اکثریت مردم دغدغه مراجعه به کتابخانه‌ها را ندارند
کد خبر: 4099302
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
در نشست خبری به‌‌مناسبت هفته کتاب بیان شد

اکثریت مردم دغدغه مراجعه به کتابخانه‌ها را ندارند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه فقط سه درصد از کل جمعیت استان به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: علت مراجعه نکردن افراد به کتابخانه‌ها، نداشتن دغدغه در این زمینه است و باید این دغدغه برای مردم ایجاد شود.

رمضانعلی معتمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در نشست خبری به‌مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که امروز، ۲۲ آبان‌ماه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه آغاز نزول قرآن بر پیامبر(ص) با واژه «اِقرَأ» بود، اظهار کرد: پیامبر(ص) آموخت که یادگیری هم باید مکتب و جهت داشته باشد و خواندن کتابی ارزش دارد که ما را به خدا نزدیک‌تر کند. ارزش مطالعه به اندازه‌ای‌ست که حضرت علی(ع) می‌فرماید: «تعجب می‌کنم از انسان‌هایی که به غذای جسمشان توجه می‌کنند، ولی به غذای روح که همان کتاب است، بی‌توجه‌اند.»

وی افزود: اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست، برای مطالعه همه باید ابتدا از خودمان شروع و تلاش کنیم تا کلام‌مان در دیگران اثر کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان بیان کرد: اصحاب رسانه و خبر همان‌طور که لازمه کار آنهاست، اهل مطالعه هستند؛ شما مزه شیرین مطالعه را چشیده‌اید و می‌دانید چگونه باید آن‌ را برای دیگران تبیین کرد. دغدغه اصحاب رسانه باید این باشد که چگونه خانواده‌ها را جذب کتاب کنند. یکی از مشکلات خانواده‌ها این است که اعضای آن با یکدیگر صحبت نمی‌کنند.

به گفته وی، یکی از جلوه‌های زیبای جهاد تبیین، کتاب و کتابخوانی است، جامعه ما باید به جایی برسد که از اهمیت و فایده مطالعه و آگاهی در همه ابعاد زندگی خود اطلاع داشته باشد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، «کتابخوانی نه‌ تنها یک وظیفه ملی، بلکه یک واجب دینی است». برای برخی از افراد کتاب‌ خواندن واجب است، زیرا زندگی‌شان وابسته به کتاب است.

معتمدی ادامه داد: سه هزار و ۷۲۸ کتابخانه در کشور وجود دارد که بعد از آموزش‌وپرورش، بزرگترین نهاد و شبکه فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند و در راستای عدالت و سرانه فرهنگی نیز تأثیرگذار است. دو هزار و ۷۳۵ کتابخانه به‌عنوان کتابخانه نهادی و ۸۵۴ کتابخانه به‌صورت مشارکتی وجود دارد که فضا و امکانات آنها در اختیار بخش خصوصی است، ولی نهاد کتابخانه‌ها پشتیبانی از آنها را بر عهده دارد. ۱۴۰ کتابخانه مستقل نیز هست که همه چیز به‌صورت خصوصی در اختیار آنهاست، اما برای فعالیتشان باید مجوز رسمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تعداد کتابخانه‌ها در کشور‌های منطقه و جهان اسلام، رتبه اول و در آسیا، رتبه چهارم را دارد، گفت: کتابخانه‌ها در حوزه‌های عمومی، کودک، نابینایان و ناشنوایان در حال فعالیت‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در خصوص تعداد کتابخانه‌های استان تصریح کرد: در مجموع، ۲۹۴ کتابخانه به‌صورت نهادی، مشارکتی و مستقل وجود دارد که ۲۰۹ مورد از آنها نهادی و مابقی مشارکتی و مستقل هستند. در اصفهان، این کتابخانه‌ها توسط نهاد کتابخانه‌ها مدیریت می‌شود و کتابخانه‌های شهرداری، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه جدا هستند. یکی از عواملی که باعث هماهنگی میان این مراکز می‌شود، سامانه‌ای واحد برای بررسی وضعیت و شرایط کتاب‌های موجود است.

وی با بیان اینکه امروزه خدمات‌ فرهنگی متنوعی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود گفت: تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا منعقد شده تا خدمات کتابخانه‌ها در این قالب ارائه و به نیاز خانواده‌ها در حوزه اندیشه و مطالعه پاسخ داده شود.

معتمدی به اهمیت حضور مردم در کتابخانه‌ها اشاره و اظهار کرد: کتابخانه، فضایی فیزیکی برای مردم و اعضای خانواده‌هاست، ولی امروز ما با این مسئله مواجهیم که بسیاری از خانواده‌ها به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. تعداد اعضای کتابخانه‌های نهادی در کل استان، ۱۵۰ هزار نفر است، یعنی ۳ درصد از کل جمعیت استان که این رقم بسیار نامطلوب است. علت مراجعه نکردن برخی از افراد جامعه به کتابخانه‌ها، نداشتن دغدغه در این زمینه است، باید کاری کنیم که این دغدغه برای مردم ایجاد شود و عامل افتخار برای افراد باشد. اصحاب رسانه باید به‌طور ویژه در این راه کمک کنند.

به گفته وی، ظرفیت مردم استان بسیار بالاست، کتابخانه‌ها تا امروز به‌واسطه دولت و خیران ساخته شده است و خیران در تأمین منابع کتابخانه‌ها نقش ویژه دارند. آنها در ساخت کتابخانه بسیار فعال هستند، ولی انجمنی مختص خودشان ندارند که باید در دستورکار قرار گیرد. این موضوع بسیار مهم است و باید در هر شهر، یک کتابخانه مرکزی وجود داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، رتبه اول از نظر تعداد کتابخانه‌ها در سطح کشور را برای این استان اعلام کرد و ادامه داد: سرانه کتاب در کتابخانه‌ها به‌صورت استاندارد برای هر فرد، چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی است و این رقم در استان اصفهان باید حدود 20 میلیون جلد کتاب باشد، در حالی که منابع موجود فقط چهار میلیون جلد کتاب است. این تعداد در کتابخانه‌های شهرداری، دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه موجود است، اما این کتابخانه‌ها هماهنگ با هم عضو یک سامانه نیستند.

ثبت ۴۶ میلیون کتاب در سامانه نهاد کتابخانه‌های عمومی

محسن شمس، رئیس امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی از سال ۱۳۹۰ در سامانه یکپارچه‌ای به نام iranpl عضو هستند که برای کتابخانه‌های نهادی است. این پدیده‌ای کم‌نظیر است، زیرا تا قبل از این تاریخ فقط فهرست کتابشناختی وجود داشت، اما امروز شبکه‌ای از اطلاعات اعضا و کتابداران هم در این سامانه ثبت می‌شود.

وی بیان کرد: در این سامانه، سوابق ۱۱ میلیون کاربر و ۴۶ میلیون کتاب ثبت شده است. مردم قبلا نمی‌دانستند در کتابخانه‌ها چه کتاب‌هایی وجود دارد، اما این سیستم مسئله دسترسی را حل کرده است. کتاب‌های عمومی که ثروت عظیمی محسوب می‌شود، از طریق این سامانه به‌راحتی در دسترس همه مردم قرار گرفته است.

زهراسادات مرتضوی 

انتهای پیام
captcha