حرکت به سمت افزایش سفرهای برنامه‌ریزی شده در مشهد
کد خبر: 4128330
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

حرکت به سمت افزایش سفرهای برنامه‌ریزی شده در مشهد

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: حرکتمان باید به این سمت باشد که سفرهای برنامه‌ریزی شده در شهر مشهد را افزایش دهیم.

حسین باغ گلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهدحسین باغ‌گلی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در خصوص پروژه استقبال از بهار دستگاه‌های مختلف و متنوعی در شهر علاوه بر شهرداری درگیر هستند، اما ویترین کار شهری در حوزه شهرداری تعریف شده است و در مواردی به دلیل کمبودهایی که در برخی دستگاه‌های متولی دیگر وجود دارد، در طی زمان و به طورآرام سهم شهرداری افزایش یافته و امروز شهرداری یکی از سازمان‌های جدی در مباحث مربوط به آماده‌سازی شهر برای بهار است. 

وی ادامه داد: شهرداری در سه حوزه شهرتکانی شامل زیباسازی عمومی،  رفت‌و‌روب مطلوب و...، شهرآرایی و زیباسازی شهر با المان‌های و اقدامات تصویری و بصری و نیز برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی برای عموم مجاورین و زائران تدارک دیده است، فعالیت می‌کند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: آذین‌بندی شهری شامل دو بخش آذین‌بندی عمومی برای زیبایی‌سازی و تولید المان‌های مفهومی است. مشهد سرمایه‌ای 14 ساله در حوزه تولید المان‌ها و آذین‌بندی شهری دارد و این سرمایه عظیم که به تلاش گروه‌های مختلف در سالیان گذشته حاصل شده، باعث افتخار ماست. به این ترتیب با نگاه انتقادی به این سیر تحولی این امکان را داریم که نقاطی را که می‌تواند با عنوان نقاط جدید باشد، چه چیزهایی است و ما چطور باید با آن مواجه شویم.

وی ادامه داد: طی مطالعاتی که انجام شد و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم،  در هر سال حدود 30 المان تولید می‌شود و وقتی در شهر پراکنده می‌کنیم، دیده شدن آن‌ها توسط شهروندان با چالش جدی مواجه می‌شود، زیرا بسیاری از این خیابان‌ها، گذرگاه‌های شهروندان نیستند. در سال گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر در کنار المان‌ها رویدادی رخ ندهد، درگیرسازی شهروندان با المان‌ها هم خیلی اتفاق نیفتاده است. 

باغ‌گلی تصریح کرد: بنابراین امسال یک سری المان‌های سبک در سطح شهرها مشاهده می‌شود، اما المان‌های کلیدی‌ و تعاملی‌ را در چهار پهنه شهری میدان جانباز، کوهسنگی، پارک امت و رودپارک داریم و شهروندان را برای بازدید از این المان‌ها فراخوان خواهیم کرد، علاوه بر آن هر کدام از المان‌ها موضوعی را به خود اختصاص می‌دهند، به عنوان مثال برای منطقه کوهسنگی با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان المان‌های نوری طراحی شده است. همچنین المان‌های نوری نسبت به سال‌های گذشته در سطح شهر افزایش یافته است، زیرا برآوردمان این است که زیست شبانه در ایام ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: پهنه میدان جانباز، پهنه کودک است و به صورت اختصاصی برای حوزه کودک فضایی فراهم شده است که در آن آشنایی با گونه‌های مختلف زیستی که در معرض انقراض و نیازمند توجه هستند، صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزشی به صورت پنهان و نرم در حال انجام شدن است و تأکید آن بر محیط زیست برای کودکان است. در پهنه رودپارک مجموعه‌ای از المان‌های علمی طراحی شده و پهنه امت یک پهنه ترکیبی با تأکید بر حوزه زیارت است.

وی با اشاره به بخش قابل توجهی از مجموعه نمایش‌های خیابانی که آماده اکران است، برنامه‌های فضاساز و سرودهایی که اجرا می‌شود و اقداماتی که جنس سرگرمی برای شهروندان دارد، افزود: امسال داوری آثار در بازه زمانی زودتر از سال‌های گذشته قبل از اینکه اکران و نصب در سطح شهر انجام شود، آغاز شد. همچنین فرآیند داوری مردمی نیز در دستور کار قرار گرفت، چرا که آشنایی ذهنی قبلی برای مخاطب ایجاد شود و المان‌ها را در بهار تعقیب کند. در واقع امسال از ابزار نظرسنجی برای ایجاد حساسیت روانی مخاطب  بهره‌ گرفته‌ایم.

 بخشی از مأموریت شهرداری تأمین اسکان اضطراری برای زائران است

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه یک بخش از مأموریت شهرداری در مدیریت کلان شهری، تأمین اسکان اضطراری برای زائران است، گفت: نقدی جدی بر رویکرد اسکان اضطراری با مدل موجود وجود دارد. حرکتمان باید به این سمت باشد که سفرهای برنامه‌ریزی شده در شهر مشهد را افزایش دهیم، یعنی اگر بخواهیم چالش‌های ما در طی زمان کم شود، باید فرآیندی را در پیش گیریم تا تعداد سفرهای برنامه‌ریزی شده به طور معناداری در طول زمان افزایش یابد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه کار مطالعاتی جدی کمتری انجام شده است، فاصله پیش‌بینی‎‌های صورت گرفته برای حضور زائران در مشهد، بین 6 تا 10 است، بدون آنکه صحبتی درباره کاهش جمعیت شهروندان مشهدی به دلیل مسافرت‌هایی که دارند، شود، نشان دهنده این است که برآوردهای ما خیلی دقیق نیست تا بتوانیم عملیات منطقی و معقول طراحی کنیم،  فاصله 4 میلیونی، یک فاصله قابل توجهی در برنامه‌ریزی است.

باغ‌گلی گفت: در دهه پایانی ماه صفر با همین الگوی برآوردی، اقداماتی انجام شد. به عنوان مثال محل‌های اسکان اضطراری پیش‌بینی شد اما حدود 60 درصد از این محل‌ها مورد استفاده قرار نگرفت، در حالیکه با هزینه‌های سنگینی همراه بودند. در محاسبه سرانه یکی از این مکان‌ها با برآورد جمعیتی که صورت گرفت، به نسبت کسانی که در مکان مذکورحضور یافتند، هر شب حدود 2.5  تا 3 میلیون تومان برای هر نفر هزینه شد و این رقم نشان دهنده این است که چون برآورد دقیقی نداریم، عملیاتی که انجام می‌دهیم، بعضاً چالش‌ساز است.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه درآمدهای شهرداری از عوارضی است که شهروندان مشهدی پرداخت می‌کنند، مطرح کرد: چه مجوزی وجود دارد که پرداختی‌های مردم شهر مشهد را برای کسانی که بدون برنامه در شهر مشهد حضور یافتند، هزینه کنیم؟ بنابراین با این نوع رویه‌ای که در حال ایجاد آن هستیم، در آن هزینه‌های زائری که با برنامه‌ریزی وارد مشهد می‌شود در مقابل زائری که بدون هیچ برنامه‌ای در مشهد حضور پیدا می‌کند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کند. قطعاً پیامد این مسئله، این نخواهد بود که دفعه بعد زائر با برنامه‌ریزی به مشهد بیاید، بلکه مروج این خواهد شد که وقتی به شهر خود بازگردد، به همشهریانش بگوید اگر بدون برنامه‌ریزی هم به مشهد بروید، خیلی مسئله پیچیده‌ای نیست، در آنجا محل‌های اسکان رایگان وجود دارد.

وی تصریح کرد: با این الگویی که پیش می‌رویم باید آمادگی داشته باشیم که در سال‌های پیش رو تعداد سفرهای برنامه‌ریزی نشده افزایش یابد. البته در تحلیلی دیگر در دهه پایانی ماه صفر، الگوی سفر به مشهد، الگوی سفرهای گروهی است، یعنی افراد در قالب هیئت و گروه در مشهد حضور می‌یابند، اما در نوروز سفرها خانوادگی است، از این منظر انتظارمان این است که میزان سفرهای برنامه‌ریزی شده در نوروز بیشتر باشد.

باغ‌گلی با اشاره به کار مطالعاتی که در مبادی ورودی شهر مشهد در دهه پایانی ماه صفر انجام شد، گفت: در این مطالعات مشخص شد برخلاف برآوردهای انجام شده، عموم کسانی که وارد مشهد می‌شدند با برنامه‌ریزی آمده بودند و بخشی هم که بدون برنامه‎ریزی آمده بودند، به شدت انتظار حداقلی داشتند و عموماً هم زمان حضورشان در مشهد به حرم مطهر رضوی محدود بود و یک الی دو شب قصد اقامت داشتند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: امروز یکی از چالش‌های جدی که در مدل مدیریت شهری در پیش گرفته‌ایم، وجود چالش‌هایی از این جنس است که کاملاً ابن‌الوقتی است و مبتنی بر یک موقعیت خاص انجام می‌شود. شاید بخشی از این اشکال به کوتاه بودن عمر مدیریت در کشور و شهر است که اصلا امکان برنامه‌ریزی معقول و انباشت سرمایه‌هایی که در قالب تجربه‌های سنگین حاصل شده، فراهم نمی‌شود.

وی افزود: در این سیستم در رفت‌و آمدهایی که معاونان مختلف شهرداری در سال‌های  گذشته داشتند، سرمایه انباشته با نام تجربه‌های نوروز نداریم تا از طریق آن، معاونان فرهنگی هر دوره، تجربیات، چالش‌ها، راه‌حل‌ها و... در مورد نوروز را به اشتراک بگذارند تا بتوان براساس بررسی تجربیات آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. پیامد عدم حل این چالش مدیریتی این است که دائماً هزینه‌های بیشتر و بیشتری برای یک تجربه تکراری صرف می‌شود. 

18 ایستگاه راهنمای زائر  برای نوروز در سطح شهر تدارک دیده‌ایم

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: 18 ایستگاه راهنمای زائر به صورت شبانه‌روزی برای نوروز در سطح شهر تدارک دیده‌ایم و در مبادی ورودی اقدامات خوبی برای استقبال از زائران اتفاق افتاده است. یکی از این اقدامات این است که امسال شبکه راهنمای زائر افتخاری کلید خورد و شهروندانی که تمایل داشته باشند در ساعاتی به راهنمایی زائران بپردازند، آموزش‌هایی می‌بینند و در روزهای پیک حضور زائران در مشهد، به کار گرفته می‌شوند.

حسین باغگلی معاون شهردار مشهدوی با اشاره به برنامه‌های ویژه در آرامگاه  فردوسی و بخش جلوخان، بیان  کرد: یکی از موقعیت‌های خوبی که شهروندان و زائران می‌توانند در این ایام تجربه‌های خوبی داشته باشند، آرامگاه فردوسی است. همچنین جشنواره غذای ملل که در منطقه چهار شهرداری و بوستان بهشت طراحی شده است. حجم گسترده‌ای از فعالیت‌ها در حال انجام است و امیدوار هستیم بتوانیم موقعیت با نشاطی را چه برای شهروندان و چه برای زائران فراهم کنیم.

باغ‌گلی گفت: برخلاف هرسال که انتخاب دبیر جشنواره هنری استقبال از بهار معمولا از افراد خارج از شهرداری صورت می‌گرفت، امسال از ظرفیت‌های داخلی و افراد درگیر در این زمینه استفاده کردیم. برخی از نقدهای وارد بر المان‌ها این بود که جانمایی خوبی نداشته‌اند. ما هرسال بعد از ساخت المان‌ها و ‌نمادها، درمورد محل نصب آن بحث می‌کردیم.امسال در بخش‌هایی از آذین‌بندی، همکاران من هنرمندان را به خیابان‌ها فرستادند و از آن‌ها خواستند تا براساس موقعیت و محل نصب، پیشنهاداتی را ارائه دهند. یکی از این تغییرات و پیشنهادات خلاقانه صورت گرفته توسط هنرمندان در روزهای پایانی سال در میدان شهدا اجرا خواهد شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به نقد‌های وارد بر کیفیت المان‌ها از جنبه زیبایی‌شناختی افزود: از نظر من بخشی از اشکالات و چالش‌های ما در طراحی و انتخاب المان‌های شهری مربوط به هنرمندان و کپی‌های صورت گرفته در این زمینه است. بخش دیگر این چالش‌ها مربوط به حوزه داوران است.

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات داوری و انتخاب المان‌ها ادامه داد: جشنواره استقبال از بهار به مرور زمان در حوزه هنری جنبه تخصصی زیادی به خود گرفته است؛ به گونه‌ای که تحلیل‌های وارد بر این المان‌ها از منظر هنر و با دانش و اطلاعات هنرمندان صورت می‌گیرد. بخشی از این آثار از نظر هنرمندان در حالی تایید می‌شود که بسیاری از مردم عادی قادر به درک و ارتباط با آن نیستند؛ بنابراین برای شناخت سلایق عموم مردم، بخش داوری مردم را امسال پررنگ‌تر کردیم.

باغ‌گلی با اشاره به مصادیقی در خصوص تفاوت برداشت‌های مردم از المان‌ها با اهداف مورد تایید داوران، افزود: مشاهده شده است که افرادی المان گوهرشاد نصب شده در میدان شهدا را با کلاه خود حضرت عباس اشتباه گرفته‌اند، در حالی که این المان در مرحله داوری رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. همچنین سروی که با رویکرد ایستادگی و استقامت داوری و اجرا شد، بازخورد‌های قابل توجهی از سوی شهروندان نداشت.

ما دانشگاه هنر نیستیم

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد با تاکید بر اینکه انجام این فعالیت‌ها برای عموم مردم است، خاطرنشان کرد: ما دانشگاه هنر نیستیم. هنر برای ما ابزاری برای انتقال مفاهیم مورد نظر به مردم عادی است. شهرداری متولی تخصصی هنر و آثار فاخر هنرمندان نیست. یکی از مشکلات ما جبران نواقصی است که در دستگاه‌هایی که متولی آن نیستیم، اتفاق می‌افتد.

وی در مورد بودجه سال آینده معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری بیان کرد: بودجه ما شامل بخش عمرانی و بخش هزینه‌های جاری است. فرایند بودجه‌ریزی در بخش عمرانی به این صورت است که استعدادها و ظرفیت‌های جمع‌آوری شده مناطق شهرداری، پس از پردازش‌هایی که توسط معاونت‌های مرتبط با پیشنهادات عمرانی انجام می‌شود به معاونت برنامه‌ریزی ارسال شده و در معاونت برنامه‌ریزی پس از پردازش‌های دیگری مبتنی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداری در حوزه بودجه، درآمد و هزینه، برای شورا ارسال می‌شود. با توجه به کل بودجه شهرداری و چگونگی درآمدهای آن، بودجه‌های عمرانی-فرهنگی در مسیر معاونت برنامه‌ریزی تغیرات و کاهش‌هایی داشته است. با پیگیری‌هایی که با کمیسیون فرهنگی داشتیم مجددا اصلاح لایحه‌ای که از طرف شهرداری به شورا رفته بود، مساعدت‌هایی انجام شد. کمیسیون تلفیق کمیسیون نهایی است که در شورا مسئله بودجه را حل می‌کند ومنتظر تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق هستیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه معمولا رویکرد اصلی در حوزه بودجه به این صورت است که 60 درصد بودجه‌ها جنس عمرانی و40 درصد جنس هزینه‌های جاری داشته باشند، گفت: در سال‌های گذشته دائما بخش عمرانی تقویت و مراکز متعدد و مختلفی ایجاد شده که به تناسب آن هزینه‌های جاری تقویت نشده است. با توجه به افزایش حجم هزینه‌های جاری که صرف موقعیت‌های ساخته شده می‌شود، در این خصوص در حال پیگیری و درتلاش هستیم تا بتوانیم بودجه مناسبی برای حوزه فرهنگی دریافت کنیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی‌های کمیسیون فرهنگی شورا، در خصوص سیاست‌های انجام شده در حوزه عمرانی خاطر نشان کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی که در بودجه تعریف می‌شود در مرحله اجرا و عملیات به علت عدم وجود مطالعات یا مشکلات تملک اجرایی نمی‌شوند و بودجه آن حذف یا منتقل می‌شود؛ لذا در برنامه 1402 تاکید داریم آن دسته از پروژه‌های عمرانی در لیست بودجه قرار بگیرد که مسئله مطالعه یا تملک آن حل و یا در بازه زمانی یک یا دو ماهه تا اخر اردیبهشت قابل حل باشد و سعی کردیم فعلا پروژه‌ای نپذیریم.

سهم قابل توجه توسعه زیرساخت‌های ورزشی در بودجه 1402

باغ‌گلی با بیان اینکه در سال 1402 سهم توسعه زیر ساخت‌های ورزشی قابل توجه است، اظهارکرد: ما پیگیری چند استخر در مناطق مختلف، زمین‌های چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی به تعداد قابل توجه را داریم که در صورت رای در کمیسیون تلفیق می‌تواند حرکت خوبی باشد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه بانوان، نوجوانان و توانیابان مخاطبان ویژه ما هستند، گفت: توجه به سهم خانواده و جایگاه مادر به عنوان محور خانواده کاملا در دستورکار است و درکل برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته می‌شود. اقدامات ما در سال 1401 در این زمینه متنوع و شامل فعالیت‌ها و حمایت‌های ما از برنامه‌هایی با محوریت بانوان بود. در حال آماده‌سازی گزارشی از عملکرد سالانه هستیم که در آن به ریز موارد اشاره می‌شود.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای بانوان، نوجوانان و توان‌یابان ادامه داد: در خصوص اعتکاف مادران دارای فرزند خردسال حمایت‌های ویژه‌ای صورت گرفته است. حمایت از موقعیت‌ها و فضاهای اختصاصی خانم‌ها در پارک‌ها و پیگیری ویژه برای ایجاد فضای اختصاصی بانوان در پارک‌های بزرگ همچنان در دستورکار است. برنامه‌های ورزشی و تفریحی که برای بانوان در سال 1401 انجام شده متعدد است؛ به عنوان مثال در مسابقات ورزشی بانوان شهر تعداد قابل توجهی از بانوان در 10 رشته حضور پیدا کردند. در حوزه نوجوانان نیز با تعاملاتی که با آموزش و پرورش انجام دادیم، برنامه‌های مشترک، متعدد و مختلفی مانند حضور دختران در جشن ویژه‌ای که در ورزشگاه امام رضا برگزار شد را داشتیم. در حوزه معلولین نیز چاپ کتاب‌های مختلف خط بریل و صوتی‌سازی کتاب‌های رمان برای عزیزان ناشنوا در دستورکار ما بود.

باغ‌گلی در رابطه با خدمات رسانی اصناف در ایام ماه رمضان به مسافرین و افرادی که روزه نیستند در ماه رمضان عنوان کرد: شهرداری متولی اصناف نیست و در این زمینه ماموریتی ندارد اما دوستان ما در حوزه اصناف درحالی پیگیری برای ارائه طرحی برای خدمت‌رسانی به زائران و افرادی که امکان روزه گرفتن ندارند هستند.

