شرط بهره‌گیری از برکات وجودی پیامبر(ص) چیست
کد خبر: 4122798
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴

شرط بهره‌گیری از برکات وجودی پیامبر(ص) چیست

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه پیامبر اسلام رحمت للعالمین است گفت: برخی از برکات وجودی پیامبر(ص) خاص است و شرط بهره‌گیری از آن، اسلام و ایمان به آن حضرت است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهحجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به مهمترین پیام مبعث برای پیروان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: هدف اصلی انبیا الهی(ع) دو چیز بوده است که می‌توان به برقراری ارتباط بین انسان و خداوند بر اساس توحید اشاره کرد همانگونه که خداوند در آیه 36 سوره نحل فرمود: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ، و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید.» 

وی برقراری ارتباط بین انسان‌ها بر اساس قسط و عدل را دومین مورد از هدف اصلی انبیا الهی(ع) برشمرد و افزود: خداوند در آیه 25 سوره حدید فرمود: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ، همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند»

دهقان نیری ادامه داد: مهمترین پیام بعثت پیامبر اعظم(ص) نیز همین دو اصل است. بنابراین همه باید در جهت حاکمیت این دو اصل بر جامعه بکوشند. مهمترین عامل بدبختی بشر در دنیای امروز این است که با این دو اصل توحید و عدل فاصله گرفته است.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه در این روز خداوند متعال وزین‌ترین، عظیم‌ترین نعمتش را به بشر عنایت فرمود و آن نعمت بعثت پیامبر است گفت: نعمت بعثت پیامبر اسلام تنها نعمتی است که خداوند منّان بر سر مؤمنان منت گذاشت. البته هدف از برگزاری جشن مبعث، تنها یک یادآوری حادثه تاریخی نیست که در مکه اتفاق افتاد، بلکه یادآوری یک درس است که چگونه پیامبر اسلام با دست خالی و یکه و تنها در برابر آن همه انحرافات ایستاد و در عرض چند سال اسلام و ندای توحید را به نیمی از جهان رسانید.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه هدف از جشن مبعث یادآوری اهداف بعثت است که چه اندازه جامعه اسلامی به آن اهداف نزدیک شده است بیان کرد: یکی از اهداف مهم بعثت، آگاهی بخشی و مبارزه با جهل بوده است. در قرآن کریم و روایات اسلامی نقطه مقابل جهل گاهی علم و گاهی عقل آمده است. بر همین اساس جهل را به دو بخش بسیط و مرکب تقسیم کرده‌اند که جهل بسیط جهلی است که نقطه مقابل آن علم است، باید بروند کسب علم کنند. ولی جهل مرکب جهلی است که نقطه مقابلش عقل است، علم دارد ولی نمی‌فهمد. امروز جامعه بشری گرفتار چنین جهلی شده است. این همان است که رهبر حکیم انقلاب آن را جاهلیت مدرن خواندند، یعنی جامعه‌ای که از علم و دانش برخوردار است، اما از عقل و اخلاق و انسانیت بی‌بهره است.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت پیامبرشناسی در جامعه کنونی اظهار کرد: بشر در هر زمان، نیاز به سه اصل دارد که قانون جامع و کامل و بدون نقص، راهنمای آگاه و دلسوز و نقشه زندگی و الگوی کامل از آن جمله است. ما تنها از طریق شناخت پیامبر است که می‌توانیم به این سه اصل برسیم. چون خداوند متعال هر سه را توسط پیامبرش، برای بشر فرستاده است. 

دهقان نیری با اشاره به اینکه در زندگی به همه سنت و سیره پیامبر اسلام نیازمند هستیم گفت: آنچه که امروز جامعه ما بیشتر به آن نیاز دارد، اخلاق رفتاری و گفتاری است. همان چیزی که خود پیامبر اعظم به آن اشاره فرمود: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مَکارِمَ الأَخْلاق».

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص عمومیت مبعث برای همه انسان‌ها و بهره‌مندی غیرمسلمانان از رسالت رحمت للعالمین اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) مظهر رحمت خدا است. خداوند متعال دو نوع رحمت دارد، یکی رحمت رحمانیه که عام است و همه موجودات از آن بهره‌مند می‌شوند. دوم رحمت رحیمیه است که خاص است و فقط شامل بندگان مؤمن می‌شود.

امام جمعه شاهدیه افزود: پیامبر اسلام نیز رحمة للعالمین است همان گونه که در آیه 107 سوره انبیا فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» یعنی بخشی از برکات وجودی پیامبر(ص) عام است. مثل بارانی است که وقتی ببارد همه موجودات از آن استفاده می‌کنند. اما برخی از برکات وجودی پیامبر(ص) خاص است و شرط بهره‌گیری از آن، اسلام و ایمان به آن حضرت است.

دهقان نیری با اشاره به اینکه جامعه اسلامی امروز ما، با جامعه ایده‌آل نبوی فاصله زیادی دارد گفت: خرسندیم که در آن مسیر و تشکیل آن جامعه در حرکت هستیم. بنابراین هر لحظه ما نیازمند بازنگری در رفتارهای خود هستیم، تا نقاط قوت خود را شناخته و تقویت کنیم، و نقاط ضعف خود جبران کنیم.

انتهای پیام
captcha