استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی در اختلافات بین زوجین راهگشاست
کد خبر: 4064087
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی در اختلافات بین زوجین راهگشاست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان با اشاره به اینکه دین اسلام مبتنی بر صلح و سازش و زندگی مسالمت‌آمیز است و قرآن و روایات و سیره عملی معصومان(ع) بر صلح و سازش تأکید دارند، گفت: استفاده از ظرفیت و توانمندی مصلحین و حکمین قرآنی می‌تواند در زمینه اختلافات بین زوجین راهگشا باشد.

رضا اعظمی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، رضا اعظمی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان امروز، 23 خردادماه در نشست مصلحین و حکمین قرآنی استان اظهار کرد: قضات می‌توانند از ظرفیت و توانمندی مصلحین و حکمین قرآنی فعال در راستای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های دعاوی خانواده به عنوان داور موضوع مواد ۲۷ و ۲۸ قانون حمایت خانواده استفاده کنند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۳۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: « َإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا؛ و [شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن [برای رفع اختلاف] برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می کند [تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند]؛ یقیناً خدا [به نیّات و اعمال شما] دانا و آگاه است».

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان بیان کرد: با توجه به این آیه بهتر است عده‌ای از بزرگان خانواده‌ها در زمان بروز اختلافات و مناقشات خانوادگی و قبل از هرگونه درگیری و مراجعه به دادگاه نسبت به حل و فصل مشکل میانجی‌گری کنند.

وی با اشاره به جایگاه بسیار مهم خانواده در دین مبین اسلام و اهمیت این نهاد به عنوان پایه و اساس جامعه، ادامه داد: دستیابی به جامعه‌ای سالم و دارای قابلیت پیشرفت، منوط به تحکیم بنیان خانواده در آن جامعه است.

اعظمی با اشاره به اینکه دین اسلام مبتنی بر صلح و سازش و زندگی مسالمت‌آمیز است و قرآن و روایات و سیره عملی معصومان(ع) بر صلح و سازش تأکید دارند، افزود: استفاده از ظرفیت و توانمندی مصلحین و حکمین قرآنی می‌تواند در زمینه اختلافات بین زوجین راهگشا باشد.

وی هدف اصلی برنامه اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی را پیشگیری از تشدید اختلافات زوجین با مداخله بهنگام توسط مصلحین و حکمین قرآنی، پیش از مراجعه به دادگاه و در نتیجه کاهش مراجعه زوجین به محاکم خانواده برای طلاق، ذکر کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان مشارکت مصلحین در ایجاد صلح و سازش حداکثری بین زوجین در صورت مراجعه به دادگاه و ارجاع آنها به داوری توسط قضات  را از اهداف فرعی این برنامه ذکر کرد.

انتهای پیام
captcha