وی در خصوص زیست شبانه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه معمولا بسیاری از خانواده‌ها در ایام ماه رمضان در طی روز استراحت می‌کنند و بعد از افطار بیرون می‌آیند، باور ما این است که حضور شهروندان در شهر در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز در شب‌ها بیشتر باشد. نکته دوم این است که به صورت سنتی و طبیعی ماه مبارک رمضان درکشورهای اسلامی ماه جشن است و رویکرد ما از نیمه اول ماه رمضان تا ولادت امام حسن مجتبی و بعد از شب‌های قدر تا عید فطر کاملا رویکرد جشنی است. به همین دلیل و با توضیحاتی که درمورد ماه رمضان دادیم در این ایام برنامه‌های شبانگاهی ما بیشتر خواهد بود. در نورپردازی‌ها و آذین‌بندی‌ها با توجه به اینکه نماد ماه مبارک ماه است، المان‌های مختلف و متنوعی کار شده است. در عین حال ما تلاش می‌کنیم کار دو وجهی که هم آیین ملی ما در حوزه نوروز باشد و هم موارد مرتبط با ماه مبارک رمضان را انجام دهیم. همچنین جنگ‌های شبانه قرآنی نیز برگزار می‌شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در پاسخ به سوالی درخصوص انتقاداتی که نسبت به اکران‌های شهری وجود دارد، گفت: به دلیل آرمانگرایی‌ها و تفکرات انتقادی شدید ما از حیث فرهنگی تحول رو به جلو در جامعه ما انجام نمی‌شود. آرمانگرایی از این جهت مانع تحول می‌شود که کارهای ما به گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ‌گونه خطایی نداشته باشد و همه جانبه باشد، آنقدر پروژه سنگین تعریف می‌شود که امکان حرکت وجود ندارد. از حیث فرهنگی نیز این ویژگی ماست که تفکر انتقادی ما بیش از آنکه حرکت‌دهنده و بهبود‌بخش باشد، متوقف‌کننده است. به این دلیل که در تفکر انتقادی اصیل مسئله‌ای را می‌کاویم تا حل کنیم اما نگاه فرهنگی ما اینگونه است که مسئله‌ای را پیدا می‌کنیم که مچ کسی را بگیریم. به صورت منطقی هر کسی در هر حوزه‌ای که کاری انجام بدهد ممکن است دچار خطاهایی شود، مدل مواجهه ما مدل حمایتی برای حل مسائل نیست؛ به عنوان مثال اگر در فعالیت‌های همکاران من در حوزه هنری در طی یک سال دو خطا و تعداد بیشتری مانند ده کار ویژه از مجموع فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد، تمرکز همه روی آن دو خطایی که اتفاق افتاده است؛ مانندآخرین خطای ما که آیت‌الله شبیری زنجانی را مرحوم نوشته بودیم. بنابراین به نظر من باید ما این روحیه را تغییر بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما برای 417 مناسبت مختلف در طول 365 روز سال کار پیچیده و سختی در زمینه فعالیت‌هایمان داریم، افزود: شبکه‌ای گسترده از طراحان درحال ایده دادن و ارائه طرح هستند و شبکه‌ای از متخصصان همراه این افراد در انتخاب و تایید طرح‌ها همکاری می‌کنند، اما در بعضی مناسبت‌ها، بیلبوردها به علت سرعت بالا به آنالیز و تایید آن‌ها نیز نمی‌رسد. در یکی از ایام‌ اخیر یک مناسبت شادی داشتیم که بین آن شهادت یکی از ائمه بود و بلافاصله بعد از آن شادی و جشن بود، در پاسخ به پیشنهاد بنده در خصوص جمع نکردن آذین‌بندی‌های جشن برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها گفته شد، اینجا مشهد است و اگر این کار را نکنیم ما را تیر باران خواهند کرد؛ بنابراین با هزینه‌های زیاد برای 24 ساعت تمام آذین‌بندی‌ها جمع و دوباره نصب شدند. این در حالی است که در سال 2014 یا 2015 در مالزی تمام شهر یک اکران داشتند و آن سیاستی بود که برای خود گذاشته بودند؛ سیاست این بود که باید انسجام اجتماعی افزایش پیدا کند و چون همین یک مورد بود در طول زمان می‌شد روی آن کار کرد و طرح های متنوع داد. ما تقریبا روز درمیان مناسبت‌های عمومی- فرهنگی و علاوه بر آن اکران‌های مورد انتظار از دستگاه‌های مختلف را داریم. به دلیل این متکثر بودن، مسئله حل نمی‌شود.

باغ‌گلی گفت: یکی از راهکارهای ما افزایش دامنه پیشنهاددهندگان در زمینه ایده‌پردازی است. ما نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال را در باشگاه‌های رایانو برای ایده‌پردازی در زمینه‌های شهری درگیر می‌کنیم. در پاسخ به تاکید دوستان از خطرناک بودن این اقدام، گفتیم که لازمه حضور موثر این افراد در بازی موجود این است که در شهرشان سهم داشته باشند.به همین دلیل که خطا کردن خیلی هزینه داشته است در این شهر و مملکت تعداد ادمهای محافظه‌کارمان زیاد شده و کاری انجام می‌دهیم که مطمئن باشیم‌ در آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا چون ریسک‌پذیری نداریم اکران‌ها هم با درصد بالای ریسک‌پذیری انجام‌می‌شود؛ به عنوان‌ مثال در پاسخ به پیشنهاد ما در خصوص برگزاری اکران‌هایی برای تجلیل از شهروندانی که هزار نفر از آنها تشکر کرده باشند، دوستان آنقدر احتمالاتی که بعد از این اکران‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد را تشریح کردند که خودم به این نتیجه رسیدم که هیچ ضرورتی بر انجام آن نیست. همچنین در اکران روز امور تربیتی نیز بخاطر همین محافظه‌کاری‌ها، ما کلا مرحومین را اکران کردیم چون دیگر کاری از دستشان ساخته نیست.

حرکت به سمت افزایش سفرهای برنامه‌ریزی شده در مشهد

انتهای پیام
captcha