ارتباط مردم با کتاب؛ زمینه‌ساز رشد و تعالی جامعه
کد خبر: 4049981
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

ارتباط مردم با کتاب؛ زمینه‌ساز رشد و تعالی جامعه

فرماندار بیجار گفت: امروز باید بین مردم و کتاب یک ارتباط دوستی عمیق و قوی به وجود آورد تا سرنوشت جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد.

احمد رضا قاسمی، سرپرست فرمانداری شهرستان بیجار

به گزارش ایکنا از کردستان، احمدرضا قاسمی، سرپرست فرمانداری شهرستان بیجار در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند «شه و چه ره ز» که با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان حوزه ادبیات شامگاه گذشته، 27 فروردین‌ماه در سالن نور سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار برگزار شد، اظهار کرد: امروز باید بین مردم و کتاب یک ارتباط دوستی عمیق و قوی به وجود آورد تا سرنوشت جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این مهم در گرو فرهنگ‌سازی لازم با هدف ارتقا زبان کُردی است، افزود: در این ارتباط نقش نهادهای فرهنگی و نویسندگان بومی بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

قاسمی با اشاره به حضور چندین ساله خود در حوزه هنری استان کردستان به عنوان معاون فرهنگی و هنری بیان کرد: از ویژگی‌های حوزه هنری تعهد به تحقق بخشیدن توسعه هنر و فرهنگ استان است و در این راستا فرمانداری بیجار از برنامه‌ها و اقدامات حوزه هنری در شهرستان بیجار به صورت کامل حمایت می‌کند.

حمایت از هنرمندان؛ زمینه‌ساز خلق آثار ماندگار

علیرضا زندیان، نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و نویسنده کتاب اظهار کرد: قدردان این نویسنده و همه نویسندگان شهرمان هستیم چراکه زمینه‌سار حفظ و احیای فرهنگ و زبان گروسی هستند.

وی تأکید کرد: حمایت از نویسندگانی که در زمینه تألیف این چنین آثاری قلم‌فرسایی می‌کنند وظیفه نهادهای فرهنگی و هنری و تمامی مسئولان مرتبط است.

زندیان ایجاد انگیزه بین فرهیختگان را از نتایج عملی حمایت دانست و اظهار کرد: یک نویسنده با دغدغه‌های مختلفی که وجود دارد، مواجه هست و باید این حمایت‌ها در جهت رفع این دغدغه‌ها که در رأس آنها حمایت مالی است می‌تواند زمینه خلق آثار ماندگار و حفاظت از میراث غنی فرهنگی دیار گروس را سبب شود.

حوزه هنری پاسداشت فرهنگ دینی و انقلابی را به عهده دارد

امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ادامه این مراسم با بیان وجه تسمیه هفته هنر به نام سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان امید هنر انقلاب وظیفه حفاظت و پاسداشت از فرهنگ دینی و انقلابی را به عهده دارد.

وی با تأکید بر شکل‌گیری هنر در بستر اجتماعی و زیست بوم اجتماعی افزود: چاپ و انتشار مجموعه امثال و حکم «شه و چه ره ز» در راستای توجه به ادبیات و فولکلور نواحی مختلف کردستان است.

رئیس حوزه هنری با تقدیر از تلاش نویسنده کتاب در گردآوری مثل‌ها و مثل نماها در گویش کُردی گروسی بیان کرد: این اثر در راستای تولید آثار ادبی بومی و توجه به زبان کُردی گروسی حمایت از ادبیات بومی است که با تلاش مجموعه‌ای از هنرمندان منتشر شد.

وی با بیان اینکه در سایه الطاف الهی حوزه هنری سکو و زیرساخت‌های فرهنگی خوبی را در سطح استان ایجاد کرده است، گفت: چاپ کتاب های متعدد از نویسندگان برجسته استانی و شهرستانی و ۱۳ سالن سینمایی از جمله این زیرساخت‌ها بوده است.

مرادی زبان را خمیرمایه فرهنگ جوامع دانست و افزود: این کتاب یکی از ماندگارترین آثار حوزه ادبیات شفاهی است که با دقت و وسواس خاصی جمع‌آوری شده است و مرجع بسیار ارزنده‌ای برای استفاده پژوهشگران حوزه زبان شناسی و ادبیات عامه خواهد بود.

سیدعبدالرضا خضری، رئیس حوزه هنری بیجار نیز در این مراسم کتاب «شه وچه ره ز» را کتابی بسیار مهم در حوزه تاریخ شفاهی دانست و تأکید کرد: حوزه هنری به عنوان متولی توسعه هنر انقلابی و اسلامی وظیفه خود می‌داند در راستای وظایف خود از توسعه هنر بومی دیار گروس حمایت کند و در این زمینه آمادگی دارد تا از آثار هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری براساس رسالت محوری خود حمایت کند.

۸ سال فعالیت در جمع‌آوری مثل‌ها

محمد رحیمی رضوان، نویسنده این کتاب نیز در سخنانی با تقدیر از حوزه هنری در حمایت از این اثر گفت: قطعاً اگر این حمایت نبود شاید امکان چاپ و انتشار این اثر میسر نبود.

وی از حوزه هنری به عنوان خانه امن هنرمندان نام برد و گفت: در چند سال اخیر با حضور حوزه هنری شاهد اتفاقات بسیار خوبی در عرصه فرهنگ وهنر استان هستیم و بسیاری از اتفاقات فرهنگی وهنری و ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری حاصل تلاش‌های رئیس حوزه هنری استان و همکارانشان است.

این نویسنده در خصوص کتاب «شه و چه ره ز» نیز گفت: این کتاب حاصل بیش از ۸ سال فعالیت در جمع‌آوری مثل‌ها و مثل نماهاست و تلاش شده است تا به عنوان امانتدار تمامی این مثل‌ها با کارکردهای مختلفی که داشته است را منتشر و به زبان فارسی منتشر کنیم.

وی با قدردانی از تمامی کسانی که در این اثر وی را همراهی کرده‌اند، گفت: جعفر سریش‌آبادی به عنوان ویراستار این اثر بسیار همراه بوده‌اند و با توجه به اشرافی که به گویش کُردی گروسی دارند، بسیار دقیق در نوشتار واژه‌ها و ترجمه‌ها کمک کرده‌اند.

وی از ئاری عبدی صفحه آرا و کاوه خدا کرمی طراح جلد و تمامی کسانی که در مدت این ۸ سال با ارائه مطلب و مثل و حکَمی او را یاری رسانده‌اند قدردانی کرد.

وی از تمامی دلسوزان فرهنگ و هنر و ادبیات دیار گروس درخواست کرد با مطالعه کتاب جامانده‌های امثال و حکم را در ۴ صفحه سفید پایانی کتاب نگارش کرده تا در چاپ‌های بعدی به این مجموعه افزوده شود.

گفتنی است؛ کتاب «شه و چه ره ز» از تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان به قلم محمد رحیمی رضوان، شاعر و پژوهشگر توانمند دیار گروس است که مجموعه امثال و حکم زبان گروسی را جمع‌آوری و در ۲۹۶ صفحه در رقع وزیری با ترجمه فارسی آن در انتشارات پرهیب منتشر و روانه بازار شد.

یادآور می‌شود؛ این کتاب که حاصل هشت سال فعالیت نویسنده کتاب «محمد رحیمی رضوان» مجموعه‌ای از مثل‌ها و مثل نماها در گویش کُردی گروسی را جمع‌آوری و به زیبایی به فارسی ترجمه و در ۱۱۰۰ نسخه در ۴۰۰ صفحه منتشر و به ترتیب حروف الفبا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha