بانو علویه همایونی از زبان شاگردان
کد خبر: 4055558
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷

بانو علویه همایونی از زبان شاگردان

در مراسمی که به‌مناسبت تجلیل از مقام بانو علویه زینت‌السادات همایونی در اصفهان برگزار شد، دو تن از شاگردان ایشان به بیان دیدگاه‌ها و سبک زندگی این بانو پرداختند.

بانو علویه همایونی

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین بزرگداشت بانو علویه زینت‌السادات همایونی که امروز، ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، میزبان دو تن از شاگردان ایشان بود.

فخرالسادات قلمکاریان، استاد حوزه و از شاگردان بانو علویه همایونی در این مراسم، ابتدا به توصیف سبک زندگی بانو مجتهده امین به‌عنوان فقیه، مفسر قرآن، عارف و مجتهد پرداخت و اظهار کرد: ایشان بالاترین مدارج علمی، دینی و عرفانی را در شرایطی طی کرد که چندان شناخته شده نبود.

وی افزود: بانو امین کتاب اربعین الهاشمیه را در ۳۰ سالگی تألیف کرد، در حالی که در ۱۳ سالگی ازدواج کرده و از ۱۵ سالگی به بعد صاحب فرزندان متعدد شده بود. ایشان در کتاب مقامات الشهودیه به ذکر مقامات عرفانی خود پرداخته و علت نگارش این کتاب را بیان این نکته ذکر می‌کند که مقامات عرفانی ویژه افراد خاصی نیست و اگر هر کس بنا به وسع خود در معرض نفحات رحمانی خداوند قرار گیرد، می‌تواند این مقامات را تجربه کند.

این استاد حوزه ادامه داد: بانو امین در کتابی دیگر به نقد آرای علمای کم‌نظیری همچون علامه مجلسی و شیخ صدوق می‌پردازد و نظر خود را مطرح می‌کند که نشان‌دهنده جسارت علمی ایشان است.

وی تصریح کرد: تمام تحصیل بانو امین در منزل و همزمان با انجام امور خانه‌داری و فرزندپروری بدون اطلاع اشخاص دیگر و تفاخر برای خانواده بود، تا جایی که همسر ایشان از تألیفات ارزشمندی که به تأیید علمای نجف رسیده بود، اطلاع نداشت.

قلمکاریان در تشریح سبک زندگی بانو علویه همایونی نیز گفت: ایشان از ۱۶ سالگی به محضر بانو امین رسید و به مدت ۵۰ سال با ایشان مأنوس بود.

وی با بیان اینکه بانو همایونی بر اصالت فرزندپروری برای زنان تأکید می‌کرد، افزود: ایشان معتقد بود عالم برای انسان خلق شده و در تسخیر اوست. به همین دلیل، اصیل‌ترین وظیفه برای زن فرزندپروری به حساب می‌آید و سیر و سلوک او از خانه و خانواده آغاز می‌شود.

این استاد حوزه با اشاره به ساده‌زیستی بانو همایونی، گفت: ایشان در یکی از اتاق‌های خانه خود بدون هیچ‌گونه تشریفاتی کلاس برگزار می‌کرد، تفسیر قرآن می‌گفت و مشاوره می‌داد و چون درس ایشان مبتنی بر توحید و حضور در محضر خداوند بود، بانوان با استقبالی بی‌نظیر در این جلسات بدون تشریفات و پذیرایی شرکت می‌کردند و بانو همایونی حتی بعد از تأسیس مکتب فاطمه(س) و تجلیلی که از ایشان انجام شد، همواره هدایای اهدایی را باز می‌گرداند.

وی تصریح کرد: تأسیس مکتب فاطمه(س) و دبیرستان امین فرآیندی سخت و طاقت‌فرسا داشت، ولی بانو همایونی که از فقر علمی بانوان نگران بود، اجازه تأسیس این مراکز را از بانو امین کسب کرد.

تاکید بانو همایونی بر اصالت فرزندپروری برای زنان

فرشته منانی، استاد دانشگاه نیز یکی دیگر از شاگردان بانو علویه همایونی بود که در این مراسم حضور داشت. وی دیدگاه بانو امین و بانو همایونی در خصوص تساوی حقوق زن و مرد را همان دیدگاه وحیانی اسلام و نگاه ائمه(ع) دانست که بر اساس آن، تساوی کامل میان زن و مرد برقرار است، البته نه به معنای تشابه که در اندیشه‌های غربی مطرح شده، بلکه منظور، تساوی در ظرفیت‌ها و امکانات وجودی زن و مرد است.

وی افزود: زنان با ظرافت و خلاقیت وجودی خود در فرزندپروری، خانواده و اجتماع نقش‌های ویژه‌ای بر عهده دارند و مردان با ویژگی‌های شخصیتی خاص خود بخشی دیگر از وظایف را در خانواده و جامعه انجام می‌دهند. بنابراین، تساوی حقوق به معنای تساوی ظرفیت‌های وجودی انسان اعم از زن و مرد است و زنان در بعد وجودی خود دارای خلاقیت، انسان‌پروری، تربیت و مهر و عاطفه هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نظریه اسلامی فراتساوی، مترقی‌ترین دیدگاه در خصوص تفاوت‌های میان زن و مرد و بیانگر این موضوع است که اصالت وجود انسان به ابعاد روحانی‌اش برمی‌گردد و در این خصوص، زن و مرد تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی تصریح کرد: تأکید بانو امین و بانو همایونی بر توجه زنان به خانواده و فرزندپروری و پس از آن حضور فعال در بخش‌های فرهنگی و تربیتی جامعه بود.

انتهای پیام
captcha