آموزش آداب نماز به فرزندان در سال جدید بیشتر مورد توجه والدین قرار بگیرد
کد خبر: 4129937
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

آموزش آداب نماز به فرزندان در سال جدید بیشتر مورد توجه والدین قرار بگیرد

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توجه به پرورش نمازی فرزندان در محیط خانه مهم است، گفت: برای نمونه اگر در مدرسه معلم در مورد آداب و ترتیب نماز سخن می‌گوید در خانه نباید این آموزش و پیوستار تعلیمی قطع شده و یا خلاف جهت باشد بلکه باید با یکدیگر هماهنگ شوند

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین کمیلی، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی درباره اهمیت نماز در سال جدید، گفت: برای ترویج نماز ابتدا باید به تربیت خود برگردیم و بدانیم این تربیت محصول خانواده و اجتماع است.

وی با بیان اینکه در حوزه نهادهای فرهنگی باید بودجه‌های فرهنگ‌سازی نماز افزایش یابد، افزود: باید سعی کنیم در سال جدید خلأ پرورش نمازی را در نهادهای مسئول حل کنیم؛ ابتدا بودجه مناسب تخصیص داده و سپس به پرورش و تعلیم بپردازیم‌.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: بحث دیگر توجه به پرورش نمازی در محیط خانه است؛ برای نمونه اگر در مدرسه معلم در مورد آداب و ترتیب نماز سخن می‌گوید در خانه نباید این آموزش و پیوستار تعلیمی قطع شده و یا خلاف جهت باشد بلکه باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

کمیلی با بیان اینکه در روزهای جدیدی که پیش‌روی ماست سعی کنیم علاوه بر آماده کردن محیط خانه برای نماز فرزندانمان را به سمت مسجد نیز سوق دهیم، افزود: مثلاً پس از انجام خرید و یا کارهای بیرون از منزل برای اقامه نماز همراه کودکمان به مسجد برویم؛ این گونه او درک می‌کند نماز امر واجبی است که نباید هیچ‌گاه و حتی میان دغدغه‌ها فراموش شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر معتمدان محلی و مساجد و کارگزاران این حوزه نیز باید با رفتار درست میزان جذب کودکان و نوجوانان را در مساجد افزایش دهند و کاری نکنند که این سنین از مسجد دوری کنند؛ که باید گفت در سال‌های گذشته در این امر ضعف بزرگی داشتیم و گاهی این رفتارها مانع جذب افراد به سمت محیط‌های معنوی چون مسجد می‌شود.

کمیلی با بیان اینکه نکته دیگر دوری از افراط و تفریط در ارائه ضرورت و اهمیت نماز است، افزود: این امر باید در بیان مفاهیم نماز توسط والدین و معلمان رعایت شود چراکه اگر اندکی از خطوط تجاوز کنیم باعث دوری کامل فرزندمان از نماز خواهد شد؛ نباید فرزند تصور کند که مجبور به نماز خواندن بوده و در صورت ترک آن تنبیه می‌شود و یا از طرفی نباید آن قدر با سهولت رفتار کرد که نماز جایی در محیط خانه نداشته و هر از چند گاهی اقامه شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال جدید سعی کنید قسمتی از خانه را مخصوص نماز قرار دهید؛ قسمتی از اتاق هر فرد را مخصوص نماز او و یا قسمتی را مخصوص نمازهای جماعت تا یادتان باشد هر از گاهی در خانه نماز جماعت نیز برپا کنید؛ این امر به نزدیکی و انس بیشتر اعضای خانواده کمک خواهد کرد.

کمیلی با بیان اینکه در قسمتی که مخصوص نماز تعبیه کردید با سلیقه هر فرد جانماز و یا چادر نماز تهیه کرده و آن قسمت را با سلیقه تمام افراد خانواده تزئین کنید تا یادتان باشد نماز خواندن به هیچ وجه نباید به کار روتین روزانه و از روی عادت تبدیل شود، تصریح کرد: از طرفی در سال جدید سعی کنید عادت‌های بد مانند ابتدا کارم را انجام دهم سپس نماز بخوانم را کم کم از یاد ببرید؛ سعی کنید هر از چند گاهی با فرزندانتان در  مورد نماز و اهمیت آن گفت‌وگو کرده و یا انیمیشن‌های مخصوص نماز را ببینید.

وی یادآور شد: حال که سال جدید با ماه مبارک رمضان آغاز شده فرصتی فراهم شده تا بیشتر به یاد هرآنچه رنگ خدایی دارد باشیم؛ این یادآوری هر روزه نباید در طول سال فراموش شود و این عدم فراموشی تنها با تلاش همه جانبه ممکن است.

انتهای پیام
captcha