خدا را در ترجمه آلمانی دعای کمیل یافتم
کد خبر: 4121453
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
بانوی مسلمان شده آلمانی:

خدا را در ترجمه آلمانی دعای کمیل یافتم

سمیرا (جوهانا) علی، بانوی تازه مسلمان آلمانی درباره چگونگی تشرف خود به اسلام گفت: در مسیر تحولات زندگی‌ام یک روز ترجمه آلمانی دعای کمیل را شنیدم و برایم جالب و تأثیرگذار بود، چراکه اگر خدا کسی است که در این دعا آمده من عاشق خدا و این دین سراسر مهر و محبت هستم.

زوج تازه مسلمان شده

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست روشنگری جمعی از بانوان و کنشگران فرهنگی با زوج تازه مسلمان شده آلمانی شب گذشته، 22 بهمن در حسینیه‌ محمدزاده شهر قزوین برگزار شد. در این نشست سمیرا (جوهانا) علی و سیدحیدر حَسنِین به مسلمان شدن خود اشاره کردند و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی صادقی، مدیر جامعةالمصطفی(ص) قم نکات تکمیلی را در این خصوص مطرح کرد. سمیرا علی اهل آلمان است و سیدحیدر حسنِین اهل انگلستان و در شهر قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

در ابتدای جلسه سمیرا گفت: مادرم آلمانی مسیحی و پدرم هندی بود و از 18 سالگی به آلمان آمدیم، ۲ خواهر و برادر دارم و مادربزرگم در آلمان از مسیحیان بسیار قدرتمند و سرشناس است.

وی اظهار کرد: در آلمان مسیحیان همچون مسلمانان اعتکاف دارند و سه روز در کلیسا در مورد حضرت عیسی(ع) با هم صحبت می‌کنند اما همه آن‌ها کهنسال هستند و حضور بین آن‌ها هیچ جذابیتی برای ما ندارد.

گمشده انسان امروز

حجت‌الاسلام‌ صادقی در تکمیل صحبت‌های سمیرا‌ علی بیان کرد: این نکته در سخنان ایشان قابل تأمل است که آن‌ها در اعتکاف با خدا راز و نیاز نمی‌کنند بلکه در فضای معرفت‌بخشی در مورد حضرت عیسی(ع) با هم گفت‌وگوی معرفتی دارند که ما هم باید در کنار افزایش کیفیت ارتباط با خدا حلقه‌های معرفت‌افزایی بین جامعه شیعی را افزایش دهیم. گمشده انسان امروز معنویت است و مراسم عبادی ما همچون اعتکاف باید رنگ معنوی و معرفتی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه در کلیسا وجود دارد در برخی مساجد ما هم واقع شده و حضور سالمندان بیش از جوانان است اگرچه تجارب آنان ارزشمند است اما اگر حلقه‌های جوانان شکل نگیرد حجم بزرگی از مخاطب را از دست خواهیم داد.

حیدر حَسنِین  هم در معرفی خود اینگونه بیان کرد: متولد منچستر و بزرگ شده‌ لندن هستم. اجدادم از عراق و هند هستند، پدربزرگم از هند به انگلیس رفت و من بزرگ شده انگلیسم، زبان دومم اردو است و عربی فصیح هم کار کرده‌ام. در شانزده سالگی سفری به ایران داشتم و پس از آن در غرب همچون ماهی افتاده در ساحل بودم و نمی‌توانستم نفس بکشم و اینطور شد که از 20 سالگی در ایران مستقر شدم.

سمیرا در معرفی آلمانی‌ها اینگونه گفت: آلمانی‌ها منظم هستند، به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، ۶۷ درصد سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان هستند، پول و مقام دارند اما تنها برای خود کار کردند و به خانواده و حفظ آن بهایی ندادند.

حجت‌الاسلام‌ صادقی در تکمیل صحبت‌های سمیرا‌ علی گفت: خانواده در غرب به شدت متزلزل است، آیت‌الله جوادی آملی مطرح کردند که اسلام دینی نیست که در جامعه آن، خانه‌ سالمندان درست شود اما از ضرورت‌ها هم نمی‌توان اجتناب کرد. در مورد مردم به‌راحتی قضاوت نکنیم؛ این اخلاق در جامعه یعنی فاصله گرفتن بیش از حد ما از فرهنگ اسلامی و شباهت به‌ دنیای غرب بسیار دیده می‌شود. در حال حاضر حفظ خانواده یعنی تربیت مجاهد و سرباز برای امام زمان(عج)؛ خانه و خانواده نقطه امتیاز و تمایز ما نسبت به جوامع غربی است.

وی تصریح کرد: این زوج تازه مسلمان شده انتظار نظم بیشتری از ما ایرانیان دارند چرا که از دور نام انقلاب را شنیده و به سمت ما آمده‌اند و نیاز است که نظم را به تقوایمان ضمیمه کنیم، فرزندان و نسل بعدی را با نظم عجین کنیم. آن‌ها می‌گویند آلمان‌ها در مصرف نعمت‌ها و انرژی به‌شدت دقیق هستند اما ایرانی‌ها هنوز به ارزش نعمتی که در آن غوطه‌ورند واقف نشده‌اند.

سرانجام شیعه شدم

سمیرا علی نحوه مسلمان شدنش را اینگونه تعریف کرد: چهارده ساله بودم که یکی از نزدیکانم را از دست دادم، سؤالات مختلفی در ذهنم پرورش می‌یافت که آیا مرگ پایان کار است یا تازه شروع شده است؟ خدا ما را خلق کرده هدفش از این خلقت چیست؟ آیا ما به‌ دنبال اهدافی که خداوند از خلقت ما دارد رفته‌ایم یا نه آن‌ها را رها کردیم؟

وی بیان کرد: به‌ دنبال پاسخ سؤالاتم در دین مسیحیت بودم، اما با مشکلاتی برخورد کردم، آن‌ها می‌گفتند حضرت عیسی(ع) به خاطر کفاره گناهان قوم خود از دنیا رفت و گناهان ما برای ما حساب و کتابی ندارد، آن‌ها گفتند عیسی و خدا، پدر و پسر هستند اما عقل من آموزه‌های آن‌ها را نمی‌پذیرفت.

حجت‌الاسلام‌ صادقی در تکمیل صحبت‌های سمیرا‌ علی افزود: اگر غفلت کنیم خرافاتی که مسیحیت را پوچ کرد به دین اسلام هم ضربه خواهد زد، در خرافات امام‌ حسین(ع) هم‌تراز خداست در حالی‌که این امام معصوم بابی برای نزدیک شدن به خداست.

بانوی تازه مسلمان شده آلمانی ادامه داد: در گوگل هدف از آفرینش انسان را جست‌وجو کردم، موضوعی آمد که خدا به فرشتگان گفت انسان را جانشین خود در زمین قرار خواهم داد و با مطالعه بیشتر دریافتم که اسلام برنامه‌ کامل اخلاق و احکام و عقاید برای کل زندگی انسان فرستاده است و این برنامه قابل تغییر نیست در حالی‌که طی سال‌های متمادی تغییرات متعددی در مسیحیت بروز کرده است؛ در گذشته مسیحیان حجاب داشتند و الان ندارند، قبلاً ازدواج می‌کردند و الان تمایل چندانی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند.

حجت‌الاسلام‌ صادقی در همین زمینه خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که سمیرا اول وهابی و اهل‌ سنت شده بود، چون تبلیغات آن‌ها آنقدر زیاد است که اگر کسی بخواهد ایمان بیاورد ابتدا وهابیت را می‌شناسد؛ اما پس از یک‌ سال خدا یاری‌اش می‌کند و شیعه می‌شود.

من خودم را عبادت می‌کردم

سمیرا علی گفت: من در یک سالی که وهابی بودم دلسنگ و دلسرد شدم چون وهابیت می‌گفت فقط شما بهشتی هستید و باقی همه اهل جهنم‌ هستند به همین جهت من به خانواده‌ام بسیار فشار آوردم تا ایمان بیاوردند که در نتیجه ارتباط من با خانواده‌ام را تحت تأثیر افکار منفی و خود برتر بینی من قرار داده بود.

وی افزود: وهابیت می‌گفت، پیامبر ۶۳ سال زندگی کرد و آنقدر حسنه جمع کرد که بهشتی شد پس ما هم تمام وقت باید در جست‌وجو و جذب حسنه باشیم، همه کارها را برای کسب حسنه انجام می‌دادیم نه خدا، من خودم را عبادت می‌کردم نه خدا را، یعنی خدا چیزی است که می‌تواند من را به بهشت برساند در واقع وهابیت برای من پوسته‌ای بی‌مغز پوچ و تهی بود و قانعم نکرد.

این بانوی مسلمان بیان کرد: در مسیر تحولات زندگی‌ام با کسی آشنا شدم که ایمان آورده سنی شده و حالا شیعه شده بود، در صحبت‌هایش گفت خداوند ما را آفریده اما او به ما نیازی ندارد بلکه ما به او نیاز داریم، خدا لطف و محبتی دارد که همه می‌توانند به سمت او بروند و به خدا نزدیک شوند، آن روز ترجمه آلمانی دعای کمیل را شنیدم و برایم جالب و تأثیرگذار بود. اگر خدا کسی است که در این دعا آمده من عاشق خدا و این دین سراسر مهر و محبت و دلتنگی هستم.

حجت‌الاسلام‌ صادقی در تکمیل صحبت‌های سمیرا‌ علی افزود: شخصی به‌ نام زکریا نزد امام صادق(ع) آمد، مسیحی بود و سپس مسلمان شد، حضرت به او فرمود وقتی نزد مادرت برگشتی بیشتر به او محبت کن و بیش از پیش برایش احترام قائل باش چون تو دیگر مسلمان شدی. مادر متوجه شد که سه هفته‌ای است رفتار زکریا بسیار تغییر کرده و لطیف شده و به مسلمان شدن او پی برد و در نتیجه آن مادر هم مسلمان شد، این قرائت درست از اسلام است.

انتخاب همسری مسلمان

سمیرا در رابطه با ازدواجش با همسری مسلمان گفت: هدفم آمدن و زندگی در ایران بود و یکی از دوستان مسلمانم مرا با کسی آشنا کرد که تازه مسلمان شده بود و قصد عزیمت به ایران و تحصیل درس طلبگی داشت، با او آشنا شدم سؤالاتی از هم پرسیدیم و از طریق گفت‌وگو در فضای مجازی و بدون دیدن تصویر و با شناختی که از اخلاق و ویژگی‌های باطنی یکدیگر پیدا کردیم به هم علاقه‌مند شدیم و یکدیگر را پسندیدیم، ازدواج کردیم و به قم آمدیم.

حیدر هم بیان کرد: از ایشان سؤالی پرسیدم و با خود گفتم که اگر جواب قانع‌کننده‌ای بدهد ۸۰ درصد موضوع حل است و آن سؤال هدف از زندگی بود؛ هدف من که تقرب الی‌الله بود و سمیرا هم همین پاسخ را داد. همسر یعنی همسفر اگر هدف و مقصد دو همسفر یکی نباشد راه به جایی نخواهند برد. هدف از زندگی خداست ۲ انسان ناآشنا اما هم هدف روزبه‌روز به هم نزدیک‌تر شده و انس و الفت بیشتری پیدا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی در تکمیل صحبت‌های حیدر اضافه کرد: این زوج مسلمان علاوه بر تحصیل دروس طلبگی در قم، به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و در هلند و آلمان و انگلستان به تبلیغ دین اسلام می‌پردازند.

با افتخار در آلمان قدم می‌زنم

سمیرا علی در ادامه گفت: وقتی مسلمان شدم و حجاب گذاشتم اصلاً کسی را نمی‌شناختم که حجاب داشته باشد اما به امر خدا سر تسلیم فرود آوردم که صلاح من را بهتر می‌داند و باید حجاب داشته باشم، خانواده همراهم نبودند و من تنها خدا را داشتم. الان با حجابم سر بلند و با افتخار در آلمان قدم می‌زنم و خدا را شاکرم که نشانه‌ای از مسلمانی را بر سر دارم این تاج بندگی من است.

وی خاطرنشان کرد: خانواده با نماز و روزه و حلال‌ خوردنم کاری نداشتند اما با حجابم مشکل داشتند چون یک تغییر بیرونی واضح بود. من در آلمان روانشناسی کودک خواندم که در جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه در میان هزار و پانصد نفر تنها من مسلمان بودم و حجاب داشتم و در آنجا پدربزرگم به من یک جمله گفت و سختی‌های هفت‌سال مسلمانی مرا جبران کرد ایشان گفتند «من به تو افتخار می‌کنم که قشنگترین خانم امروز هستی» این جمله از زبان یک مسیحی معتقد است و برای من بسیار ارزشمند است.

این بانوی تازه مسلمان ادامه داد: در آلمان حجاب را نمی‌پذیرند و دین اسلام در آنجا یعنی داعش، چون در روزنامه و تلویزیون داعش و وحشیگری و طغیان و خشونت او را به‌عنوان اسلام به جامعه معرفی می‌کنند، وقتی من با حجاب در شهر تردد می‌کنم مردم به من ناسزا می‌گویند اما من با صبوری به آن‌ها می‌گویم که اسلام و داعش ۲ موضوع کاملاً متفاوت و متضادند و اسلام دین رحمت و محبت و برادری است.

سمیرا علی بیان کرد: وقتی شیعه شدم برای زیارت به ایران آمدم، در کتب ما درباره اسلام چیزی نبوده و فقط از برتری و رونق گذشته و امروز آلمان و اروپا خوانده‌ایم. هیچ نکته‌ای از تمدن اسلامی به ما گفته نشده تا با آن آشنا شویم و در موردش تحقیق کنیم، رسانه‌ها دست دولت‌اند و هرآنچه سیاست آن‌ها باشد ما می‌بینیم و می‌شنویم.

مدیر جامعةالمصطفی در پایان گفت: این دو طلبه از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند تا معارف الهی را از قم به دیگر کشورهای جهان صادر کنند؛ این امر ماحصل تلاش‌های امام‌ خمینی(ره) است. در دوران ستمشاهی که روحانیت را سرکوب می‌کردند و منابر را یک به یک به تعطیلی می‌کشاندند فکرش را هم نمی‌کردیم که روزی عده‌ای از کشورهای دیگر به ایران مهاجرت کنند و آموزه‌های دین اسلام را به‌عنوان سوغات و چشم‌روشنی به سایر ملل برسانند.

انتهای پیام
captcha