توسعه کردستان مستلزم بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی است
کد خبر: 4044260
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
رئیس حوزه هنری کردستان:

توسعه کردستان مستلزم بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی است

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم توسعه در استان صورت گیرد، باید از ظرفیت و استعدادهای فرهنگی استان استفاده شود، گفت: حوزه هنری استان به منظور ایجاد عدالت فرهنگی در استان، پردیس سینما بهمن، مهر سقز و آزادی بیجار را تأسیس کرد.

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان، ۲۸ اسفندماه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری صورت گرفته در سال 1400 اشاره و اظهار کرد: در کنار برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، حوزه‌ هنری استان کردستان هر ساله تولیدات و آثار مکتوب و ادبی متعددی نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم توسعه در استان صورت گیرد، باید از ظرفیت و استعدادهای فرهنگی استان استفاده شود، افزود: حوزه هنری استان کردستان به منظور ایجاد عدالت فرهنگی در استان، پردیس سینما بهمن، مهر سقز و آزادی بیجار را تأسیس کرد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: ابتکار، نوآوری و خلاقیت لازمه کار هنری است که در این راستا حوزه هنری استان همواره پیشگام و پیشقدم بوده و فعالیت‌های مؤثری را به ثبت رسانده است.

وی افزود: حوزه هنری استان کردستان همسو با سیاست‌های محوری خود و برنامه‌های ابلاغی از ابتدای سال 1400و بنا به شرایط کرونا در کنار برنامه‌های اجرایی خود بر تولید آثار هنری در بخش‌های مختلف متمرکز شد که نتیجه آن در زمینه‌های مختلف هنری قابل توجه بوده است.

مرادی ادامه داد: در بخش سینمایی در کنار اکران همزمان فیلم‌های روز در بخش ارتقاء و ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرهای سنندج، سقز و بیجار اقدامات خوبی صورت گرفته است، که حاصل آن ساخت پردیس سینما مهر سقز، افزایش سالن‌های سینمایی در پردیس سینما بهمن سنندج، افزایش سالن‌های سینما‌ آزادی بیجار بوده است.

وی افزود: در سال جاری موفق به ارتقای سالن‌های سینمایی استان از چهار سالن به 13 سالن و افزایش سرانه صندلی سینمایی استان به دو و نیم برابر میانگین کشوری بوده است که در نتیجه جزو پنج استان برتر در میزان فروش بلیط سینما قرار داریم.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در بخش هنرهای تجسمی نیز در همین بازه زمانی دو گالری مانا در سقز و مهر بیجار به گالری سوره در سنندج افزوده شده که هم اکنون در این سه شهر گالری استانداردی به صورت هفتگی نمایشگاه‌های هنری در رشته‌های مختلف تجسمی را به تصویر می‌کشند.

وی اعلام کرد: تجلیل از هنرمندان شاخص از جمله استاد حسین آبسواران و آیین بزرگداشت زنده یاد استاد علی اکبر فریدونی، برگزاری کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی استاد مهدی ضیاء الدینی، برگزاری کارگاه‌های متعدد آنلاین کاریکاتور، تولید آثار کاریکاتور، پوستر و ... به مناسبت‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های حوزه هنری بوده است.

مرادی اعلام فراخوان پنجمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور فجر کردستان با موضوع استکبارستیزی و برگزاری مسابقه عکاسی «قاب ایثار» ویژه تشییع و خاکسپاری اولین شهیده تفحص شده کشور فاطمه اسدی را از دیگر برنامه‌های حوزه هنری در این راستا ذکر کرد.

وی افزود: واحد هنرهای نمایشی امسال با تولید نمایش‌های «تمام نمی‌شود، ولی تمام»، «روزگارسرد» با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی، «کهنه سرباز» با موضوع سردار دلها شهید سلیمانی و شهید پاشاپور از شهدای حرم را به انجام رسانده که حاصل آن راهیابی نمایش «روزگار سرد» به سومین جشنواره کشوری سردار آسمانی کرمان و سپس معرفی به جشنواره بین‌المللی فجر بوده است.

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: این واحد در بحث ورود به موضوع بازآفرینی شهری و توجه به مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار در نواحی منفصل شهری نایسر و ننله ضمن برگزاری کلاس‌های آموزسی تئاتر دو نمایش را در ننله و نایسر به انجام رسانده که خوشبختانه از طرف ستاد بازآفرینی به عنوان یکی از آثار برتر طرح نیز انتخاب شد.

وی اظهار کرد: واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کردستان در کنار برگزاری شب خاطره حاج مسعود غمیان در سنندج و شهید محسن افشاریان در بیجار، میزبانی از کاروان روایت حبیب را نیز برعهده داشته است.

مرادی گفت: این واحد با چاپ کتاب «باد و خاکستر» خاطرات سردار ذهبی به قلم محمد تقی عزیزیان مجموع آثار تولیدی خود را به عدد شش رسانده و ان شاء الله به زودی خاطرات خانم قیصر، شاپور مهربان با عنوان برجک، نقش بازاریان بیجار در انقلاب اسلامی، حاج هوشنگ ورمقانی و سرهنگ حفیظی را که در مرحله تدوین نهایی است، به این تعداد می‌افزاید.

وی بیان کرد: اختصاص عنوان کتاب سال دفاع مقدس به کتاب «فرزند کردستان» خاطرات حجت الاسلام نورالدین حیدری، آخرین دستاورد این واحد طی امسال بوده است.

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: واحد موسیقی حوزه هنری استان کردستان در بخش تولید اثر آلبوم‌های موسیقی سنتی «جام گلگون»، «ذکر و دف»، «چل چرا» را تولید کرد که ضمن رونمایی از این آثار، تجلیل از پدیدآورندگان را به منظور معرفی هنرمندان متعهد این عرصه به انجام رسانده است.

وی بیان کرد: برگزاری هجدهمین یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی به عنوان شاخص ترین برنامه محوری استان کردستان در هفته وحدت با حضور گروه‌های برتر دف‌نوازی استان از دیگر برنامه‌های این واحد بوده است. این واحد همچنین در بخش ورود به طرح مناطق حاشیه ای با تشکیل دو گروه سرود در ننله ونایسر و برگزاری کلاس‌های آموزشی مربوطه دو اثر را در این زمینه به مرحله تولید رسانده است.

مرادی گفت: اعزام 300 دف نواز کردستانی به تهران جهت اجرای برنامه نوروزی و همچنین اجرای 200 دف نواز در مجموعه 22 گولان را هم می توانیم از اقدامات حوزه هنری برشماریم.

وی افزود: این واحد هم اکنون در راستای حمایت از آثار فیلمسازان، 15 طرح بررسی شده را به مرکز ارسال کرده است که در صورت تصویب برای سال آینده تولیدات خوبی را نیز شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه هنری کردستان اعلام کرد: اکران مستند «غیر رسمی 4» دیدار طنزپردازان کشور با مقام معظم رهبری با همکاری دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سنندج، سقز و بیجار و اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ویژه فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه در سینماهای استان کردستان در هفته گذشته از دیگر برنامه‌های انجام شده، است.

وی افزود: واحد آموزش و پژوهش استان نیز متأثر از شیوع ویروس کرونا در بخش تولید اقداماتی را به انجام رسانده است که می‌توان به تولید کتاب «مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران» اشاره کرد.

مرادی گفت: در بخشدانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که می توان به ارسال آثار «موسیقی در کردستان»، «تئاتر در کردستان»، «سینما در کردستان» و «معماری در کردستان» جهت مراحل چاپ اشاره کرد و که با تولید این چهار اثر مجموع تولیدات حوزه هنری در بخش دانشنامه به عدد هشت خواهد رسید.

وی، رونمایی از چهار عنوان کتاب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان با عناوین «کردستان و معماری»، «کردستان و سینما»، «کردستان و عرفان» و «کردستان و موسیقی»(سازشناسی) از دیگر اقدامات حوزه هنری کردستان برشمرد.

انتهای پیام
captcha