آبگیری آب انبار‌ها؛ رسم کهن کویری‌ها
کد خبر: 4130599
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

آبگیری آب انبار‌ها؛ رسم کهن کویری‌ها

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: مراسم آبگیری آب انبار‌ها همه ساله از اوایل دی ماه در شب‌های سرد زمستان در سرایان انجام می‌شود.

آب‌انبارهای خراسان‌جنوبیتقی عیدی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در سرایان شش آب انبار‌ تاریخی وجود دارد که هنوز هم مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل سرایان به شهر آب انبار‌های کهن مشهور است.

وی با بیان اينکه از شش آب انبار سرایان پنج اثر به ثبت ملی رسیده است، افزود: در مراسم آب گیری آب انبار‌ها گروهی از مردم که این سنت حسنه را از پدرشان به ارث برده اند و به «میرآب» معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب انبار‌ها می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان افزود: در سرایان هنوز بسیاری از آب انبار‌های قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.

عیدی افزود: آب انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند.

وی گفت: در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شد. 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان افزود: مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است، این شیر حدود ۶۰ سانتی متر بالاتر از کف نصب شده، اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام “تن بوشه ” (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود.

عیدی با بیان اينکه مراسم آبگیری آب انبار‌ها همه ساله از اوایل دی ماه در شب‌های سرد زمستان در سرایان انجام می‌شود، یادآور شد: افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می‌شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می‌روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است؛ این مراسم با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha