توسعه فضاهای فرهنگی از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است
کد خبر: 4073894
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

توسعه فضاهای فرهنگی از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است

فرماندار بیجار با تأکید بر لزوم توسعه فضای کتابخانه‎های عمومی در این شهرستان، گفت: توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است.

نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار

به گزارش ایکنا از کردستان، احمدرضا قاسمی، فرماندار شهرستان بیجار امروز، پنجم مردادماه در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار اظهار کرد: توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است.

وی از کتاب و کتابخانه به عنوان یکی از بخش‌های مهم در حوزه فرهنگ نام برد و افزود: میزان توسعه در هر جامعه‌ای به وجود افراد کتاب خوان آن جامعه بستگی دارد و برای رسیدن به توسعه باید سرانه مطالعه افزایش پیدا کند.

فرماندار شهرستان بیجار بیان کرد: این شهرستان مهد نویسندگان، شاعران و هنرمندان بزرگی است که در کشور مطرح هستند و این امر ضرورت توسعه فضاهای کتابخوانی را بیش از پیش نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان پیرتاج و توپ آغاج در شهرستان بیجار فاقد کتابخانه هستند و باید با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و مسئولان شهرستان و خیرین نسبت به راه‌اندازی کتابخانه در این مناطق اقدام شود.

قاسمی ارتقای سطح دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه را مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتقای سرانه مطالعه در گرو ایجاد کتابخانه در شهرها و روستاهاست بر این اساس باید زمینه ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید فراهم شود.

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این نشست از توجه ویژه مسئولان و خیرین شهرستان بیجار به مقوله کتاب و کتابخوانی تقدیر و اظهار کرد: این امر انگیزه متولیان فرهنگی را برای تجهیز و توسعه فضاهای فرهنگی بیشتر می‌کند.

وی از تعمیر و شاداب‌سازی کتابخانه عمومی شهید نجات‌اللهی شهرستان بیجار خبر داد و افزود: در آینده‌ای نزدیک عملیات تعمیر و شاداب‌سازی کتابخانه مذکور که در مرکز شهر قرار دارد، آغاز می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به تخصیص 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به منظور تعمیر و رفع مشکلات کتابخانه عمومی شهید شهسواری روستای خسروآباد بیجار، بیان کرد: مشکلات سایر کتابخانه‌های عمومی در شهرستان نیز به ترتیب اولویت رفع خواهد شد.

وی خواستار حمایت مسئولان و خیرین به منظور راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای پیرتاج و توپ آغاج شد و گفت: حمایت از این نهاد فرهنگی در نهایت به نفع جامعه و مردم است و زمینه‌ساز توسعه فرهنگی خواهد بود.

مخدومی با اشاره به بدهی 5 میلیارد و 350 میلیون ریالی شهرداری بیجار به انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان، اظهار کرد: این میزان بدهی مربوط به سال 1385 تا سال 1400 است و شهردای باید نسبت به واریز آن به حساب انجمن اقدام کند.

سارا الوندی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار نیز در این نشست به فعالیت 6 باب کتابخانه عمومی نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون بالغ بر 3 هزار و 600 نفر در این کتابخانه ها عضویت دارند.

وی افزود: تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان 119 هزار نسخه در 50 هزار عنوان است و علاقمندان می توانند با حضور در کتابخانه ها از این منابع بهره‌مند شوند.

الوندی زیربنای کتابخانه‌های عمومی بیجار را 2 هزار و 254 متر مربع ذکر کرد و گفت: شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در بیجار به ازای هر  100 نفر از جمعیت 2.58 مترمربع  است و از این لحاظ در رتبه دوم استان قرار دارد.

وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه‌های عمومی شد و افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای فرابخشی است چراکه نتایج حاصل از آن در تمامی بخش‌ها اثرگذار است.

انتهای پیام
captcha