پرورش اخلاق انسانی هدف اصلی بعثت است
کد خبر: 4122793
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری:

پرورش اخلاق انسانی هدف اصلی بعثت است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: فلسفه رسالت در بیان پیامبر اعظم(ص) تکمیل کردن زیبایی‌ها و ارزش‌های اخلاقی و هدف ویژه و اصلی بعثت پرورش اخلاقی جامعه انسانی است.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شامگاه ۲۸ بهمن ماه، در مراسم جشن بعثت پیامبر اسلام که به میزبانی حسینیه تهرانی‌ها در مشهد برگزار می‌شد، اظهار کرد: فلسفه رسالت در بیان پیامبر اعظم(ص) تکمیل کردن زیبایی‌ها و ارزش‌های اخلاقی و هدف ویژه و اصلی بعثت پرورش اخلاقی جامعه انسانی است.

وی افزود: خداوند جان و روح انسان را به نحوی قرار داده که در فرصت کم دنیا جلوه الهی پیدا کند و این ظرفیتی است که تنها خداوند به انسان داده است.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: ما در این مدت که در دنیا زندگی می‌کنیم باید جلوه الهی پیدا کنیم و پس از آن مسافر عالم بعدی شویم تا یک شخصیت نورانی از ما شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: از طریق مکارم الاخلاق می‌شود به خدای متعال متصل شد، خدا اهل گذشت است و اگر این ظرفیت در انسان پیدا شود انسان می‌تواند به وسیله این صفت به خدای متعال متصل شود و هریک از مکارم اخلاق یک پل اتصال بین انسان و خداوند است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: اشیاء قیمتی در دسترس نیستند و نیاز به آن است که برای به دست آوردن آن‌ها سختی بکشیم، تحصیل زیبایی اخلاقی هم زحمت دارد، اگر می‌خواهیم به آن برسیم باید زحمت بکشیم، باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به زیبایی اخلاقی داشته باشیم و نفس خود را تمرین بدهیم.

حاج علی‌اکبری اضافه کرد: وقتی تمرین اخلاقی نفس زیاد شد، انسان اهل همان صفات اخلاقی می‌شود و طبع او اینگونه اخلاقی می‌شود، وقتی این صفات جزئی از شما شد،‌ این صفات با شما به آن دنیا می‌آید و این خلق الهی در قیامت جلوه می‌کند و این عطر و نور دلربای وجود بهشتیان است.

وی تصریح کرد: انسان اخلاقی وقتی وارد بهشت می‌شود، بهشتیان از عطر وجود او سرمست می‌شوند؛ ما تنها تا زمانی که در این دنیا نفس می‌کشیم، فرصت این تمرین را داریم و در آن دنیا فرصت کسب فیض و نور وجود ندارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ابراز کرد: انسان مؤمن قدر زندگی دنیا را برای دریافت زیبایی اخلاقی می‌داند؛ از مال دنیا چیزی همراه انسان نمی‌شود و چیزی جز تاریکی به وجود انسان وارد نمی‌کند.

حاج علی‌اکبری افزود: نقشه مکارم اخلاقی قرآن است، آیا قرآن اخلاق ما را تایید می‌کند؟ الگوی ما معصومین و اهل بیت(ع) هستند، ما باید ببینیم چه اندازه به الگوهای خود شباهت داریم.

وی بیان کرد: شخصیت پیامبر اسلام یکپارچه نور است، باید دید از این مکارم اخلاقی شخصیت پیامبر در وجود ما پیدا می‌شود، اگر وجود داشت باید اول شکرگزاری کرد و پس از آن باید تلاش کرد که بیشتر شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: امام صادق(ع) در معرفی صفات اخلاقی، یقین، صبر، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت و جوانمردی را از جمله صفات اخلاقی برجسته انسان معرفی می‌کنند؛ حسن خلق چهره فرد بهشتی را زیبا نشان می‌دهد.

حاج علی‌اکبری اضافه کرد: ایثار، کلید واژه ایثار در بحث مکارم اخلاق است، انسان در این مرحله از ادای صفات اخلاقی نسبت به بندگان عبور کرده و به مرحله‌ای می‌رسد که در برابر صفات مخالف اخلاق هم ویژگی اخلاقی خود را نشان می‌دهد، اگر کسی به انسان بدی کند و در مقابل او بتواند گذشت کرده و خوبی کند وارد حیطه ایثار می‌شود.

وی با بیان اینکه عفو تاج مکارم اخلاقی است، افزود: خداوند دست‌دهنده و سفره‌دار را دوست دارد، کارگشایی و خدمت به دیگران مکارم‌الاخلاق است، شهدا و جانبازان که از آسایش خود برای دیگران چشم پوشیدند، چنین شخصیت‌های نورانی دارند.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: دعای بیستم صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق است که البته تاکید رهبری خصوصاً به جوانان در توجه به این دعاست، انسان باید با تمام وجود از خدا بخواهد تا توفیق پیدا کند تمام تلاش خود را در کسب مکارم اخلاق داشته باشد.

انتهای پیام
captcha