دومین دوسالانه قصه‌گویی غرب کشور در همدان آغاز به کار کرد
کد خبر: 4108454
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

دومین دوسالانه قصه‌گویی غرب کشور در همدان آغاز به کار کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از تولد جشنواره «نهال امید» در راستای رونق قصه‌گویی خبر داد و گفت: به‌منظور ارج نهادن به سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان این رویداد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.

قصه‌گویی نهال امیدبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور به میزبانی همدان، امروز، 29 آذرماه با حضور قصه‌گویان از چهار استان همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام آغاز شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ضمن ضروری شمردن قصه و قصه‌گویی به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی تصمیم گرفت رویداد فرهنگی قصه‌گویی را تعریف و از ظرفیت‌های موجود جامعه برای رونق قصه‌گویی بهره گیرد، از همین رو جشنواره «نهال امید» متولد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد برگزاری دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» هستیم، افزود: به‌منظور ارج نهادن به سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان، با هدف شناسایی، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضای این رویداد برگزار می‌شود.

زارعی یادآور شد: این جشنواره متشکل از عموم مردم در دو گروه کتابداران و علاقه‌مندان همچون مادران، مربیان همچنین شاغلان سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون مساجد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه جشنواره در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود، گفت: امروز شاهد برگزاری این رویداد در مرحله منطقه‌ای به میزبانی همدان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مرحله مقدماتی از استان همدان، کرمانشاه ایلام و کردستان مجموعا بیش از ۶۰۰ نفر شرکت‌کننده داشتیم، بیان کرد: پس از رقابت استانی 23 نفر شامل شش نفر از همدان، هفت نفر از کرمانشاه، چهار نفر از ایلام و هفت نفر از کردستان به مرحله منطقه‌ای در بخش صحنه‌ای راه یافتند.

زارعی متذکر شد: در نهایت از بین این تعداد شش نفر برگزیده نهایی اعلام و به مرحله کشوری (نهایی) راه پیدا می‌کنند. قصه، در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد. قصه سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر به‌شمار می‌رود و انتقال‌دهنده بخش مهمی از میراث فرهنگی به کودکان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه آثار ادبی و غیر ادبی قادر به چنین انتقالی نیستند، افزود: قصه‌ها برخاسته از زندگی انسان‌های عادی در طول تاریخ است و مانند آیینه‌ای گذشته تاریخی را به کودکان نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه قصه از مناسبات اجتماعی، آراء، رفتارها و عقاید گذشتگان سخن می‌گوید بی‌آنکه کودک در کلاس درس بنشیند، یادآور شد: اگرچه زبان اصلی قرآن، زبان دین و هدایت معنوی است، اما در کامل‌ترین وجه خود از شیوه داستان‌سرایی برای ابلاغ پیام بهره برده و همین مسئله اهمیت قصه را نمایان می‌کند.

زارعی در ادامه اظهار کرد: سازگاری قصه با ذات بشر طوری است که طی قرن‌ها همچنان پویا مانده و حتی تکنولوژی را نیز به سمت خود کشانده تا جایی که روش‌های نوین قصه‌گویی پا به عرصه ظهور گذاشته است.

وی با بیان اینکه قصه پایه و اساس هنرهای بسیاری است، تصریح کرد: قصه می‌تواند یک فیلم خوب، سریال خوب و اثر هنری خوب را ‌بسازد. کارکرد قصه علاوه بر هنر در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراوان است و اغلب بزرگان برای انتقال مفاهیم از این بستر استفاده می‌کنند، از همین رو تا بشر بر روی کره خاکی گام بر می‌دارد، قصه هم حیات دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در پایان سخنانش گفت: داوری این رویداد فرهنگی بر عهده الهام دارابی و وحید خسروی از نهاد کتابخانه‌ها عمومی و زهرا رضوی از استان همدان است.

یادآور می‌شود، این جشنواره امروز تا ساعت ۱۶ در مجتمع شهید آوینی همدان ادامه داشته و فردا، ۳۰ آذرماه اختتامیه همراه با اعلام برگزیدگان نهایی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha