مهدویت؛ کانونی‌ترین نقشه امید شیعه
کد خبر: 4126905
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

مهدویت؛ کانونی‌ترین نقشه امید شیعه

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان گفت: اندیشه مهدویت، کانونی‌ترین نقشه امید شیعه است و منتظر واقعی امام زمان(عج) به آینده درخشان بشریت امید دارد.

مهدویت و انتظار

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا حبیبی، استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان در نشست «فرهنگ مهدویت و امیدافزایی»، از سلسله نشست‌های برخط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که شب گذشته، 16 اسفندماه برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان اظهار کرد: هر انسانی با امید زنده است و پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر امید نباشد، هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی‌دهد و هیچ کس شوقی برای کاشتن درخت نخواهد داشت.» ناامیدی انسان را از حرکت باز می‌دارد؛ به تعبیر دیگر، موتور متحرکه انسان، امید اوست و به همین دلیل در آیات و روایات تأکید شده است که از رحمت خداوند ناامید نشوید.

وی با بیان اینکه یأس و ناامیدی مربوط به زمانی است که انسان در کوران مشکلات قرار می‌گیرد، افزود: انسان در این دنیا مسافر و حرکت او همراه با سختی است و خداوند کمال را در این مسیر سخت قرار داده است. کسی که سختی بیشتری را متحمل می‌شود، بهتر به کمال می‌رسد.

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان ادامه داد: خداوند می‌فرماید انسان‌ها را به مشکلات درونی و بیرونی مبتلا می‌کنم تا به من نزدیک‌تر شوند؛ انسان در این شرایط نباید از رحمت خداوند ناامید شود.

سوگند به مشکلات انسان در مسیر دستیابی به کمال

وی با اشاره به سوره عصر بیان کرد: بزرگان دین نکات بسیاری درباره نام این سوره و ارتباط آن با موارد گوناگون ذکر کرده‌اند. خداوند در قرآن به مقدسات قسم می‌خورد و در این سوره، به عصر قسم خورده است؛ عصر یعنی فشار و در این بازه زمانی، آنچنان انسان را در معرض فشار قرار می‌دهد که خداوند به قداست این فشار و مشکلات مقدسی که در مسیر به کمال رسیدن انسان‌ها وجود دارد، قسم می‌خورد.

حبیبی تصریح کرد: امروز روانشناسان غربی با نظریه امید، بیماران خود را درمان می‌کنند و بسیاری از بیماری‌های روانی با همین امید درمان شده است. امید فقط هیجان انفعالی در برابر مشکلات نیست، بلکه انسان‌ها با امید، انگیزه پیدا می‌کنند تا به اهداف موردنظر خود دست پیدا کنند.

وی گفت: برای متوقف کردن رشد فرد کافی است، امید را از او بگیریم. بنابراین، امید موتور محرکه وجود انسان بوده و خداوند ما را به امید دعوت کرده است. در این بین، اندیشه مهدویت کانونی‌ترین نقشه امید شیعه است.

انتظار و حیات معنوی

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه حالت انتظار حلقه اتصال بین امام و مأموم است، تأکید کرد: اگر کسی حالت انتظار نداشت، مانند سلولی که ارتباطش با قلب قطع می‌شود و حیاتش از بین می‌رود، حیات معنوی‌اش را از دست می‌دهد. با این حالت انتظار، ارتباط بین شیعه و امام برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه منتظر یعنی امیدوار، گفت: منتظر به آینده درخشان بشر امیدوار است. منتظر امام زمان (عج) در کوران حوادث کم نیاورده و در برابر مشکلات، خم به ابرو نمی‌آورد. تمام سرمایه‌های خداوند در اختیار شیعه است و ما سرمایه‌هایی مانند ائمه اطهار(ع) داریم. شهدا از آن ما هستند و امام زمان(عج) رهبر و پیشوای ماست. با وجود این همه سرمایه، چرا شیعه ما باید ناامید شود؟

حبیبی با بیان اینکه قرآن می‌گوید آرزوهای باطل شما هیچ اعتباری ندارد، اضافه کرد: تنها چیزی که انسان از آن بهره‌ می‌برد، کوشش اوست و این مسئله به صراحت در قرآن آمده است.

امید و تلاش؛ دو بال دستیابی به نتیجه

وی با تأکید بر اینکه برای به‌دست آوردن نتیجه درخشان باید امید و تلاش را در کنار هم داشته‌ باشیم، افزود: باید نسبت به آینده درخشانی که در انتظار ما، جامعه‌ شیعه و جهان است، امیدوار باشیم، اما در کنار آن باید تلاش نیز انجام دهیم.

