مساجد بهترین پایگاه برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هستند
کد خبر: 4093427
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲

مساجد بهترین پایگاه برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هستند

قاری ممتاز گیلانی گفت: مساجد بهترین پایگاه برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هستند، کلام وحی ابتدا باید در خانه‌ خدا ترویج یابد و سپس در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

یوسف ایزدی داور و قاری قرآن

یوسف ایزدی، داور و قاری ممتاز  استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص نقش کلیدی مساجد بر ترویج فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مساجد بهترین پایگاه برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هستند، کلام وحی ابتدا باید در خانه‌ خدا ترویج یابد و سپس در جامعه ظهور و بروز پیدا کند. البته به این معنی نیست که از دیگر مکان‌های آموزشی مثل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ... غافل شویم بلکه با توجه به سبقه‌ای که مساجد در امر فعالیت‌های اجتماعی دارند و از صدر اسلام به‌عنوان نخستین و با اهمیت‌ترین نهاد اجتماعی، دارای کارکردهای متعددی از جمله ترویج فرهنگ قرآنی بوده است لذا باید از این فرصت بهره بیشتری برد.

این داور مسابقات کشوری قرآن با اشاره به راهکارهای تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآنی، افزود: همه متولیان امر فرهنگی جامعه باید از این پایگاه و محل اجتماع مسلمانان، با برنامه‌ریزی مناسب، بهترین و بیشترین استفاده را در موضوعات مختلف قرآنی داشته باشند.

وی بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و تدابیر امام راحل(ره) و حمایت‌های مقام معظم رهبری نهادهای فرهنگی بسیاری است که می‌توانند با همدلی و وحدت، اقدامات خوبی در مساجد داشته باشند؛ از جمله این نهادها فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و همچنین دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان‌ها می‌توانند با همفکری و برنامه ‌یزی صحیح و استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، اقدامات شایسته‌ای را انجام دهند و از ظرفیت‌های ائمه جماعات، اساتید پیشکسوت قرآنی و پایگاه‌های بسیج بهترین بهره را ببرند.

ایزدی در پاسخ به این سؤال که حضور قاریان برتر و ممتاز در مساجد چه تأثیری بر نوجوانان دارد؟ گفت: از آنجایی که قاریان و حافظان قرآن کریم به‌عنوان الگو و اسوه نوجوانان و جوانان در جامعه محسوب می‌شوند لذا باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد. البته در حال حاضر هم قاریان و حافظان قرآن تلاش می‌کنند و بدون چشم‌داشتی زحمت می‌کشند و اثرات آن هم در محافل و مسابقات متعدد قرآنی کشور کاملاً مشهود است. ولی متولیان اصلی امر فرهنگ باید حمایت بیشتری چه از لحاظ مادی و چه معنوی از این قشر زحمتکش و بی‌ادعا داشته باشند.

این پیشکسوت قرآنی در خصوص تأثیر برپایی کرسی‌های تفسیر و تلاوت قرآن در جذب نوجوانان به انجام فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: برپایی کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن می‌تواند تأثیر بسیاری بر روح و جان نوجوانان داشته باشد؛ متولیان این امر با استفاده از قاریان خوش‌خوان و نوجوان و جوان و همچنین سخنرانان عالم و خوش‌بیان، باید قرآن و مفاهیم آن را طوری منعکس کنند که نوجوانان جذب این مفاهیم ارزشمند شوند و در زندگی اجتماعی از آن بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای رونق و جذب مخاطب به فعالیت‌های قرآنی مساجد چه پیشنهاداتی دارید؟، گفت: متولیان اصلی باید از نظرات کارشناسان و نخبگان فرهنگی و قرآنی در راستای برنامه‌ریزی در سطوح مختلف برای نوجوانان و جوانان بهره‌مند شوند، همچنین برقراری ارتباط مؤثر و مناسب ائمه جماعات و هیئات امنا با نوجوانان و جوانان، استفاده از چهره‌های موفق قرآنی در فعالیت‌های قرآنی مساجد، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و فرهنگی برای جذب جوانان و نوجوانان، تشویق به موقع و مؤثر فعالان و چهره‌های موفق قرآنی، حمایت همه جانبه متولیان فرهنگی و قرآنی جامعه از اساتید و قاریان و حافظان قرآن در برگزاری جلسات آموزش قرآن، پاسخ به سؤالات و شبهات جوانان به‌ویژه در این ایام، فراهم نمودن امکانات مناسب و به‌روز برای فعالان قرآنی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رونق فعالیت‌های قرآنی در مساجد است.

انتهای پیام
captcha