ارتباط مستقیم باورهای معنوی و سلامت فردی
کد خبر: 4048579
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

ارتباط مستقیم باورهای معنوی و سلامت فردی

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: استفاده از دین و معنویت، یکی از سالم‌ترین و مؤثرترین روش مقابله با هیجان است، استفاده از دین و معنویت می‌تواند منبع آرامش و اطمینان قلبی باشد، تحقیقات متعدد در سراسر جهان و در فرهنگ‌های مختلف نشان داده است فردی که باورهای دینی و معنوی قوی‌تری دارد، معمولاً از سطح سلامت بالاتری برخوردار است.

باورهای معنوی و سلامت فردی

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فاطمه نظری، کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین، با اشاره به تأثیر معنویت، تصریح کرد: تحقیقات متعدد در سراسر جهان و در فرهنگ‌های مختلف نشان داده است فردی که باورهای دینی و معنوی قوی‌تری دارد، معمولاً از سطح سلامت بالاتری برخوردار است.

وی افزود: اندیشه‌های معنوی و باورهای دینی باعث ایجاد آرامش و امید در زندگی فرد و زمینه‌ساز ارتقا سطح سلامت روانی و معنوی فرد می‌شود، انسان معنوی در شرایط نامساعد و سختی‌های زندگی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند به همین دلیل، زمانی که خیلی از افراد به‌آسانی تسلیم می‌شوند و از پا می‌افتند، انسان معنوی سپر نمی‌اندازد و تسلیم شرایط نمی‌شود.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان قزوین اظهار کرد: فرد معنوی هنگامی‌که با چالش‌های زندگی روبرو می‌شود، از روش‌های مختلفی که منطبق بر باورهای عمیق اوست، استفاده می‌کند. هدف از این نوع مقابله‌ها آن است که فرد بتواند آرامشی را که به دنبال شرایط سخت زندگی ازدست‌داده را دوباره به دست آورد.

وی یادآور شد: معمولاً در مواقعی که انسان با استرس‌های زندگی مواجه می‌شود آرامش خود را از دست می‌دهد و احساسات منفی زیادی مانند اضطراب، اندوه، ناامیدی و خشم را تجربه می‌کند و زمانی که از فاز حاد مسئله عبور می‌کند و آرام‌تر می‌شود، به تفکر و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای بیرون آمدن از شرایط نامطلوب دست پیدا می‌کند.

نظری تأکید کرد: استفاده از دین و معنویت، یکی از سالم‌ترین و مؤثرترین روش مقابله با هیجان مدار است، استفاده از دین و معنویت می‌تواند منبع آرامش و اطمینان قلبی باشد، مقابله‌های معنوی به‌صورت‌های مختلفی از جمله دعا و نیایش، توکل و توسل، به انسان کمک می‌کند تا بتواند زندگی سالم‌تر، شادتر، امیدوارانه‌تر، بانشاط‌تر و بامعناتری داشته باشد.

وی یادآور شد: مقابله‌های معنوی، به تجربه‌های سخت و دشوار زندگی، معنای متعالی می‌دهد، به حفظ و بقای آرامش انسان کمک می‌کند و منجر به خوش‌بینی، مثبت‌اندیشی و مانع از پریشانی انسان می‌شود و نوعی پیوند و ارتباط بین دنیای مادی و فرامادی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha