۲۵ درصد پرونده‌های طلاق کردستان به همت مصلحان قرآنی منتهی به سازش شد
کد خبر: 4065804
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲

۲۵ درصد پرونده‌های طلاق کردستان به همت مصلحان قرآنی منتهی به سازش شد

رئیس کل دادگستری استان کردستان از فعال شدن مصلحان قرآنی از سال گذشته در استان کردستان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق به همت مصلحان قرآنی منتهی به سازش شد.

نشست خبری رئیس دادگستری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان امروز، ۳۱ خردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: در دو سال گذشته با تلاش همکاران تعداد زیادی از پرونده‌های جریانی و موجود دادگستری بررسی و رسیدگی شده و از دادگستری خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 تعداد 372 هزار پرونده به دادگستری وارد و 375 هزار پرونده رسیدگی شد و درکل دو هزار و 600 پرونده از تعداد پرونده‌های موجود کسر شد، افزود: 425 هزار پرونده وارد دادگستری استان کردستان شد که ۴۴۶ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده که ۲۱ هزار پرونده از موجودی کسر شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان از افزایش 15 درصدی پرونده ورودی به دادگستری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: مهم‌ترین اثر کسر پرونده دادگستری کم شدن متوسط زمان رسیدگی و اطاله دادرسی خواهد بود که این امر یک رضایتمندی نسبی از عملکرد دادگستری خواهد داشت.

وی به افزایش تعداد کارمندان و شعب دادگستری استان در راستای تسریع بررسی پرونده‌ها اشاره و بیان کرد: در سال گذشته حدود ۳۱ نفر قضات جذب و ۲۰ شعبه نیز در دادگستری استان افزایش یافته است علیرغم نیاز و وجود ظرفیت افزایش شعبه دادگستری در استان اما به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی این امر امکانپذیر نیست.

حجت‌الاسلام حسینی به بیشترین تعداد اتهام دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی در استان اشاره کرد و گفت: توهین به اشخاص، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، تصادفات رانندگی، تهمت و افترا، تصرف مال، کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع جزو 10 اتهام دعاوی کیفری بوده است.

وی مطالبه وجه، اعصار از پرداخت محکوم به، مطالبه خسارت، طلاق توافقی، بطلان معامله، اجرت المثل، ابطال سند رسمی، وجه چک، وجه سفته و الزام به تنظیم سند رسمی را جزو 10 اتهام دعاوی حقوقی ذکر کرد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان افزود: یکی از اقدامات تأثیرگذار سال گذشته رسیدگی به پرونده‌های تصادف در شورای حل اختلاف بود که این امر به بررسی پرونده‌های تصادف سرعت داد.

وی با اشاره به اینکه طرح رسیدگی به پرونده‌های تصادف در شورای حل اختلاف از ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته شروع شده است، بیان کرد: اجرای این طرح آثار خوبی در کاهش رسیدگی به پرونده‌های تصادفات داشته است.

حجت‌الاسلام حسینی به پرونده ملاقات‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در طول سال ۱۶ هزار ملاقات مردمی مدیران با مردم و رئیس دادگستری، دادستان، روؤسای شهرستان‌ها ثبت شده است.

وی با اشاره به نکات کلیدی سند تحول استفاده از ظرفیت مردمی در تحقق اهداف سند تحول افزود: از ظرفیت مردمی در پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی، در حوزه صلح و سازش و کاهش ورود پرونده به دادگستری استفاده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه ۲۹ درصد از دعاوی شورای حل اختلاف به سازش ختم شده است، اظهار کرد: در پرونده‌های صلح و سازش ۸ درصد رشد داشتیم.

وی از فعال شدن مصلحان قرآنی از سال گذشته در استان کردستان خبر داد و بیان کرد: ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق به همت مصلحان قرآنی منتهی به سازش شد.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: امروز بسیاری از پرونده‌های مالی و غیرمالی به دلیل عدم اطلاع و آگاهی حقوقی مردم تشکیل شده است همچنین مراودات براساس قوانین انجام نمی‌شود لذا افراد چون دلایل محکمه پسندی برای ارائه ندارند، گرفتار می‌شوند.

وی از فعالیت دیده‌بان پیشگیری در بخش سامانه سجام خبر داد و گفت: در حوزه پیشگیری از طریق سامانه سجام دو هزار و ۵۵۹ نفر به عنوان دیده‌بان پیشگیری در استان ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: این افراد در قالب ۱۶ کارگروه مختلف مفاسد و جرائم دسته‌بندی شده‌اند که این افراد جرائم و آسیب‌های موجود جامعه را رصد و در سامانه سجام ثبت می‌کنند که طی سال گذشته 356 گزارش ثبت شده است.

وی یکی از اقدامات تحول محور را هوشمند کردن دستگاه قضایی دانست و گفت: این امر را به جد پیگیری کردیم و در این راستا ایجاد سامانه‌های متعدد جهت تسریع در اجرای احکام، راه‌اندازی 6 پیشخوان خدمات الکترونیکی در زندان‌های استان را انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام حسینی به اقدامات حوزه حمایت از تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا موفق به فعال شدن ۲۱ واحد تولیدی و اشتغالزایی برای 325 نفر در استان شدیم و 19 پرونده دیگر در دست بررسی است.

انتهای پیام
captcha