نهادهای اجرایی از ظرفیت کانون‌های مساجد بهره‌مند شوند
کد خبر: 4127047
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

نهادهای اجرایی از ظرفیت کانون‌های مساجد بهره‌مند شوند

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی با تأکید بر بهره‌مندی نهادهای دولتی از فکر و ایده‌ کانون‌ها، گفت: دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت شبکه منسجم فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی که در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته استفاده کنند.

حجت‌الاسلام علی محقی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی محقی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان‌جنوبی، به مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های مساجد کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: در استان 680 کانون فرهنگی و هنری در مساجد فعال بوده و 3500 نفر ارکان کانون‌ها را تشکیل داده و در مجموع با مردمی‌سازی فعالیت‌ها، بدنه 50 هزار نفری داریم که می‌توانند تشکیل‌دهنده عملیات فرهنگی علیه دشمن باشند.

وی با اشاره به دلایل تشکیل کانون‌های مسجد، افزود: این کانون‌ها با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شدند تا از دل مساجد، بدنه متعهد هنرمندان را پیدا کنیم و این مهم‌ترین هدف تشکیل شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به نگاه مدیران کلان کشوری بر اساس توجه به تشکیل بدنه هنرمند از دل مساجد، تصریح کرد: باید از دل قشر مذهبی، جمعیت هنرمندی شکل گیرد که می‌تواند از طریق هنر متناسب با نیازهای روز و سلیقه نسل جوان فعالیت و اثرگذاری داشته باشد.

فعالیت گسترده‌ کانون‌های مساجد

محقی با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیازمند کارهای بلندمدت است، افزود: فعالیت کانون‌ها طیف گسترده‌ای از جامعه را شامل می‌شود و از طرفی در راستای زنده بودن کانون‌ها با حضور مستمر و کار فرهنگی متناسب با نیاز زمان تلاش کرده‌ایم و در این حوزه عملکرد خوبی ثبت شده است هرچند ایراداتی نیز دارد.

وی با اشاره به ارتباط مستمر با افراد در دهه‌های مختلف، ادامه داد: از هر سنی در برنامه‌های کانون‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم تأثیرگذاری در هر قشری داشته باشیم، براین اساس برنامه‌ها متناسب با سلیقه و ذوق اقشار مختلف پیاده می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اينکه قالب مخاطبان در روستاهای مرزی، جزء دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها که مدنظر مقام معظم رهبری نیز است، هستند، افزود: پویایی، ثمره همین حیات فرهنگی مجموعه کانون‌هاست و سعی کرده‌ایم از این پویایی دور نشویم.

محقی با تأکید بر کارکردگرایی فعالیت‌ها و نمود آن در جامعه، تصریح کرد: سعی بر این شده فعالیت‌ها و اتفافات خوب در کالبد کانون‌ها برای کارکرد آن در نهادهای مختلف دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اينکه بسیاری از نهادهای دولتی می‌توانند برای حل مشکلات از فعالیت‌های کانون‌ها که ناشی از ذهن خلاق جوانان مسجدی است، بهره گیرند، اظهار کرد: نهادها لازم است از شبکه منسجم فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی استفاده کنند که در واقع باید گفت در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

ایده‌هایی که دیده نمی‌شود 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی با گلایه از بهاندادن در حوزه رسانه‌ای و عدم شناخت فعالیت‌های کانون‌ها، افزود: سعی ما بر این بوده که قدرت نرم راهبردی کانون‌ها را در جامعه نشان داده و از آن در حل معضلات بهره ببریم.

محقی با بیان اینکه باید برنامه‌های کانون‌های مساجد جزء مجموعه تشکیلاتی برای راهبرد در حوزه فرهنگی قرار گیرند، تصریح کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که قدرت نرم ستاد کانون‌ها در مقابله با برنامه‌های دشمن و ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی دیده شود.

وی با تأکید بر حفظ ارتباط با جهان اسلام از طریق همگرایی فرهنگی مساجد با مساجد دیگر کشورها، افزود: امروز ستاد کانون‌ها کمترین اعتبارات را بین دستگاه‌های فرهنگی دارد، اما با حداقل‌ترین اعتبارات بالاترین عملکرد را دارد.

محقی بر ضرورت توجه نگاه ویژه مسئولان به این حوزه تأکید کرد و گفت: سه عنصر رشد و تکامل انسان مدرسه، مسجد و خانواده هستند که پیونددهنده‌ این سه عنصر مهم مساجد هستند؛ نباید از این امر غافل شد.

وی در پایان با اشاره به شبکه‌سازی، جریان‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگی، اجتماعی در کالبد کانون‌ها، یادآور شد: امیدواریم با توجه ویژه نهادهای دولتی و مسئولان بتوانیم به سمت کارکرد و عملیاتی‌سازی ایده‌های جوانان که در متن مسجد دیده می‌شود، برویم؛ این ایده‌ها و فعالیت‌ها می‌تواند برای حل مشکلات و معضلات مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha