کشف منبع آب تاریخی در امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد
کد خبر: 4095621
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

کشف منبع آب تاریخی در امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد

مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: یک منبع آب تاریخی در طبقه فوقانی سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد کشف شد.

کشف منبع آب تاریخی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، آیت‌الله آزادگان، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کشف یک منبع آب تاریخی در طبقه فوقانی سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد، اظهار کرد: در راستای حفاظت و مرمت از بناهای تاریخی استان در سال‌جاری عملیات سبک‌سازی و استحکام‌بخشی طاق‌های سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: توجه کارشناسان مرمت چهارمحال و بختیاری حین عملیات سبک‌سازی طاق‌های سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد به وجود یک عنصر معماری در این مکان جلب شد.

آزادگان تصریح کرد: این کارشناسان پس از تخلیه نخاله‌های موجود در این عنصر معماری متوجه وجود منبع آبی در طبقه فوقانی سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد شدند. به‌همین منظور تحقیقات میدانی از مردم محلی در شهرکرد آغاز شد اما هیچ‌کدام از مردم و افراد مُسِن شهرکرد خبری از وجود این سرداب نداشتند.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نظر به یافته‌های اخیر به‌نظر می‌رسد این سنگ‌آب منبع آب سقاخانه‌ای در مجاور درب ورودی امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد بوده است.

وی منبع تعذیه این منبع را چاه مجاور آن در طبقه پایین محوطه امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد دانست و گفت: با توجه به ارتفاع منبع آب و فشار ناشی از آب موجود در آن، به احتمال زیاد نشتی آب از لوله‌ها و تنبوشه‌های انتقال آب منجر شده که مدت کوتاهی از آن استفاده شود.

آزادگان اندود داخلی این منبع آب را از ساروج اعلام و تأکید کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در نظر دارد با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان این سقاخانه را به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی شهرکرد قدیم فعال کند؛ به‌نظر می‌رسد قدمت منبع آب کشف شده در سردر امام‌زادگان دوخاتون(س) شهرکرد مربوط به اواسط دوران قاجاریه باشد.

انتهای پیام
captcha