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان ادامه داد: طی سالیان گذشته، یکی از راهکارهایی که دشمنان اسلام و ایران آن را با جدیت دنبال کردند تا حرکت پرسرعت رشد جهان اسلام را متوقف کنند، ناامید کردن مردم بوده است. دنیای غرب و مخالفان دین خدا با سیطره رسانه‌ای بر عالم هستی و جنگ تبلیغاتی علیه جبهه حق، مرتبا ناامیدی را به بدنه اسلام تزریق می‌کنند.

وی گفت: آنها علیه مردم ایران که در جبهه حق و مبارزه با استکبار پیشگام هستند، از اهرم نظامی استفاده کردند. نمونه آن، جنگ تحمیلی و اقتصادی است. دشمن در برابر قطار پرسرعت انقلاب نتوانسته بایستد و تمام کسانی که آرزوی نابودی انقلاب را داشتند، از صحنه محو شده‌اند.

جنگ تبلیغاتی برای القای ناامیدی

حبیبی افزود: دشمنان تلاش می‌کنند ایرانی را بدبخت نشان دهند؛ با این شرایط، اگر کسی فرهنگ انتظار در وجودش نباشد و آینده درخشان جهان بشریت را نبیند، ممکن است ناامید شود و فریب جنگ تبلیغاتی دشمن را بخورد.

وی اظهار کرد: وقتی جبهه مستضعفان جهان ایران را الگوی خود قرار داده‌، دشمن نیز به دنبال تضعیف جبهه مقاومت است. وقتی ناامیدی ایجاد شد، فرار مغزها رخ می‌دهد، جوانانی که با بودجه بیت‌المال درس خواندند و با وجود دانش فراوان، ناامید شدند، از کشور می‌روند و سرمایه‌های علمی و مالی را خارج می‌کنند که نتیجه آن، تضعیف انقلاب اسلامی است.

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان تصریح کرد: مقام معظم رهبری به‌عنوان سکان‌دار کشتی انقلاب در این دریای مواج فتنه‌ها، ساحل نجات را دیده‌ است و تمام کسانی که به امام امت، شهدا و آرمان‌های جبهه حق اعتقاد دارند، این ساحل نجات را دیده‌اند. در این مسیر، از امواج و فتنه‌ها نباید ترسید، زیرا کشتی انقلاب به زودی به ساحل نجات خواهد رسید.

منتظر واقعی، امیدوار است

وی بیان کرد: دشمن در سال‌های اخیر با انواع شیوه‌های جنگ تبلیغی به دنبال ناامید کردن مردم است، اما رهبر معظم انقلاب دستورالعملی ارائه می‌دهد تا ناامید نشویم. هر کسی به این آب و خاک و مردم علاقه دارد، امروز باید امیدوار و منتظر واقعی امام زمان(عج) باشد؛ باید روح امید را به گونه‌ای دمید که مبادا مردم در جریان مشکلات کنونی از جمله مشکلات اقتصادی ناامید شوند.

حبیبی با تأکید بر لزوم توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه می‌فرماید که با امید بدون پشتوانه موافق نیستم، اما آینده این کشور درخشان است.

وی با بیان اینکه ما پاک‌ترین جوانان خود را در راه حفظ این نظام فدا کرده‌ایم، افزود: باید از خون شهدا و نهالی که با خون آنها آبیاری و امروز به درخت تنومند انقلاب اسلامی تبدیل شده است، دفاع کنیم. مظلومان جهان از ایران اسلامی الگو گرفته‌اند و طلیعه‌های ظهور یکی پس از دیگری در حال نمایان شدن است.

انقلاب اسلامی؛ حلقه اتصال به روشنایی ظهور

استاد بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه انقلاب ریزش دارد، اما در کنار آن رویش نیز هست، گفت: امسال نوجوانان و جوانان زیادی در مراسم اعتکاف شرکت کردند؛ علاوه بر این، پیاده‌روی بزرگ اربعین نیز با حضور میلیونی مردم برپا می‌شود که شاهدی بر این موضوع است. ما نیز برای گسترش این انقلاب باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تاریکی غیبت را به روشنایی ظهور نزدیک می‌کند، تأکید کرد: ایران اکنون از ابرقدرت‌های نوظهور دنیاست؛ آمریکا نزدیک به 40 سال است که 50 پایگاه نظامی در اطراف کشور مستقر کرده، اما قدرت ما امروز در حدی است که می‌توانیم از خود دفاع کنیم و این آمادگی نظامی، از وظایف شیعیان در دوران غیبت است.

حبیبی تصریح کرد: به برکت تلاش جوانان و سربازان گمنام امام زمان(عج)، قدرت ایران روز به روز در حال افزایش است. دشمنان ما در دهه‌های اخیر، فتنه‌های گوناگونی رقم زدند؛ از فتنه کوی دانشگاه تا اغتشاشات امسال، اما به کوری چشم دشمنان، قطار انقلاب اسلامی همواره این فتنه‌ها را خنثی کرده است.

مریم قمریان

انتهای پیام
captcha