نشست مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و کتابخوان همراه پژوهان
کد خبر: 4102183
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

نشست مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و کتابخوان همراه پژوهان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در نشست با کتابخوان همراه پژوهان گفت: پیشنهاد تنظیم تفاهم‌نامه کشوری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را در برنامه داریم.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قمبه گزارش ایکنا از قم، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و هیئت همراه، در نشست مشترک با پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی که سوم آذرماه به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی انجام شد، ضمن بازدید و آشنایی با ظرفیت‌های کتابخوان همراه‌پژهان، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از وسیع‌ترین شبکه‌های جهانی کشور است و بیش از 3 هزار و 700 کتابخانه عمومی در کشور در حال فعالیت هستند و به‌صورت مویرگی از روستاها و عشایر کم برخوردار گرفته تا شهرها و مراکزشهرها و کلان شهرها دارای کتابخانه هستند.

وی با بیان اینکه استان قم 25 کتابخانه دارد که از پراکندگی جغرافیایی در سطح استان برخوردار است، افزود: حسن فعالیت کتابخانه‌های عمومی عدم قید و شرط سنی، تحصیلی، جنسی و.. در خدماتمان است و در حین توجه دادن به مسائل عمومی رویکرد نگاه تخصصی به خدمات پژوهشکده‌ها و مراکز تخصصی را داریم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را کشوری و بین‌المللی دانست و گفت: ما پیشنهاد تنظیم تفاهم‌نامه کشوری با پژوهشگاه را داریم و ان‌شاءالله بتوانیم در بستر کتابخانه‌های عمومی و وزارت ارشاد، این خدمات ضریب پیدا کند و بتوانیم این ظرفیت پژوهشگاه را در شورای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احصاء کنیم و واقعا لازم است که این هم‌افزایی و همدلی و همراهی شکل بگیرد.

وی افزود: از حدود 1800 عنوان کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کمتر از 100 عنوان از این کتاب‌ها در مخزن‌های فقسه‌های کتابخانه‌های عمومی موجود است و حیف است که خدمات شما فقط در یک محدوده تخصصی حوزی باشد و اگر خدمات و اهداف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی را مردم عادی هم مطلع شوند و بتوانند ارتباط بگیرند، در بخش عمومی جامعه هم تاثیرگذار و موثر خواهید بود.

توکلیان با اشاره به ظرفیت بین‌الملل دو مجموعه، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی از لحاظ بین‌المللی تحت مجموعه ایفلا است که مدیریت کلان کتابخانه‌های عمومی در سطح دنیا را انجام می‌دهد و ارتباط علمی و مستمری در حوزه کشورهای مختلف جهان را داریم و در رده‌های مختلف تبادل علمی و اندیشه‌ای و تجربه‌ای می‌توانیم پژوهان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را در دنیا معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در کشور چه از نظر تعداد کتب و چه از لحاظ کاربر و چه تعداد فیزیکی کتابخانه‌ها در منطقه جزو اولین‌ها هستیم و این ظرفیت را می‌توانیم در سطح افکار عمومی و جهانی با همپوشانی با کتابخوان همراه پژوهان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایجاد کنیم.

محمود متین‌فر، مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نیز در این نشست با معرفی ابعاد بین‌الملل پژوهان و ارائه تعامل و همکاری با انتشارات خارج از کشور، گفت: استفاده از ظرفیت فضای کتابخانه‌های عمومی استان و کشور کمک شایانی در اشاعه، ترویج و معرفی امکانات و قابلیت‌های کتب الکترونیک می کند.

همچنین سایر مدیران پژوهشگاه نیز سخنانی را مطرح و مقرر شد تا در نشست دیگری از ظرفیت‌های مشترک اداره کتابخانه‌ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استفاده شود.

انتهای پیام
captcha