدند.

وی مردم کردستان را پاسداران مرزهای فرهنگی ایران دانست و گفت: مردم کردستان در طول سالیان متمادی از این مرزها به شایستگی پاسداری کردند و بر همین مبنا توانستند دبیرخانه دائمی جشن جهانی نوروز از آن خود کنند.

ایوبی در ادامه دف‌نوازی هنرمندان کردستانی در تهران را نشان دهنده عمق فرهنگ و هنر مردم این استان دانست و اظهار کرد: مردم تهران و مهمانان کشورهای مختلف در تهران شکوه فرهنگ مردم کردستان را در دف نوازی ۳۰۰ نفره دیدند و به واسطه همین هنرمندی‌ و هنرنمایی‌هاست که پایتخت نوروز و شهر خلاق موسیقی جهان شده‌اید.

وی بیان کرد: استقبال مردم کردستان از کاروان نوروز و برگزاری این مراسم باشکوه نشان داد که مردم این استان اهل هنر بوده و قدر هنر را به خوبی می‌دانند.

دبیرکل یونسکو در ایران ضمن تقدیر از میزبانی شایسته کردستان از جشن جهانی نوروز، افزود: حضور زارعی کوشا، استاندار فرهیخته و فرهنگی کردستان زمینه ساز اعتلای بیشتر این استان است و به همین دلیل من از ایشان به صورت ویژه تقدیر می‌کنم که با تمام توان در این مسیر ما را کمک کردند و‌ باعث و بانی این اقدام تأثیرگذار شدند.

وی در پایان یادآور شد: تن خسته جهان امروز نیازمند هنر و شادی است و جهان غرب امروز نیازمند به این نور و انرژی و درمان جهان شرق است.

آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی نوروز در کردستان

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان در این آیین اظهار کرد: به همت کسانی که برای برگزاری جشن نوروز اقدام کرده‌اند، از فردا و با ایجاد دبیرخانه دائمی نوروز، تولید محتوا خواهد شد تا از سال آینده این جشن با کیفیت بهتر و شکوه بیشتر به میزبانی سنندج برگزار شود.

وی از کمک‌های دبیر کمیسیون یونسکو در ایران برای واگذاری میزبانی جشن نوروز به کردستان تقدیر کرد و افزود: ۲۹ اسفندماه نیز در فضای باز همین ورزشگاه ۲۲ گولان، میزبان مردم استان کردستان در برنامه نوروز خواهیم بود.

استاندار کردستان حضور گسترده و پرشور مردم در جشن امروز را مایه مباهات و خرسندی دانست و یادآور شد: از اینکه برخی از شهروندان به دلیل محدودیت فضا، امکان حضور در مراسم را نداشتند، عذرخواهی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha