کد خبر: 4054787
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

راز ماندگاری معلمان قرآن

یکی از اساتید قرآنی استان کردستان ضمن بیان راز ماندگاری گفت: اخلاق معلمی باید نشأت گرفته از خلق عظیم پیامبر اکرم(ص) باشد چراکه معلمان قرآن ادامه‌دهنده راه پیامبر اسلام(ص) هستند.

سیدعباس حسینی استاد قرآنی کردستانی

سیدعباس حسینی، از اساتید برجسته قرآنی استان کردستان در گفت‌‍وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در بحث تعلیم و تعلم دو مبحث آنچه آموزش داده می‌شود و تعلیم‌دهنده بسیار حائز اهمیت بوده و در مورد قرآن این دو مبحث از جایگاه متعالی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره رحمان می‌فرماید:« الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ [خداى] رحمان قرآن را ياد داد»، افزود: با توجه به این آیه میزان اهمیت آموزش و تعلیم قرآن کریم بر ما مشخص خواهد شد چراکه اولین تعلیم‌دهنده قرآن خداوند متعال، دومین معلم قرآن حضرت جبرئیل و سومین تعلیم‌دهنده حضرت محمد مصطفی(ص) است.

این استاد قرآنی با اشاره به آیه چهارم سوره قلم که می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و راستى كه تو را خويى والاست»، بیان کرد: این آیه قرآن بزرگ‌ترین و والاترین اخلاق نیکو را متعلق به پیامبر اکرم(ص) به عنوان سومین معلم قرآن برای بشر می‌داند براین اساس باید معلم قرآن از لحاظ اخلاقی در سطح متعالی قرار گیرد چراکه اخلاق معلم خود یک درس برای متعلمان خواهد بود.

وی ادامه داد: پاک‌ترین معلمان بعد از پیامبر اکرم(ص) کسانی بودند که ارتباط مستقیم با حضرت محمد مصطفی(ص) داشته‌اند و دارای خلق نیکو و رفتار شایسته بین مردم بوده‌اند و بعد از آن نیز به طبع از پیامبر اکرم(ص) و صحابه گرانقدر ایشان تاکنون این امر ادامه داشته است.

حسینی در ادامه گفت: امروزه در بحث تعلیم و تعلم قرآن سلسله اسنادی وجود دارد که آموزش قرآن از معلمان امروز تا پیامبر اکرم(ص) را به طور کامل مشخص خواهد کرد بنابراین شخصیت معلم قرآن و پیامی که آموزش می‌دهد در نقطه اوج کار آنان قرار می‌گیرد.

وی راز ماندگاری و اثرگذاری معلمان قرآن را در اوج بودن جایگاه آنان و پیام آموزشی آنان دانست و افزود: اخلاق معلمی نیز باید نشأت گرفته از خلق عظیم پیامبر اکرم(ص) باشد چراکه معلمان قرآن ادامه دهنده راه پیامبر اسلام(ص) هستند.

این استاد قرآن کریم افزود: ملاک برتری معلم قرآن به میزان الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) و آموزش این الگوی عملی بین متعلمان بوده است که باید این متعلمان از لحاظ اخلاقی روز به روز برجسته‌تر و ویژه‌تر باشند.

وی تأکید کرد: بحث تعلیم و تعلم و آموزش بسیار حائز اهمیت بوده است و در سطح جهان کشورهایی در سطح پیشرفته و توسعه قرار می‌گیرند که سیستم آموزشی متعالی داشته باشند و این کشورها از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند لذا اگر سیستم آموزشی در جوامعی مورد توجه قرار نگرفته باشد، تلاش معلم و متعلم نیز در سطح متعالی قرار نگرفته و آن جامعه نیز نمی‌تواند خود را به توسعه و پیشرفت لازم برساند.

این استاد قرآن با اشاره به اینکه اخلاق معلم در سطح کلان بر رشد و توسعه جامعه تأثیر مستقیمی خواهد داشت، یادآور شد: در شرایط بحران و مشکلات  جامعه نیز بیشتر از معلمان الگوگیری می‌کنند چراکه جامعه از قشر معلم نقش پذیری می‌کنند و در مواقع بحران معلمان نقش و جایگاه ویژه‌ای در ثبات جامعه خواهند داشت و همچنین می‌توانند به عنوان نجاتگر جامعه اقدام کنند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :