تحول در تبلیغ دینی با پرداختن به نیازهای نسل جوان
کد خبر: 4128545
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان شد

تحول در تبلیغ دینی با پرداختن به نیازهای نسل جوان

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر توجه به نیازهای نسل جوان در فعالیت‌های تبلیغی گفت: یکی از رویکردهای جدی سازمان تبلیغات اسلامی، تمرکز و توجه به برنامه‌های امیدآفرین و نشاط‌افزا در جامعه در چارچوب مبانی شرعی است.

نشست خبری مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با اصحاب رسانه

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 25 اسفندماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تبلیغ رسالت انبیا و ائمه(ع) بوده است، اظهار کرد: وقتی از تبلیغ صحبت می‌کنیم، باید ظرایف آن را مدنظر قرار دهیم؛ آنچه پیامبر در خصوص تبلیغ بیان کرد و جزو اهداف انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود، بسیار فراتر از آن است که امروز در جامعه به چشم می‌خورد. به همین دلیل، استفاده از ابزار روز و توجه به اقتضائات زمان می‌تواند نقش تحولی در فضای تبلیغات دینی ایفا کند که شاید از آن غافل بوده‌ایم.

وی یکی از رویکردهای اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان را توجه به خواسته‌های نسل جوان در ارتباط با موضوعات تبلیغی برشمرد و گفت: وقتی از تحول در تبلیغ و نگاه نو در ارتباط با مردم و جوانان در مسائل دینی و انقلابی سخن می‌گوییم، منظور این است که در چارچوب مبانی شرع مقدس، از ابزارهای جدید که دیگران برای انحراف جوانان ما استفاده می‌کنند و شرع نگاه منفی به آنها ندارد، استفاده کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: امروز استفاده از فضای مجازی در ارتباط با نسل جوان نباید مورد غفلت قرار گیرد و ارتباط مستقیم با این نسل و درک خواسته‌های آنها در حوزه تبلیغ دینی باید مورد توجه ویژه قرار داشته باشد. به همین دلیل، از ابتدا یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را این موضوع قرار دادیم که هدف‌گذاری‌ها باید به سمت خواسته‌های مشروع و مطلوب مردم و جوانان در حوزه‌های تبلیغی باشد. در این راستا، هشت جلسه آموزشی مفصل برای مبلغان منتخب برگزار کردیم و یکی از رویکردهای جدی ما، آموزش مبلغان برای بهره‌مندی از فضای مجازی و روش‌های جدید برای ارتباط‌گیری با نسل جوان بود.

جهاد تبیین و ضرورت امیدآفرینی در جامعه

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدی سازمان تبلیغات اسلامی، تمرکز و توجه به برنامه‌های امیدآفرین است، ادامه داد: آنچه در تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین باید به آن توجه کنیم، این است که دشمن برای ناامید کردن مردم و نسل جوان تلاش می‌کند و اگر می‌خواهیم در عرصه جهاد تبیین فعالیت کنیم، باید امید بیافرینیم که یکی از وظایف اصلی سازمان تبلیغات اسلامی است. از طرف دیگر، اگر تبیین انقلاب اسلامی در رئوس اصلی مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی قرار داشته باشد که همین‌گونه است، یکی از مؤلفه‌های موفقیت در این زمینه، پرداختن به برنامه‌های امیدآفرین محسوب می‌شود.

فوقی تصریح کرد: اگرچه در 40 سال گذشته، تلاش‌های خوبی در حوزه تبلیغ دینی انجام شده است، ولی در تبیین اسلام ناب و تلاش‌های صورت گرفته در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی لکنت داشته‌ایم که این لکنت با برنامه‌ها و رویکردهای تحولی برطرف خواهد شد. آنچه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مدیران ارشد سازمان تبلیغات اسلامی به آن پرداختند، همین برنامه‌های شادی‌آفرین و نشاط‌افزا بود که در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در این دیدار، به جشن کیلومتری عید غدیر در تهران اشاره کرد و یکی از رویکردهای اصلی سازمان تبلیغات اسلامی نیز افزایش نشاط معنوی و شادی نسل جوان است. برنامه‌های انجام شده بخشی از این رویکرد است، ولی همچنان در ابتدای راه هستیم.

وی یادآور شد: آنچه به‌عنوان نشاط، امیدآفرینی و شادی مطرح می‌کنیم، خارج از مبانی شرع نیست. بعضا نگرانی‌هایی از سوی بزرگان نسبت به برنامه‌ها ابراز می‌شود، ولی اطمینان می‌دهیم که نگاه و رویکرد ما در چارچوب مبانی شرعی است و امروز نسل جوان استقبال خوبی از برنامه‌های شاد و امیدآفرین دارد.

انقلاب برای همه مردم است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه نگاه نو و تحولی به تبلیغ دینی، هیئت‌های مذهبی و برنامه‌های فرهنگی شهر را در رئوس فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم، گفت: معتقدیم که مصادره اسلام و انقلاب اسلامی، ظلم در حق آنهاست. سازمان تبلیغات اسلامی به تبلیغ دینی، اسلام و انقلاب اسلامی، به‌عنوان مسئله‌ای برای همه نگاه می‌کند و همان‌طور که مردم در 40 سال گذشته با حضور و حمایت خود ثابت کردند که به انقلاب به‌عنوان معجزه قرن اخیر نگاه می‌کنند، ما نیز باید اجازه دهیم تا انقلاب برای همه باشد. از همین‌رو، در حوزه تبلیغات دینی تلاش می‌کنیم که برای همه مردم برنامه داشته باشیم. در عملیات‌های گوناگون چند ماه گذشته، یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها، تبلیغات برای همه بوده است و استقبال خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: علاوه بر اینکه باید تلاش کنیم تا مساجد نقش اساسی در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی داشته باشند و مسجدمحوری را در رأس فعالیت‌های خود قرار دهیم، چراکه مسجد پایگاه فعالیت‌های فرهنگی است، از این نکته نیز نباید غفلت کنیم که آن دسته از افرادی نیز که مراجعه و رفت‌وآمدی به مسجد ندارند، از جریان‌های معنوی و فعالیت‌های فرهنگی محروم نشوند. برای نمونه می‌توان به آیین جزءخوانی قرآن در گذر فرهنگی چهارباغ در ماه رمضان سال گذشته اشاره کرد که فصل تازه‌ای از برنامه‌های دینی و مذهبی را در ارائه به همه مردم رقم زد و استقبال جوانان با طیف‌ها و نگرش‌های مختلف از این آیین، نشان داد که آنها علاقه‌مند هستند و باید برای تقویت این برنامه‌ها در مناسبت‌ها و مکان‌های گوناگون تلاش کنیم.

فوقی با تأکید بر اینکه پرداختن به آموزش یکی از اصلی‌ترین رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی است که در برنامه‌های متعدد یک سال گذشته بر آن تأکید شده، افزود: امروز کسی که مسئولیتی بپذیرد و تخصص انجام دادن و به ثمر نشاندن آن را نداشته باشد، به تعبیر مقام معظم رهبری، حرام است که آن را بپذیرد. بنابراین، در صدور احکام و انتصابات حتما باید به آموزش‌های لازم برای افراد مورد اعتماد و شایسته توجه داشته باشیم.

آموزش؛ رکن مهم فعالیت‌های تبلیغی

وی تصریح کرد: امروز یکی از مهم‌ترین ابزارهای مؤثر در پیشبرد فعالیت‌های تبلیغی، آموزش و آشنا کردن افراد با مأموریت‌ها و شرح وظایف خود و بهره‌گیری از روش‌های جدید است؛ در حالی که یکی از جدی‌ترین مسائل مورد غفلت در حوزه‌های مدیریتی در کشور ما این است که افراد بر اساس تخصص خود در جایگاه‌ها منصوب نمی‌شوند و ما این موضوع را یکی از پیشانی‌های جدی فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان کرد: نیازسنجی، نظرسنجی، پرسش از نسل جوان و ارتباط بی‌واسطه با مردم را یکی از راه‌های مناسب در تشخیص نیازهای جامعه می‌دانیم و معتقدیم یکی از فرصت‌های رشد ما این است که بی‌واسطه با مردم ارتباط برقرار کنیم، نیازهای آنها را تشخیص دهیم و بر مبنای این نیازها و در چارچوب مبانی به فعالیت بپردازیم.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha