افزایش 3 برابری اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی کردستان
کد خبر: 4044587
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

افزایش 3 برابری اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: در دولت سیزدهم اعتبارات استانی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در مقایسه با سال گذشته سه برابر رشد یافته است.

ستاد اجرایی خدمات سفر استان کردستان

به‌ گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان امروز، دوم فروردین‌ماه 1401 در نشستی که با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل دبیرخانه برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه این اداره‌کل در سال 1400 در احیای بناهای تاریخی و ایجاد فرصت‌های لازم برای رونق گردشگری و اشتغال‌زایی در استان اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی افزود: تبدیل بنا‌های قدیمی به موزه و اماکن گردشگری، ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری و اقدامی ماندگار و مؤثر برای حفظ اصالت و معرفی هر‌چه بهتر فرهنگ این منطقه محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با بیان اینکه چهار بنای تاریخی در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد، بیان کرد: خوشبختانه از محل تبصره 19 قانون بودجه، چهار بنای تاریخی دیگر نیز تملک شد.

وی افزود: تعداد موزه‌های استان دو مورد بود که توانستیم با همکاری مجموعه این تعداد را 100 درصد افزایش داده و به چهار مورد برسانیم.

گویلیان بیان کرد: برای مسجد دارالاحسان نیز مجوز موزه مسجد - مدرسه اخذ شده که با هماهنگی ادارات مربوط و هیئت امنای مسجد، قسمتی از آن به مکانی برای نمایش تاریخچه و شاخصه‌های معماری، هنری، فرهنگی و مذهبی این مسجد- مدرسه تبدیل می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه پس از تبادل تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌ها بین استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، در ماه‌های گذشته شاهد ورود گردشگرانی از کشور عراق در قالب تور بوده‌ایم و بنا داریم در آینده نزدیک توری به نیمه شرقی استان برای معرفی هرچه بهتر آن داشته باشیم.

گویلیان افزود: ثبت‌ جهانی منظر فرهنگی، تاریخی هورامان اقدامی ویژه برای توسعه کردستان بود که پس از تلاش شبانه‌روزی بیش از پنج سال عوامل مجموعه انجام شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، بیان کرد: همچنین مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش، سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو معرفی و شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکوسفلی و ارغوان‌بافی دیوزناو نیز ثبت ملی شد.

وی یادآور شد: امیدواریم حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کردستان و خروجی این نشست برای استان منشاء خیر و برکت باشد.

انتهای پیام
captcha