عامل به قرآن بودن؛ رمز محبوبیت معلم قرآن
کد خبر: 4054461
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

عامل به قرآن بودن؛ رمز محبوبیت معلم قرآن

یکی از اساتید قرآنی استان کردستان باور و عامل به قرآن بودن را تنها رمز محبوبیت، اثرگذاری معلم قرآن در جوامع اسلامی دانست و گفت: پایداری و اثرگذاری معلمان قرآن در جامعه با اثرگذاری و ماندگاری قرآن وابسته است به شرط آنکه معلم قرآن خود باور و اعتقاد قلبی به قرآن داشته و آیات قرآن را زندگی خود عملی کرده باشد.

سیدبهاءالدین حسینی استاددانشگاع

سیدبهاء‌الدین حسینی، از مدرسان قرآنی و اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: رمز ماندگاری و اثرگذاری معلم قرآن در واقع همان ماندگاری و اثرگذاری قرآن است.

وی افزود: معلمان قرآن کریم و اهالی قرآن به دلیل اینکه در زندگی خود ایمان و عمل به قرآن کریم را به عنوان یک پندار و رفتار عملی در دستور کار خود قرار داده‌اند لذا همواره مانا بوده و هستند.

این استاد دانشگاه، باور و عامل به قرآن بودن را تنها رمز محبوبیت، اثرگذاری و شکوه نام معلم قرآن در جوامع اسلامی دانست و بیان کرد: پایداری و اثرگذاری معلمان قرآن در جامعه با اثرگذاری و ماندگاری قرآن وابسته است به شرط آنکه معلم قرآن خود باور و اعتقاد قلبی به قرآن داشته و آیات قرآن را زندگی خود عملی کرده باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم مسئولان فرهنگی و به طور خاص مدیران فرهنگی حوزه قرآن به واسطه خدمات ارائه شده به معلمان قرآن بتوانند مانایی و اثرگذاری آنان را در جامعه ارتقا ببخشند تا در قیامت جزو کسانی نباشند که پیامبر می‌فرماید « وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر [درقیامت] می گوید: پروردگارا! همانا قوم من این قرآن را متروک گذاشتند!»(آیه 30 سوره فرقان)

ترویج مکارم اخلاق اهم وظایف معلمان قرآن

حسینی با اشاره به اینکه اخلاق معلمی و معلم اخلاقی هر دو یک مفهوم را متبادر می‌کند، افزود: رسول خدا (ص) می‌فرماید: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق؛ به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم» بنابراین من فکر می‌کنم که اهم وظایف معلم قرآن ترویج مکارم اخلاق در وجود خود و توصیه و نهادینه کردن آن بین شاگران و جامعه باشد.

وی ادامه داد: وقتی خداوند متعال در آیه 3 سوره عصر می‌فرماید:«وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ؛ و یکدیگر را به حق توصیه نموده»، با دقت در این آیه کریمه به این نتیجه خواهیم رسید که ما به عنوان قرار گرفتن در مسیر هدایت قرآن باید همواره دیگران را به حق توصیه کنیم چراکه کسانی که اهل «بر» هستند توصیه به «بر» می‌کنند.

اخلاق مداری و اخلاق محوری

وی تأکید کرد: معلم قرآن باید خود اخلاق‌مدار و اخلاق محور باشد، سپس اخلاق را در جایگاه معلمی به دیگران توصیه کند و این قاعده و اصل اساسی قرار گرفتن در وادی معلم یا مربی قرآن بودن است و ما معلمان باید اجراکننده این قاعده اساسی در زندگی شخصی و اجتماعی خود باشیم.

حسینی افزود: در دوره‌های تربیت معلم قرآن کتاب‌هایی آموزش داده می‌شود که اخلاق معلم با خودش، معلم با شاگردان و شاگرد در رابطه با خود و شاگرد در رابطه با معلم و کلاس را به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت‌های کلان جوامع اسلامی و حتی مدیریت‌های میانی تربیت نیروی انسانی کارآمد جزو بزرگترین اهداف مدیریت جوامع بوده است، افزود: در این راستا تربیت نیروهای متخصص و کارآمد قرآنی می‌تواند یک آینده روشن را برای جوامع بشری رقم بزند.

این استاد دانشگاه افزود: در این دوران هجوم و شبیخون فرهنگی از جوانب مختلف، تفکر‌ات و مکتب‌های تعریف شده که بسیاری از آن‌ها با خواسته‌ها، نیازها، تفکرات و مکاتب نه تنها اسلامی بلکه شرقی ما هم منافات دارد و در حقوق بشر امروز، تبلیغ و ترویج این تفکرات به عنوان حق تعریف شده است لذا ما باید به عنوان معلمان قرآن برای مقابله با این تفکرات بی اصل و اساس در تبلیغ تفکرات اسلامی و قرآنی خود بیشتر بکوشیم.

غفلت در تبلیغ قرآن کریم

وی تأکید کرد: متأسفانه ما در تبلیغ قرآن کریم به عنوان زیباترین، جذاب‌ترین، پاک‌ترین و متین‌ترین کلام موجود در تمام عالم هستی ضبسیار غفلت کرده‌ایم اما دشمنان ما ساکت ننشسته و به تبلیغ تفکرات و مکاتب بشری خود بین جوامع اسلامی می‌پردازند و برخی در قالب آن، تفکرات سیاسی خود را به جوانان ما القا می‌کنند و حتی خوراک فرهنگی را به خورد جوانان ما می‌دهند که خود به آن اعتقادی نداشته و جوانان خود را از این خوراک‌های ضد فرهنگی دور نگه می‌دارند.

این استاد قرآنی کردستانی افزود: در این راستا برای مقابله با این شبیخون فرهنگی پاسخ رسانه آنان رسانه و تبلیغ آنان تبلیغ بهترین پاسخ خواهد بود لذا ما باید در این عرصه درست کار کنیم و در امور تبلیغ و ترویج مجهز به تکنولوژی و ابزار روز باشیم.

وی در پایان یادآور شد: معلم و نیروی انسانی توانمند و مسلح به تمام علوم روز می‌تواند شاه بیت و در واقع بیت القصیده اشاعه فرهنگ پاک قرآن کریم در تمام جوامع اسلامی به ویژه کشورمان باشد.

گفتگو از ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha