کتابخانه دارالقرآن‌الکریم از ظرفیت‌های اصفهان است
کد خبر: 4099790
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

کتابخانه دارالقرآن‌الکریم از ظرفیت‌های اصفهان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی دارالقرآن‌الکریم این استان گفت: یکی از ظرفيت‌های استان، نهادهای مردمی و اجتماعی است که از جمله آنها می‌توان به دارالقرآن‌الکریم اشاره کرد که کتابخانه آن امروز برای مردم و متخصصان آماده شده است.

آیین بازگشایی کتابخانه عمومی دارالقرآن‌الکریم اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، رمضانعلی معتمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی دارالقرآن‌الکریم این استان که امروز، 24 آبان‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه روز کتاب و کتابخوانی به‌واسطه شخصیت ارزشمند جهان اسلام، علامه طباطبایی(ره) نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: روز ۲۵ آبان نیز که ۳۷۰ شهید بر دستان مردم تشییع شدند، در شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان روز ایثار اصفهان نام‌گذاری شد که آن را گرامی می‌داریم.

وی افزود: یکی از ظرفيت‌های استان اصفهان، نهادهای مردمی و اجتماعی است که از جمله آنها می‌توان به دارالقرآن‌الکریم اشاره کرد که کتابخانه آن امروز برای مردم و متخصصان آماده شده است. اصفهان ۲۰۹ کتابخانه عمومی داشت که این تعداد امروز به ۲۱۰ کتابخانه می‌رسد. با حدود چهار میلیون جلد کتاب، اصفهان رتبه اول تعداد کتابخانه را در کشور دارد و این باعث افتخار است که مردم در امور فرهنگی و خیریه به خوبی حاضر می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه باید برای استفاده از فضاهای موجود در شهر به‌منظور ایجاد کتابخانه برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در شرایط فعلی، ساخت کتابخانه و فضای فیزیکی در شهر کار مشکلی است، اما استفاده از فضاهای موجود امکان‌پذیر و آسان‌تر است.

وی با اشاره به لزوم معرفی کتابخانه دارالقرآن برای اعضای این مرکز تأکید کرد: همه افراد دخیل در آموزش رسمی و غیررسمی و همه اعضای دارالقرآن باید از فعالیت این کتابخانه مطلع شده و کارت عضویت آن را داشته باشند.

معتمدی افزود: برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر از کتابخانه‌ها، درگیر کردن مردم و اعضای مجموعه با کتاب نیاز است که هیئت اندیشه‌ورز با هدف تقویت بنیه فکری کتابخانه‌های عمومی مانند سایر کتابخانه‌ها در این مرکز تشکیل شده و هر ماه در جلسات خود، راهکارهایی برای استفاده بهتر از ظرفیت مساجد، مدارس، محلات و‌‌‌... در ترویج کتابخوانی مطرح کنند تا در شورای مربوطه به تصویب برسد.

ارتباط نسل جوان با کتاب ضعیف شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدزادهوش، مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم اصفهان نیز در این آیین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کتاب، مادر و محصول تمدن است، اظهار کرد: متأسفانه در زمان ما انس، علقه و ارتباط نسل جوان با کتاب ضعیف شده و به هر اندازه بتوانیم این انس و علاقه را در نسل جدید تقویت کنیم، کار ارزشمندی انجام داده‌ایم، زیرا کشور ما پشتوانه تمدنی ارزشمند ایرانی اسلامی دارد که مستندات آن در همین کتاب‌هاست.

وی ضمن تشکر از افرادی که در احیای مجدد کتابخانه دارالقرآن‌الکریم اصفهان فعالیت کردند، گفت: امیدواریم قدم مهم و اساسی در احیای این کتابخانه، قدم‌های بلند بعدی را در تقویت پیوند خانواده دارالقرآن با کتاب در پی داشته باشد‌. خانواده دارالقرآن یعنی هزار و ۹۰۰ دانش‌آموز مقاطع مختلف، بیش از ۱۰ هزار قرآن‌آموز در ۱۳۰ شعبه در سطح استان و حدود هزار و ۴۰۰ دانشجو و اعضای هیئت علمی که جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر را تشکیل می‌دهند و باید بر ترویج کتابخوانی بین آنها تمرکز کنیم.

مدیر دارالقرآن‌الکریم اصفهان با بیان اینکه رویکرد اصلی در تهیه و تشکیل این کتابخانه، قرآنی بوده و منابع هم در همین حوزه است، گفت: بعد از امضای تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار شد کتابخانه از حالت تخصصی به عمومی تبدیل شود و در نتیجه، ۴۴ هزار جلد کتاب تخصصی معارف و حدیث از منابع این کتابخانه در اختیار متخصصان قرار گرفت که در سامانه جامع کتابخانه‌های عمومی ثبت نشده است، اما باید توجه داشت که کتابخانه‌های ما در عین نیاز به توسعه منابع، به ثبت و ضبط در سامانه جامع و واحد نیاز دارند.

۱۱ هزار جلد کتاب در کتابخانه دارالقرآن‌الکریم اصفهان

حسین رحمتی، مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ اصفهان نیز با بیان اینکه کتابخانه عمومی دارالقرآن‌الکریم اصفهان در سال ۱۴۰۰ طی تفاهم‌نامه‌ای مابین این مرکز و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: بالغ بر ۱۷ هزار منابع اولیه دارالقرآن در کتابخانه موجود بود که به آماده‌سازی و ورود اطلاعات به سامانه کتابخانه‌های عمومی کشور نیاز داشت و با توجه به اینکه در میان این کتاب‌ها کتب فرسوده و تعداد بسیار زیادی نسخ تکراری نیز موجود بود، وجین اولیه انجام و حدود پنج هزار نسخه کتاب از مجموعه خارج شد.

وی افزود: حدود چهار هزار نسخه کتاب به زبان عربی نیز در فضای جداگانه برای استفاده متخصصان قرار گرفت. همچنین حدود سه هزار و ۳۰۰ نسخه کتاب از انبار به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان منتقل، آماده‌سازی و به مجموعه اضافه شد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ اصفهان با بیان اینکه منابع ثبت شده در سامانه کتابخانه‌های عمومی قابل رؤیت و جستجو برای همه مردم در سراسر کشور است، ادامه داد: ۴۰۰ نسخه نشریه از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کتابخانه ارسال شد و اکنون این کتابخانه دارای ۱۱ هزار نسخه کتاب ثبت شده برای بزرگسال و نوجوان، ۵۰۰ نسخه کتاب کودک، ۴۰۰ نسخه نشریه و ۲۰۰ نسخه کتاب کمک درسی است.

وی بیان کرد: این کتابخانه پس از یک سال آماده‌سازی از سوی کتابداران کتابخانه‌های عمومی اصفهان و با نصب تابلوی سردر در آبان‌ماه، همزمان با هفته کتاب به‌صورت رسمی آماده خدمت‌رسانی به عموم مردم اصفهان است.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha