احیای تزیینات بنای مسجد جامع قاین
کد خبر: 4082450
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

احیای تزیینات بنای مسجد جامع قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین از بازپیرایی و احیای تزیینات گچی شبستان مسجد جامع قاین خبر داد.

مرمت مسجد جامع قاینبه‌ گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین امروز 10 شهریورماه گفت: در فصل جدید مرمت مسجد جامع قاین برای مرمت گچ شبستان شمالی مسجد اقدام شده که پس از گمانه‌زنی در گچ زیر سقف و بررسی آن، مقرر شد کار جمع‌آوری گچ سقف و پاک‌سازی رنگ، جمع‌آوری خاک‌گچ فرسوده و هم‌چنین بندکشی و تعویض آجر فرسوده و دوخت و دوز ترک‌های سقف انجام شود و سقف مسجد به شکل اصیل خود احیا شود.

وی افزود: اعتبارات تجهیز و راه‌اندازی کارگاه مرمتی مسجد جامع از مصوبات سفر استاندار به شهرستان است که با پیگیری و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین بیان کرد: مسجد جامع قاین مربوط به قرن هفتم بوده و در مرکز شهر تاریخی قائن، واقع شده و اولین اثر ثبت شده خراسان‌جنوبی در آثار ملی ایران است. این اثر ۲۹ آذر سال ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۲۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وی یادآور شد: به استناد کتیبه موجود در ایوان مسجد جامع، این بنا در سال ۷۹۶ هجری قمری به دستور امیر جمشید قارنی بازسازی و تغییرکاربری داده شده‌است؛ اصل بنا در سال های ۶۶۰ تا ۶۷۰ هجری قمری بنا نهاده شده و گویا در ابتدا مرکز حکومتی بوده؛ بنابراین مسجد جامع قائن از آثار ساخته شده در دوره ایلخانی است.

انتهای پیام
captcha