توسعه آموزش قرآنی نیازمند حمایت مسئولان است
کد خبر: 4113420
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

توسعه آموزش قرآنی نیازمند حمایت مسئولان است

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه جامعة‌القرآن به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های خوب می‌تواند مورد توجه باشد، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای افراد کم‌بضاعت و همچنین آموزش مفاهیم قرآنی به زبان ساده برای عموم شهروندان نیاز به عزم جمعی و حمایت مسئولان دارد.

آموزش قرآن به خردسالانصدیقه شریفی، مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه این شعبه از مؤسسه جامعةالقرآن حدود 21 سال است که در رشت فعالیت دارد، اظهار کرد: جامعةالقرآن در شهرستان‌های مختلف استان دارای شعبه است، در حال حاضر بیشتر این مؤسسات مشغول ارائه آموزش‌های قرآنی هستند البته تعدادی از آنها در دوران کرونا تعطیل و از ادامه فعالیت قرآنی محروم شدند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تخصصی مؤسسه جامعةالقرآن در حوزه آموزش قرآن شامل همه مقاطع سنی می‌شود، افزود: دوره‌های آموزشی متعددی از رده سنی خردسالان سه‌ سال و نیم آغاز می‌شود و با معرفی سه عنوان کتاب تألیف و ویرایش حجت‌الاسلام طباطبایی در زمینه حفظ موضوعی آیات کوتاه قرآن به‌صورت اخلاقی و رفتاری انتخاب شده و به سبک «اشاره» به کودکان آموزش داده می‌شود.

مراحل آموزش قرآن در جامعةالقرآن

شریفی گفت: مرحله بعدی آموزش خردسالان شامل دوره حروف الفبا، روخوانی، روانخوانی و فصیح‌خوانی است که حدود 12 ماه طول می‌کشد و طی دوره کودکان با حروف الفبای عرب و مخارج حروف، کلمه‌خوانی و بخش‌خوانی آشنا شده و سپس در دوره فصیح‌خوانی کاملا روان می‌شوند و روانخوانی قرآن را در سن 6 سالگی فرا می‌گیرند.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت بیان کرد: این دوره‌ها مشابه دوره پیش‌دبستانی بوده و مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرد، بعد از پایان دوره برای خردسالانی که با موفقیت آموزش‌های لازم را فرا گرفتند گواهی پایان دوره صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از دوره روخوانی و روانخوانی دوره تجوید که شامل دو کتاب است، برگزار می‌شود، تجوید به زبان کودکانه کار می‌شود و خردسالان نکات تجویدی قرآن را به‌صورت نوشتاری و شنیداری طی دوره 6 ماهه فرا می‌گیرند. بعد از گذراندن این دوره‌ها، قرآن‌‌آموزان وارد دوره حفظ می‌شوند که در ابتدا دوره حفظ جزء 30 بوده و در بازه زمانی سه ماهه پیش‌بینی شده و بعد از آن با توجه به علاقه و استعداد هر قرآن‌آموز دوره‌های حفظ بیشتری برگزار می‌شود که زمان‌بندی آن بستگی به خانواده‌ها دارد.

رکود دوره‌های قرآن‌آموزی با شیوع کرونا

شریفی در خصوص استقبال از دوره‌های قرآنی اظهار کرد: با توجه به فعالیت کادر متخصص و کاربلد استقبال فراگیران از دوره‌ها خوب است ولی با توجه به شیوع کرونا شاهد ریزش فراگیران در دوره‌های مختلف بودیم؛ قبل از شیوع کرونا بالغ بر 230 قرآن‌آموز در کلاس‌های مؤسسه شرکت داشتند و در حال حاضر نزدیک به 130 قرآن‌آموز در این مؤسسه حضور دارند.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت با تأکید بر ضربه کرونا به آموزش و فعالیت‌‌های قرآنی گفت: با توجه به اینکه آموزش‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، خانواده‌ها تمایل بسیاری برای استفاده فرزندان خردسال از گوشی موبایل نداشتند و بسیاری انصراف دادند و اکنون نیز به دلیل شیوع آنفولانزا بیشتر دوره‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

شریفی در خصوص امکانات این مؤسسه افزود: مکان مؤسسه در حال حاضر در یک ساختمان استیجاری دو طبقه بوده که یک طبقه برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است که هزینه بالایی برای اجاره بها می‌پردازیم. خیرین و برخی از خانواده‌ها در پرداخت اجاره‌بهای مکان و امورات مؤسسه کمک می‌کنند اما متأسفانه هیچ کمک مالی از سوی سازمان‌های دولتی انجام نشده است زیرا جامعةالقرآن علی‌رغم اینکه تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی به‌عنوان بخش خصوصی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: کمک‌های اندکی هم که به‌صورت موردی از مؤسسه مرکزی صورت می‌گیرد برای تقسیم و توزیع بین مؤسسات استانی رقم ناچیزی است و گاهی حتی سهمی به برخی از این مؤسسات نمی‌رسد، در حال حاضر تأمین مکان مناسب برای مؤسسه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالیت قرآنی است.

این فعال قرآنی افزود: هر سال نیز شاهد رشد و افزایش اجاره‌بها هستیم و علی‌رغم ارتباط با مسئولان اجرایی و نامه‌نگاری‌ها به این مسئله توجهی نشده است و این در حالی است که اماکن مناسب و خالی از سکنه در شهر وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. با کم کردن هزینه‌های پرداخت اجاره‌بهای مکان آموزشی می‌توان اعتبار بیشتری به امر آموزش و پرورش قرآن‌آموزان اختصاص داد.

مهجوریت فعالیت‌های قرآنی در سطح رشت

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت با بیان اینکه فعالیت‌های مؤسسه از  ساعت 15 تا 20 برگزار می‌شود، گفت: حضور قرآن‌آموزان در مؤسسه پتانسیل خوبی برای انجام فعالیت‌های دینی و فرهنگی در سطح شهر است البته تا زمانی که دغدغه پرداخت اجاره مکان مؤسسه را داریم بسیاری از این پتانسیل و انرژی هدر می‌رود.

شریفی با بیان اینکه در حال حاضر 10 مربی در این مؤسسه با گذراندن دوره‌های تخصصی مربیگری فعالیت و همکاری دارند، تأکید کرد: همکاران شاغل بیمه هستند ولی متأسفانه پرداختی مربیان با توجه به درآمد مؤسسه چشمگیر نیست و در واقع بسیار ناچیز است که این یک معضل برای پرداخت حق‌الزحمه مربیان است و آنچه مربیان و فعالان این عرصه را برای ادامه کار تشویق می‌کند فقط عشق به قرآن و انجام فعالیت‌های مرتبط با آيات نورانی وحی است.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن در سطح رشت مهجور است، گفت: در بحث رسانه ضعیف هستیم و دشمن در همین عرصه توانسته بسیاری از اهداف خود را پیش ببرد لذا ضروری است هر فرد مسئولی در حد توان خود در این زمینه فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه جامعة‌القرآن به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های خوب می‌تواند مورد توجه باشد، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای افراد کم‌بضاعت و همچنین آموزش مفاهیم قرآنی به زبان ساده در سطح شهر برای عموم شهروندان از جمله این اقدامات است که نیاز به عزم جمعی و حمایت مسئولان دارد.

مدیر مؤسسه جامعةالقرآن واحد خردسالان و خواهران رشت گفت: آرزومند مکان ثابت حتی اجاره‌ای هستیم تا هر سال مجبور به جابجایی و تغییر محل مؤسسه نباشیم. اکنون آدرس مؤسسه واحد خردسالان و خواهران رشت واقع در سبزه میدان، بیستون، جنب موزه رشت، کوچه حق‌شناس است.

انتهای پیام
captcha