ضرورت تحلیل واقع‌بینانه از نهضت حسینی
کد خبر: 4074409
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

ضرورت تحلیل واقع‌بینانه از نهضت حسینی

امام‌جمعه پیرانشهر با تأکید بر تحلیل عمیق و مبتنی بر واقعیت از نهضت عاشورا با رجوع به منابع معتبر تاریخی گفت: بدون شناخت فلسفه نهضت حسینی عزاداران با اهداف والای عزاداری آشنا نمی‌شوند.

تحلیل واقع‌بینانه از نهضت حسینی ضروری استبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ماموستا مصطفی محمودی، امام‌جمعه پیرانشهر، امروز، 8 مرداد در نشست هماهنگی برنامه‌های محرم که با حضور هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: تحلیل عمیق و مبتنی بر واقعیت از نهضت عاشورا و با رجوع به منابع معتبر تاریخی نیاز است.

وی ادامه داد: بدون شناخت درست فلسفه نهضت حسینی امکان ندارد که عزاداران با اهداف والای عزاداری آشنا شوند و در مسیر آن گام بردارند، پس به‌ این‌ ترتیب این ایام و برنامه‌ها نیز اثر تربیتی قابل‌ توجهی نخواهند داشت.

امام‌جمعه پیرانشهر با بیان اینکه، استفاده از منابع معتبر در تبیین این حادثه برای اجتناب از آسیب‌های مجالس عزاداری به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه ضروری است، اضافه کرد: بهترین راه برای رسیدن به این هدف، تحقیق و مطالعه است.

ماموستا محمودی مرثیه‌سرایی توأم با اخلاص و صداقت را یک امر ضروری دانست و ادامه داد: گام برداشتن در این زمینه یک امر بسیار ارزشمند است، ولی به صورت برعکس اگر وسیله مجلس‌آرایی، خودنمایی و دنیاطلبی قرار گیرد، بدون‌ تردید بسیار زیانبار و خطرناک خواهد بود.

وی خدامحوری و پیوند دل‌ها به خداوند متعال و ارزش‌های معنوی را اساس برنامه‌های ویژه دهه نخست ماه محرم و آیین‌های مشابه دانست و اضافه کرد: در سخنرانی‌ها و مرثیه‌سرایی‌ها باید به این مهم به صورت ویژه توجه شود.

امام‌جمعه پیرانشهر گفت: خدامحوری و خدادوستی درس بزرگی است، که امام حسین(ع) برای ارائه آن به پیروان خود، در عصر تاسوعا از دشمن یک شب مهلت خواستند.

وی ولایت‌پذیری را یکی از ارکان اصلی و آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام به تعبیر دقیق‌تر اصلی‌ترین و اساسی‌ترین آموزه آن عنوان و بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های ولایت‌مداری و عوامل مؤثر بر تحکیم آن، اتکا به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) است.

ماموستا محمودی در پایان خاطرنشان کرد: ولایتمداری آثار معنوی و برکات روحی بسیاری به دنبال دارد و انکار آن نیز پیامدهای مخربی به بار می‌آورد.

انتهای پیام
captcha