علت وحدت شیعیان و اهل سنت با یکدیگر
کد خبر: 4091618
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

علت وحدت شیعیان و اهل سنت با یکدیگر

امام جمعه مشهد گفت: مسئله جهت‌دهی به موضوع وحدت امر بسیار مهمی است و بر همین اساس باید بدانیم که چرا شیعیان و اهل سنت باید با هم وحدت داشته باشند؟

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان، امروز ۲۱ مهرماه در همایش محوری«طلایه‌داران امت رسول‌الله» که به مناسبت هفته وحدت در محل مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) با حضور جمعی از علمای اهل سنت و شیعه استان برگزار شد، اظهار کرد: در هفته وحدت شعار وحدت زیاد داده می‌شود و درباره وحدت هم سخنرانی‌های زیادی صورت می‌گیرد، اما با وجود این سخنرانی‌ها هیچگاه در مورد مسئله جهت‌دهی وحدت، صحبتی نمی‌شود. از این‌رو مسئله‌ای که لازم است مورد بررسی قرار گیرد و شما عالمان و متفکران باید بر روی این موضوع قابل توجه و ضروری در وضعیت کنونی جامعه اسلامی است تامل کنید، بحث این است که چرا شیعیان و اهل سنت باید با هم وحدت داشته باشند؟

وی بیان کرد: در واقع آزادی هر انسانی اقتضا می‌کند که آزادی اراده داشته باشد و بر مبنای اراده جدی، عملی را انجام دهد و این اراده جدی هم تابع خواست قلبی است و این خواست قلبی هم در حقیقت با یک شناخت و تصویر کامل ایجاد می‌شود و تا خواست قلبی انسان وجود نداشته باشد انسان چیزی را اراده نمی‌کند و تا چیزی را اراده نکند هم طبیعتا هیچ عملی را انجام نمی‌دهد، مگر آنکه او را اجبار به انجام عملی کنند. از این‌رو سوال این است که جایگاه وحدت در زندگی ما کجاست؟ آیا جایگاه وحدت آن است که عملی را به نام اتحاد انجام دهیم؟ و آیا این عمل مبتنی بر اراده است؟ و به طور کلی با توجه به برداشت‌ها و اختلاف عقیده‌هایی که میان دو مذهب شیعه و سنی وجود دارد، چرا باید ما با یکدیگر متحد و یکی شویم؟

اهمیت جهت‌دهی مسئله وحدت

امام جمعه مشهد افزود: بنابراین ما همواره درباره مسئله وحدت، سخنان زیادی را به میان آورده‌ایم، اما درباره جهت‌دهی این مسئله هیچگاه صحبت نکرده‌ایم. در حقیقت تا زمانی‌که برای وحدت خود جهتی پیدا نکنیم و به نوعی یک تصویر کاملی از آن در ذهن خود نداشته باشیم خواست قلبی ما نیز ایجاد نمی‌شود و تا زمانی‌که خواست قلبی ما ایجاد نشود، اراده منبعث نمی‌شود و تا زمانی‌که این اراده منبعث نشود این عملی که انجام می‌دهیم بیهوده و بی‌هدف است و از این جهت است که جهت‌دهی مسئله وحدت برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علم‌الهدی خطاب به حاضران در جمع بیان کرد: در واقع این جهت‌دهی گاهی از سوی من مطرح می‌شود که در این صورت شما صحبت مرا قبول نخواهید کرد، زیرا عقاید ما با یکدیگر کاملا متفاوت است، مگر آنکه با تامل درباره یک موضوعی فکر کنید و به یک نتیجه مشترکی دست پیدا کنیم وگرنه هرکسی که بخواهد برای وحدت جهت‌دهی را تعیین کند معلوم نیست که مورد باور شما قرار گیرد و به عبارتی یک تصویر فکری برای شما ایجاد کند و بر اساس این تصویر فکری، شما بخواهید و درباره موضوعی تصمیم بگیرید. از این‌رو تنها مسئله مشترکی که بین شیعیان و اهل سنت از لحاظ فکری و تصویر ذهنی، مهم به نظر می‌رسد، مسئله قرآن است و اگر جهت وحدت را قرآن برای ما تعیین و جهت وحدت را خدای متعال نیز در کلام خویش برای ما مشخص کرده، در این صورت ما بر مبنای اعتقاد، خداباوری و قرآن‌باوری خود موظف هستیم به این جهت به اندازه‌ای اهمیت دهیم که این مسئله نه تنها در مرحله خواست قلبی، بلکه در مرحله ضرورت و لزوم نیز در جان و دل ما قرار گیرد، چون خداوند می‌خواهد و اوست که ما را به چنین امری دستور داده است.

