مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس
کد خبر: 4074993
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فردوس اظهار کرد: مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس از محل اعتبارات سفر استاندار خراسان‌جنوبی به شهرستان فردوس آغاز شد.

مسجد جامع قدیم فردوسبه گزارش ایکنا، به نقل از میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی، صداقت طالبی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس، گفت: با عنایت به سفر استاندار خراسان‌جنوبی به شهرستان و اختصاص دو میلیارد تومان به مسجد جامع قدیم فردوس، در ادامه مرمت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، کار بازسازی شبستان صد ستون در دستورکار این اداره قرار گرفت.

وی افزود: در این فرآیند پس از دیوارچینی دور بنا، اجرای ستون‌های آجری و پوشش بنا اجرا شد و در ادامه کار بازسازی عرقچین گنبد‌ها و آجرفرش بام در دستور کار قرار دارد. از دیگر اقدامات انجام گرفته از محل اعتبارات می‌توان به حذف بندکشی فرسوده بام و اجرای مجدد آن و همچنین مرمت جان‌پناه دور حیاط اشاره کرد. 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس یادآور شد: تاکنون ۷۰ درصد اعتبارات مذکور برای بازسازی و مرمت مسجد جامع قدیم هزینه شده و امید است با اجرای بام‌سازی، ایزوگام، آجرفرش، پشت‌بام، نماسازی جدار‌های شمالی و شرقی شبستان صد ستون تا پایان شهریور امسال، جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات تخصیص‌یافته محقق می‌شود.

یادآور می‌شود، مسجد‌جامع تون متعلق به دوره سلجوقیان است و مسجدی که امروزه به یادگار مانده، از مساجد دو ایوانی سبک خراسانی است که ایوان شرقی و پایاب مسجد در زلزله‌ای مهیب در اوایل دوره صفویه فرو ریخته و به جز ایوان قبله و گنبدخانه‌های طرفین آن، سه ضلع دیگر در دوره صفوی با کمی عقب‌نشینی از هر ضلع، مجدداً بازسازی شده‌اند.

انتهای پیام
captcha