سرانه فضای آموزشی خراسان‌رضوی از استاندارد مطلوب فاصله دارد
کد خبر: 4080113
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

سرانه فضای آموزشی خراسان‌رضوی از استاندارد مطلوب فاصله دارد

مدیرعامل مجمع خیرین خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی خراسان رضوی ۴.۲ مترمربع است، گفت: استاندارد سرانه فضای آموزشی ۸.۲ مترمربع بوده که این در استان خراسان‌رضوی از استاندارد مطلوب، چهار متر کم‌تر است.

محمد رنجبر، مدیر عامل مجمع خیرین خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد رنجبر، مدیر عامل مجمع خیرین خراسان رضوی در مراسم پویش ملی «صحن حرم، مدرسه‌ام» که شامگاه، 31 مردادماه در محل مرکز آموزش فنی دانش‌آموزان استثنایی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد، بیان کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی به عنوان اولین مجمع کشور در سال 1377 در مشهد پایه‌گذاری شد و تا امروز 5200 پروژه آموزشی و پرورشی با حدود 25 هزار کلاس درس در استان خراسان رضوی به همت خیرین مدرسه‌ساز احداث شده که افتخاری برای استان خراسان رضوی است که مقام اول را در کشور دارد.

وی بیان کرد: در سال 1400، 194 پروژه با 700 کلاس درس و حدود 82 هزار مترمربع به همت و مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید که مشارکت ریالی آن‌ها، 250 میلیارد تومان بوده است. در سال 1401 نیز تا به امروز حدود 65 تفاهم‌نامه جدید با خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده که با تحقق آن‌ها 25 هزار مترمربع به فضاهای آموزشی و پرورشی اضافه خواهد شد.

رنجبر تصریح کرد: یکی از اولویت‌های خیرین مدرسه‌ساز، توجه به تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی مناسب برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که خراسان رضوی در این زمینه مقام اول را دارد. از دیگر اولویت‌ها نیز رسیدگی به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و توسعه هنرستان‌هاست. رسیدگی به مناطق محروم استان نیز از دیگر اولویت‌های خیرین است، به‌ویژه در حاشیه شهرهای بزرگ مثل مشهد که مهاجرت معکوس، موجب افزونی جمعیت روستاهای اطراف آن شده است.

مدیر عامل مجمع خیرین خراسان رضوی با بیان اینکه پویش «آجر به آجر» مصداق عینی مشارکت خُرد مردم در امر مدرسه‌سازی است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی یک متر از متوسط کشوری کمتر است، یعنی سرانه فضای آموزشی کشور 5.2 مترمربع و سرانه فضای آموزشی خراسان رضوی 4.2 مترمربع است، در حالیکه استاندارد سرانه فضای آموزشی 8.2 مترمربع است که استان ما از استاندارد مطلوب 4 متر کم‌تر است.

محمد روحانی، رئیس اداره‌کل آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: طرح ملی پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» به همت وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاونت وزیر در اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کلید خورد و قرار است هشت مدرسه به نام امام هشتم در سراسر کشور که از آن میان، یک مدرسه در استان خراسان رضوی برای دانش‌آموزان استثنایی خواهد بود، ساخته شود.

وی افزود: این پویش در جهت شناخت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه(استثنایی) به مردم و جامعه خیرین است که تجهیزات آموزشی خاص و فضای آموزشی ویژه از مهم‌ترین آن‎‌هاست.

رئیس اداره‌کل آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی بیان کرد: از میان 18هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه، 8500 نفر در 250 فضای ویژه آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند و بقیه دانش‌آموزان به صورت تلفیقی در مدارس عادی در کنار دانش‌آموزان دیگر در حال تحصیل هستند و فقط از خدمات آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای بهره می‌برند.

روحانی گفت: برای شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای‌ ویژه بازمانده از تحصیل، تفاهم‌نامه‌ای با نهضت سوادآموزی امضا شده است که آمار دانش‌آموزان با سن بیشتر از 11 سال را جمع‌آوری کنند تا برای آموزش آن‌ها اقداماتی صورت گیرد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری برای ایاب و ذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی امضا شده است.

انتهای پیام
captcha