اجرای طرح «شهید وزوایی» در بنیاد نخبگان کردستان
کد خبر: 4071274
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶

اجرای طرح «شهید وزوایی» در بنیاد نخبگان کردستان

رئیس بنیاد نخبگان کردستان گفت: طرح شهید وزوایی از مجموعه طرح‌های ۱۵ گانه‌ای است که بنیاد نخبگان برای حمایت از سرآمدان، نخبگان و مستعدان در مقاطع مختلف تحصیلی اجرا می‌کند و حمایت همه جانبه از آنان را در بردارد.

طرح شهید وزوایی

به گزارش ایکنا از کردستان، جمال سلیمی، رئیس بنیاد نخبگان کردستان امروز، 25 تیرماه در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: حمایت‌های بنیاد نخبگان از افراد سرآمد و نخبه از دوران ابتدایی آغاز می‌شود و علاوه بر حمایت‌هایی که در مقاطع مختلف تحصیلی از نخبگان می‌شود، دانشجویان نیز می‌توانند با شرکت در طرح شهید وزوایی که با عنوان توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد کشور شناخته می‌شود، شرکت کنند و بر این اساس از اعتبارات و تسهیلاتی که برای دانشجویان برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را حمایت و پشتیبانی از دانشجویان سرآمدی دانست که در حوزه فعالیت‌های علمی و فرهنگی جزو دانشجویان مستعد به شمار می‌آیند.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان جامعه هدف این طرح را تمام دانشجویان دوره کارشناسی و دارندگان مدال طلا یا نقره کشوری در المپیادهای دانش‌آموزی ذکر و بیان کرد: دارندگان رتبه یک تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری، برگزیدگان دوره ارشد تا ترم سوم و دکتری تا ترم ششم و همچنین دانشجویان سال‌های دوم و چهارم دوره کارشناسی بر اساس امتیازات ذکر شده در شیوه‌نامه طرح می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی افزود: امتیازاتی که این طرح برای دانشجویان مقاطع مختلف متفاوت است اما اعتبارات و تسهیلاتی که دریافت می‌کنند شامل کمک‌هزینه توانمندی آموزشی، کمک‌هزینه توانمندی کارآفرینی، کمک‌هزینه امکانات علمی، کمک‌هزینه اجرای پایان‌نامه، مجوز خروج از کشور بدون سپردن وثیقه نظام وظیفه برای دانشجویان سال‌های سوم و چهارم، کمک‌هزینه شرکت در رویدادهای رقابتی مسأله‌ محور، کمک‌هزینه اجاره مسکن، ازدواج و تولد فرزند خواهد بود.

سلیمی ادامه داد: برای مقطع ارشد علاوه بر موارد ذکر شده، کمک‌هزینه هسته‌های مسأله‌محور فناورانه، کمک‌هزینه شرکت در کنفرانس‌ها و مجامع علمی داخل کشور و برای دانشجویان دکتری نیز کمک هزینه شرکت در مجامع علمی خارجی، کمک‌ هزینه اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی و کمک‌ هزینه استفاده از تجهیزات شبکه آزمایشگاهی به سایر امتیازات افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از ۱۷ خردادماه شروع و تا ۱۵ تیرماه ادامه داشت، بیان کرد: ثبت‌نام در این طرح تا ۲۹ تیر ماه تمدید شد و دانشجویان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و همچنین اساتید نیز می‌توانند دانشجویان توانمند را به شرکت در این طرح ترغیب کنند.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان تأکید کرد: نخبگی اکسیری نیست که به دست کسی داده شود بلکه بر اساس نگاه بنیاد ملی نخبگان، یک فرآیند تدریجی است که طی زمان اتفاق می‌افتد و کمک می‌کند به اینکه فرد مستعد از زمانی که به عنوان فرد مستعد تحصیلی شناخته می‌شود تا زمانیکه به بالاترین مرحله سرآمدی و نخبگی می‌رسد، در این روند هدایت و کمک شود.

وی شناسایی استعداد، توانمندسازی، جذب و بکارگیری را مراحل شناسایی افراد نخبه دانست و گفت: پس از بکارگیری نخبگان که حلقه مفقوده نظام نخبگی است، نخبه حس تأثیرگذاری پیدا خواهد کرد و به این ترتیب بی‌شک تبدیل به یک فرد سرآمد می‌شود که باید تکریم و الگوسازی شود.

سلیمی با اشاره به اینکه استفاده از این طرح مقدمه‌ای است تا فرد منتخب بتواند از سایر تسهیلات، اعتبارات و جوایز بنیاد استفاده کند، گفت: وقتی فرد وارد این مسیر می‌شود اگر بتواند از تسهیلات و اعتبارات استفاده کند، فرآیند نخبگی را به سرعت طی می‌کند و در این مسیر می‌تواند از سایر طرح‌ها و امتیازات بنیاد نخبگان استفاده کند.

وی از دانشجویان خواست اگر شرایط و امکانات اولیه ثبت‌نام در این طرح را دارند، برای ثبت نام اقدام کنند تا این طرح سرآغازی برای ورود آنها به چرخه نخبگانی کشور باشد.

رئیس بنیاد نخبگان کردستان در پایان یادآور شد: دانشجویان قبل از ثبت‌نام شیوه‌نامه را که نحوه محاسبه امتیازات و نوع اعتبارات و تسهیلات را شامل می‌شود و در سایت بنیاد نخبگان موجود است، مطالعه کنند.

انتهای پیام
captcha