طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره در سطح تکمیلی برای 124 نفر عوامل اجرایی و آموزشی مدارس استثنایی در بستر فضای مجازی و 30 نفر از اولیای دانشآموزان دارای آسیب شنوایی استان به صورت حضوری برگزار شد.
وی با بیان اینکه کردستان دومین استان مجری در سطح کشور در اجرای این برنامه بود، افزود: 2 دوره ۴۰ ساعته با هدف کمک به بهبود و تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، مدیران، معاونان مدارس استثنایی و یک دوره 30 ساعته برای اولیای دانشآموزان دارای آسیب شنوایی اجرا شده است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: این دوره با هدف اجرایی شدن بسته تحولی مدرسه انطباقی، برنامههای عملیاتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و توجه به عدالت آموزشی جهت تسهیل فرآیند ارتباط جامعه ناشنوایان با دنیای اطراف برگزار شد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیتها ناشنوایی است، افزود: قرار است آموزشها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرار کنند و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، گفت: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمدهای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود .
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام میتوان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، اظهار کرد: جامعه با پذیرش واقعبینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، گفت: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متأسفانه چالشهای اجتماعی، روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار میدهد.
انتهای پیام