توصیه‌های زیست‌محیطی به عزاداران حسینی
کد خبر: 4073435
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

توصیه‌های زیست‌محیطی به عزاداران حسینی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توصیه می‌شود شهروندان در مراسم عزاداری حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) از ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی استفاده کنند، گفت: توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان مهم‌ترین پیام عاشوراست.

اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبیاسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: یکی از سنت‌های پسندیده مذهبی در ایام محرم، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، اما گاهی در کنار نذرهای خود به امور زیست محیطی که سفارش قرآن و اهل بیت(ع) است، توجهی نمی‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه به‌دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف و تجمع زباله در ایام محرم، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌شود؛ بنابراین به شهروندان و عزاداران توصیه می‌کنیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی (بیماری کرونا) به استفاده از ظروف یکبار مصرف  گیاهی، کاغذی و جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در خصوص توصيه‌های زیست محيطی برای حفظ سلامت عزاداران حسينی در ایام محرم، اظهار کرد: هر ساله با فرارسيدن ايام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستيكی و یكبار مصرف در مساجد، هيئت‌ها و تكايای مذهبی در سطح استان توزيع می‌شوند و با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدی ايجاد کرده و مواد بسيار خطرناكی تولید کرده و تهديدی برای سلامت شهروندان محسوب شده، لذا توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشأ گیاهی استفاده کنند.

حاتمی با بیان اینکه شهروندان در توزيع چای و يا هر نوع نوشيدنی ديگر از ليوان‌های يكبار مصرف كاغذی يا با پايه گياهی بهداشتی استفاده کنند، بیان کرد: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، هيئت‌ها، مساجد، تكايا با همکاری عموم شهروندان نسبت به جمع‌آوری ظروف استفاده شده اقدام کنند.

وی گفت: مردم از رها کردن ظروف در محل خودداری کنند و ضروری است مسئولان هیئت‌ها و تکایا در جمع‌آوری اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند؛ از طرفی از ائمه جماعت مساجد می‌خواهیم تا در جلسات و سخنرانی‌های مساجد در انتقال مفاهيم كاربردی محیط زیستی به عزاداران حسينی تلاش کنند.

حاتمی یادآور شد: فراموش نکنیم توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان مهمترین پیام تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ بنابراین نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم، چراکه این معنای یک عزادار واقعی است.

انتهای پیام
captcha