برگزاری اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم اهل‌سنت
کد خبر: 4128359
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴

برگزاری اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم اهل‌سنت

اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیان و خانواده‌های طلاب و روحانیان اهل‌سنت در ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، مهدی صفی‌یاری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت 24 اسفند ماه در آیین اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیان و خانواده‌های طلاب و روحانیان اهل‌سنت و همچنین دومین مهرواره قرآنی طاها در ارومیه اظهار کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، دست خادمان نظام اسلامی برای خدمت به قرآن باز شد و از سوی دیگر هم اکنون تنها کشور جهان که شرط رهبری در آن، مفسر قرآن بودن است، ایران است.

وی افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی، قرآن به عرصه اجتماع وارد شد چون پیش از آن، قرآن مهجور بوده و در خانه‌ها باقی مانده بود و از سوی دیگر 200 میلیون نسخه قرآن در کشور چاپ شد و پرتیراژترین کتاب عالم لقب گرفت و نیز 179 رتبه بین‌المللی اهالی قرآن از جمهوری اسلامی ایران، پس از انقلاب اسلامی به دست آمد که بی‌نظیر بود.

صفی‌یاری بیان کرد: علاوه بر آن، قرآن به 130 زبان دنیا ترجمه شد و نخستین برندگان قرآن نیز از جهان اسلام در سال 60 شهید ماموستا جنگلی نفر اول حفظ کل قرآن، از آذربایجان‌غربی بوده است.

وی ادامه داد: تعداد روحانیان و طلاب شرکت کننده در مسابقات قرآن امسال افزایش یافته و دشمن در جریان اغتشاشات اخیر سعی کرد تا روحانیت را از مردم جدا کند اما توطئه آن‌ها شکست خورد و در مسابقات قرآنی امسال نیز یک هزار و 100 نفر در رشته‌های مختلف شرکت کردند که نسبت به سال گذشته که هزار نفر شرکت کننده بود، رشد را نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تصریح کرد: در آینده نزدیک ضمن اعزام روحانیان به مسابقات قرآنی وحدت‌محور، روحانیان به مناطق مختلف کشور اعزام شده و دوره دانش‌افزایی نخبگان قرآنی برگزار می‌شود.

دشمن از قرآن هراس دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نیز در این مراسم اظهار کرد: قرآن کریم به فرموده خود قرآن، نوری است که خداوند متعال توسط پیامبر اسلام(ص) مردم را از ظلم به سوی علم و ایمان و نورانیت هدایت می‌کند.

وی افزود: هر کس با قرآن مانوس شود از ظلمات و تاریکی‌ها دور شده و نورانیت به خود می‌گیرد و براساس روایات دینی، قرآن کفاره گناهان و پرده‌ای میان عذاب الهی است و هر کس با قرآن مصاحبت کند خداوند متعال رحمتش را بر او نازل می‌کند و فرشتگان بر وی استغفار می‌کنند و خدا از او راضی شده و بهشت مشتاق آن‌ها می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین خداوند متعال درب‌های رحمت خود را بر روی قرآن‌خوانان باز می‌کند و هر حرفی از دهان قاری قرآن خارج می‌شود در قبال هر حرف، خداوند متعال فرشته‌ای را خلق کرده که تا روز قیامت بر روی تسبیح می‌گوید و ثواب و اجر آن برای قاری قرآن نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه فرمود هر کس در کنار قرآن بنشیند، بلند نمی‌شود مگر هدایت شود و یا کوری و جهالت او کاهش یابد و برای هیچ کسی بی‌نیازی پیش از قرآن وجود ندارد و هر کس با قرآن آشنا نباشد، حتی اگر تمام ثروت دنیا را به وی دهند اما باز هم فقیر است.

حجت‌الاسلام قریشی تصریح کرد: بیشتر قاریان قرآن پس از انقلاب اسلامی پرورش یافتند، چون رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای این موضوع زمان بسیاری اختصاص داده و بدان اهمیت ویژه می‌دهند.

وی گفت: قرآن برکات فراوانی دارد و باید بشریت با آن انس گیرند و از سوی دیگر قاریان و حافظان قرآنی باید به تدبر و تفکر در این کتاب الهی بسیار اهمیت دهند و در این راستا اگر انسان قرآن را بخواند اما تاثیری در اخلاق و عمل و کردار وی حاصل نشود یعنی در قرآن تدبیر نکرده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی عنوان کرد: دشمن با قرآن مبارزه کرده و از قرآن ترس و واهمه دارد و دشمن به بهانه آزادی بیان به آتش زدن این کتاب الهی اقدام می‌کند در حالی که قرآن خود بیان است و بیان قرآن نیز باید به گوش مردم برسد چون بشریت را متحول کرده و سبب می‌شود که آنان زیر بار ظلم نروند.

دوری از قرآن منشا تمام مشکلات انسان است

حجت‌الاسلام عسگر فعال‌آذر، مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر کشورمان در هشت سال دفاع مقدس جهاد کرده و پیروز شد و در انقلاب اسلامی نیز به موفقیت رسید، از برکات قرآن محسوب می‌شود.

وی افزود: تمامی مشکلات اجتماعی، سیاسی، خانوادگی به خاطر دوری از قرآن بوده است و اکنون جریان«عرفی‌سازی دین» آغاز شده و دین را تفسیر به رای می‌کنند.

حجت‌الاسلام فعال‌آذر بیان کرد: قرآن به جای مردم باید ملاک حق و باطل باشد و عرفی‌سازی دین و قرآن نوعی تحریف و بدترین نوع تحریف است و قرآن کریم شفا است به شرطی که خود را مریض دانسته و از قرآن شفا گرفت.

مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: باید قرآن را روخوانی کرده و معارف و مفاهیم آن مطرح شود تا از آن خطر جدی در امان باشیم.

قاریان و حافظان قرآن منشا برکت هستند

ماموستا مامد کلشی‌نژاد، امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: بی‌تردید برگزاری این گونه مسابقات و مراسمات تاثیر بیشتری در جذب بیشتر قاریان قرآن دارد و از سوی دیگر قرآن و عظمت آن منوط به تمامی ابعاد آن است.

وی افزود: قرآن در برگیرنده عالی‌ترین معارف الهی در زمینه شناخت خداوند است و اسرار توحید، ویژگی‌های سفیران و پیامبران الهی، سنت‌های حاکم بر جامعه بشری، شناخت انسان، اخبار غیبی و حاوی نظام‌های اقتصادی، حقوقی و سیاسی است که بشر برای سعادت خود به آن نیاز دارد.

ماموستا کلشی‌نژاد بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه فرمودند، اگر آحاد جامعه بشری بتوانند در عمق وجودی قرآن تفکر کنند تمامی مشکلات جامعه بشری و دنیا حل می‌شود و قرآن انسان را از اسارت و از زنجیر هواهای نفسانی و شیطانی می‌رهاند.

وی ادامه داد: قاریان و حافظان قرآن، منشا برکت خدا در زمین هستند و بی‌تردید با تعمق در قرآن، مسیر حق و باطل و مسیر سعادت بشری برای انسان به ارمغان می‌آید.

انتهای پیام
captcha