تبیین نقش تفسیری و زمامتی جامعه امام حسین(ع)
کد خبر: 4082200
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

تبیین نقش تفسیری و زمامتی جامعه امام حسین(ع)

مدیر حوزه علمیه خراسان، نقش امام حسین(ع) را یک نقش تفسیر تطبیقی اسلام منطبق با اقتضائات زمان دانست و گفت: امام حسین(ع) با نقش خود بنا داشت که اجازه ندهد مردم احساس کهنگی کنند و همیشه برنامه‌های نو و خلاقانه‌ای را در اختیار جامعه قرار دهد.

آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز، نهم شهریورماه در مراسم افتتاحیه همایش «سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد در ابتدا اربعین‌شناسی را برابر با عاشوراشناسی دانست و اظهار کرد: واژه شهادت دو معنا دارد؛ یکی خون و دیگری پیام است که در حقیقت عاشورا به شهادت رسیدن شهیدی با یک پیام مشخص و روشن است. بنابراین در حماسه تاریخی و بی‌نظیر عاشورا دو رکن به خوبی وجود دارد که این دو رکن نیز باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و برای احیای مکتب عاشورایی نیز باید به سمت یک حرکت عقلانی سوق داده شوند تا آرمان‌هایی که امام حسین(ع) در قیام خود دنبال می‌کردند، تحقق پیدا کند.

وی بیان کرد: رکن اول این حماسه تاریخی، خود حماسه عاشورایی است که خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌های فراوان علمی، آموزشی و پژوهشی انجام شده که گرچه باز هم می‌توان کارهای دیگری انجام داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به رکن دوم حماسه عاشورا اضافه کرد: رکن دوم این حماسه، پیام است که تجلی آن را می‌توان در اربعین شاهد بود، بنابراین مرور بر مسئله اربعین و یا همان اربعین‌شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است تا بتوانیم این عقلانیت را در هر دو رکن تکمیل کنیم.

عاملی در ادامه تصریح کرد: اما در این میان مسئله‌ای که وجود دارد این است که ماهیت‌شناسی و شناخت اربعین منهای رکن اول که اصل حماسه عاشوراست امکان پذیر نیست. در حقیقت هویت، ماهیت، هدف و پیام در رکن اول در روز عاشورا تجلی پیدا کرد و در قالب یک پیام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) این پیام با پرچم‌داری این دو بزرگوار به سمت جامعه‌ای روانه و در اربعین از یک تجلی کاملی برخوردار شد.

وی اظهار کرد: در واقع رکن اول با شناخت ماهیت حماسه عاشورا مبتنی بر شناخت ماهیت جریان امامت در ادامه رسالت است. این در حالی است که برخی از افراد برداشت درستی از این حماسه ندارند همچنین در جریان امامت در ادامه حرکت رسالت، تفسیر و برداشت درست تطبیقی برای آن وجود ندارد. متأسفانه افراد مختلف، متضاد و مغرض، تفاسیری متناسب با خواسته اربابان خود از اسلام داشته‌اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید از مبدأ شروع کرد یعنی ماهیت‌شناسی جریان امام که مقام رهبری در این خصوص نقش امامت را در حول تاریخ زندگی ائمه(ع) در ادامه حرکت بعثت، در بیاناتی ارائه فرموده‌اند، گفت: ائمه(ع) از جمله امام حسین(ع) همگی در جریان امامت نقش‌هایی چون تفسیر، تطبیق و زمامت جامعه که از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است را داشته‌اند.

نقش تفسیری، تطبیقی و زمامتی جامعه امام حسین(ع)

عاملی نقش امام حسین(ع) را تفسیر اصیل و ناب منطبق با وحی خداوند دانست و افزود: در طول تاریخ در قالب‌های مختلف و متضاد برداشت‌های تحریف‌گونه‌ای از اسلام شده است، اما در خصوص نقش تطبیقی امام حسین(ع) نیز باید گفت که اسلام یک دین جهانی و ابدی است و این استعداد را دارد که در هر شرایط و زمانی منطبق با آن شرایط و آن زمان، برنامه خاصی را به جامعه ارائه دهد.

وی اظهار کرد: در حقیقت نقش امام حسین(ع) این بود که اسلام را تفسیر تطبیقی منطبق با اقتضائات زمان کند و اجازه ندهند که مردم احساس کهنگی کنند و همیشه برنامه‌های نو و خلاقانه‌ای را در اختیار جامعه قرار دهند. به تعبیر مقام معظم رهبری امام حسین(ع) در یک دست قرآن و در دست دیگر نیز زمام جامعه را دارند.

اربعین یک نوع تمدن‌سازی است

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه این نشست نیز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری اظهار کرد: اربعین حسینی به تعبیر مقام معظم رهبری یک رویداد جهانی است و جهانی‌تر هم خواهد شد. در واقع این رویداد با استفاده از مغناطیس امام حسین(ع) زمینه را برای تمدن نوین اسلامی بر اساس وحدت امت اسلام، فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نیاز به همکاری تمامی ملت مسلمان دارد. ما در این راهپیمایی شاهد همه ادیان و مذاهب مختلف هستیم که در این راه با عشق گام بر می‌دارند و با یک هدف مشترک در این رویداد عظیم شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تمدن‌سازی فرایندی است که از زمان شهادت امام حسین(ع) تا زمان ظهور امام عصر(عج) ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه هدف اول امام حسین(ع) از قیام خود امر احیای دین پیامبر اکرم(ص) بود، اگر امروز هم ما به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم و بنا داریم که تمدن‌سازی را رقم بزنیم، هدف ما در حقیقت حاکمیت جهان‌بینی و نگاه اصیل اسلامی در جهان است.

طالبی بیان کرد: تمدن‌سازی نیاز به یک جغرافیای مشترک دارد که اربعین هم جغرافیای مشترکی را برای حضور مسلمانان فراهم کرده است و امیدواریم بتوانیم بر اساس آنچه که رهبر معظم انقلاب در خصوص تمدن نوین اسلامی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی فراهم کرده‌اند از این رویداد بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به بیان امام علی(ع) که می‌فرمایند «تفرقه زمینه انحراف در جامعه اسلامی را مهیا می‌سازد»، اظهار کرد: از این‌رو ما باید برای رسیدن به هدف کامل که همان تمدن نوین اسلامی است به دنبال ایجاد وحدت باشیم تا زمینه تمدن‌سازی هم فراهم شود.

انتهای پیام
captcha