جهت‌دهی وحدت در کلام خداوند

وی اظهار کرد: در واقع خداوند جهت وحدت را در این آیه شریفه که می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ»؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند، برای ما بیان می‌کند. در این آیه شریفه نکات تفسیری زیادی وجود دارد که یکی از نکات تفسیری که عامه و مفسران شیعه به آن توجه داشته‌اند، کلمه«مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» است. کلمه«مَثْنَىٰ» به معنای دو نفری است و عدد دو نیز جمع منطقی است و به عبارتی خداوند اشاره به جمع منطقی دارد و این کلمه بر کلمه«فُرَادَىٰ» مقدم شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ادامه گفت: این بخش از این آیه شریفه که خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» از دیدگاه همه مفسرین و فقها در هر مذهبی«قیام لله» را که امر واجبی است ثابت می‌کند و تمامی فقهای امت و مفسران از این آیه استفاده می‌کنند. پس«قیام‌لله» به عنوان یک امر واحب از نظر قرآن قطعی است و این«قیام‌لله» آنجایی موثر است که جمعی باشد و به همین دلیل کلمه«مَثْنَىٰ» مقدم شده است.

«قیام‌لله»، علت و جهت وحدت است

علم‌الهدی بیان کرد: وقتی این امر جمعی شد این جمعی شدن در عرصه جامعه‌سازی و مسئولیت‌پذیری متقابل اجتماعی موثر است و از این‌رو خداوند برای بیان این حقیقت که«قیام‌لله» واجب قیام جمعی است و قیام جمعی نیز مقدم بر قیام فردی هست، کلمات«مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» را در بین آیه می‌آورد و همین مهم نیز علت و جهت وحدت است که این آیه شریفه برای ما مشخص و بیان می‌کند.

وی اظهار کرد: البته به جز این آیه شریفه حدیثی از پیامبر(ص) وجود دارد که فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست. و آن نقطه‌ای که اهل حدیث در آن اشتراک نظر دارند این است که کلمه امر اگر جمع بسته شد و به جمع هم اضافه شد، مقصود امور سیاسی، اجتماعی و اموری که به جمع و به طور کلی اموری که به همه مسلمانان مربوط می‌شود است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: از این‌رو هم از منظر روایت پیامبر اکرم(ص) که مسئله اهتمام به امور مسلمانان جهت وحدت را  روشن می‌کند و هم از نظر آیه شریفه قرآن که«مَثْنَىٰ» بر «فُرَادَىٰ» مقدم شده است، این دستور خدا در قرآن و روایت پیامبر اکرم(ص) مورد اتفاق همه فرق و مذاهب اسلامی است و با توجه به این دو نکته می‌توان گفت که جهت وحدت برای ما روشن می‌شود و می‌توان متوجه شد که چرا باید برادران شیعه و اهل سنت با یکدیگر وحدت داشته باشند.

علم‌الهدی گفت: در حقیقت ما باید از زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) سرنوشت اسلام و سرگذشت این مکتب را بررسی کنیم و با بررسی اجمالی می‌توان متوجه شد که از زمان پیامبر(ص) تاکنون به اندازه‌ای که امروز  پیامبر(ص) و اسلام مورد تهاجم قرار گرفته هیچگاه مورد هجمه قرار نگرفته است. ما امروز در روزگاری قرار داریم که دنیای کفر همگی به پیامبر اکرم(ص) هجوم آورده‌اند.

آیا هنوز زمان«قیام‌لله» فرا نرسیده است؟

وی اظهار کرد: بنابراین سوال این است که آیا هنوز زمان«قیام‌لله» فرا نرسیده و در خصوص این موضوع شک داریم؟ آیا این موضوع برای ما شبهه‌ای ایجاد کرده است؟ اگر شما این حدیث پیامبر(ص) و آیه شریفه قرآن کریم را باور دارید، الان هیچکدام از ما که در این موقعیت علمی و اجتماعی که در آن قرار داریم مورد قبول پیامبر اکرم(ص) نیست ولو اینکه نمازها و روزه‌های واجب خود را انجام دهد، زیرا از نظر پیامبر(ص) کسی که نماز واجب خود را بخواند، روزه واجب بگیرد و دعایش را بخواند و به امور دیگر نپردازد، مسلمان نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: مسئله جهت‌دهی وحدت و به عبارتی«قیام‌لله»، آن هم به صورت جمعی یک مسئله مسلم قرآنی و حدیثی برای هر مسلمانی است و شما عزیزانی که لشکر و سرباز پیامبر(ص) محسوب می‌شوید و خود را وابسته به ایشان و مدیون خدمت در محضر ایشان می‌دانید، در برابر این آیه قرآن و حدیث پیامبر اکرم(ص) همگی محاکمه می‌شویم و باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام
captcha