کاهش ۶ درصدی پرونده‌های قضایی آذربایجان غربی با استفاده از ظرفیت مساجد
کد خبر: 4066167
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

کاهش ۶ درصدی پرونده‌های قضایی آذربایجان غربی با استفاده از ظرفیت مساجد

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های قضایی استان به دلیل استفاده از ظرفیت مساجد ۶ درصد کاهش داشته چرا که تبعیت و حرف‌شنوی مردم از روحانیت در این ارتباط تاثیرگذار است.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی، ۲ تیر در همایش هر مسجد یک حقوقدان که در مصلای امام خمینی ارومیه برگزار شد، با ابراز گله از کثرت فراوانی پرونده‌های قضایی در استان ظهار کرد: این تعداد پرونده‌ قضایی برازنده جامعه دینی، تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی نیست در حالی که اکثر پرونده‌ها و جرایم قابل گذشت است.

وی افزود: متاسفانه مردم آگاهی و اطلاع چندانی از موضوعات قضایی ندارند و یک دلیل برای افزایش تعداد پرونده‌ها همین موضوع است که با یک مشاوره ساده می‌توان تعداد این پرونده‌ها را کاهش داد.

رئیس‌ کل دادگستری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای حل این مشکل استفاده کرد، ادامه داد: با توجه به تعداد کم قضات باید بتوان با کاهش تعداد پرونده‌های قضایی ساده، فرصت لازم برای بررسی پرونده‌های مهم دیگر وجود داشته باشد که این کار در احقاق حق و رضایت‌مندی طرفین دعوا نقش به‌سزایی خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های اجتماعی در حل نزاع‌ها، گفت: برای این منظور کارکرد واقعی مساجد در حوزه‌های اجتماعی، دینی، فرهنگی و سیاسی هم باید تبیین شود.

عتباتی تصریح کرد: منشأ بسیاری از جرم‌ها ریشه فرهنگی دارد و در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های قضایی استان به دلیل استفاده از ظرفیت مساجد ۶ درصد کاهش داشته چرا که تبعیت و حرف‌شنوی مردم از روحانیت در این ارتباط تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده‌های متعددی که سال‌ها قابل حل نبود با استفاده از ظرفیت روحانیت حل شد و این نشان می‌دهد از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۳۰ پرونده قتل و ۷۲ هزار پرونده قضایی با موضوعات دیگر به کمک روحانیت، ریش‌سفیدان و پدران شهدا حل و فصل شده است و باید به این سمت حرکت کرد.

انتهای پیام
captcha